مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی با طراحی مبتنی بر ناچ و سخت‌افزار بسیار قوی رونمایی شد

{title limit=50}

پس از گمانه‌زنی‌های بسیار، اپل دقایقی پیش نسل جدید مک‌بوک پرو را در دو ابعاد ۱۴ و ۱۶ اینچی رونمایی کرد. غول دنیای فناوری جدترین نوت‌بوک حرفه‌ای خود را کاملا بازطراحی کرده است؛ جایی‌که به‌نظر می‌رسد شاهد بیشترین تغییرات ظاهری در این خانواده از کامپیوترهای مک هستیم. در حقیقت، نوت‌بوک‌های حرفه‌ای اپل بزرگ‌ترین بازنگری در بخش طراحی را پس از سال ۲۰۱۶ شامل می‌شوند.

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی جایگزینی برای ۱۳٫۳ اینچی کنونی محسوب می‌شود؛ درحالی‌که مدل ۱۶ اینچی برادر قدیمی‌ترش، یعنی نسخه ۱۶ اینچی ۲۰۱۹ مجهز به پردازنده‌ی اینتل را منسوخ می‌کند. صحبت از تراشه اینتل شد، باید بگویم که تمامی پیکربندی‌های مک‌بوک پرو جدید به تراشه‌های میان‌نسلی سری M مبتنی بر معماری آرم مجهز شده‌اند؛ بنابراین، می‌توان گفت که اپل پس از ۱۵ سال تراشه‌های تیم آبی را به‌طور کلی در خانواده مک‌بوک پرو کنار گذاشته است. اپل تراشه‌های جدید را «M1 Pro» و «M1 Max» می‌نامد و مدعی است که آن‌ها قوی‌ترین پردازنده‌های موجود به ازای هر وات هستند.

هما‌طور که پیش‌بینی می‌شد، در بطن هر دو تراشه، ۱۰ هسته‌ی پردازشی، شامل دو هسته‌ی کم‌مصرف برای انجام وظایف و پردازش‌های روزمره و هشت هسته‌ی قدرتمند با عملکرد بالا برای پردازش‌های سنگین جای گرفته. درواقع، وجه تمایز تراشه‌های جدید در تعداد هسته‌های گرافیکی آن‌ها است. نخستین پیکربندی گرافیکی مک‌بوک پرو دارای ۱۶ هسته گرافیکی خواهد بود که درواقع دوربرا بیشتر از آخرین پیکربندی تراشه M1 است. درنهایت، پیگربندی نهایی وجود دارد که با بهره‌گیری از ۳۲ هسته گرافیکی روی کاغد عملکرد خیره‌کننده‌ای را در پردازش‌های گرفیکی نوید می‌دهد.

نخستین نسل از پردازنده اپل سیلیکون بهینه‌شده برای کامپیوترهای مک با وجود عملکرد تحسین‌برانگیز ضعف‌ها و محدودیت‌هایی نیز داشت. برای مثال، این تراشه از درگاه‌های ورودی و خروجی محدودی پشتیبانی می‌کنند و کامپیوترهای مجهز به تراش M1 با پیکربندی حداکثر ۱۶ گیگابایت حافظه رم ارائه می‌شوند. خوشبختانه باید بگوییم که این مشکل در تراشه‌های جدید به‌کلی برطرف شده است.

هر دو مدل مک‌بوک پرو جدید میزبان درگاه‌های جدید شامل یک درگاه HDMI، سه درگاه USB-C و یک درگاه مگ‌سیف هستند. افزون‌براین، کارت‌خوان SD نیز یکی از درگاه‌هایی محسوب می‌شود که نوت‌بوک‌های جدید از آن بهره‌مند خواهند شد. کارت‌خوان SD روش آسان‌تری برای انتقال عکس‌های گرفته‌شده دوربین‌ و هلی‌شات‌ و سایر دستگاه‌های مشابه ارائه می‌دهد. گفتنی است که درگاه SD جدید مبتنی‌بر UHS-II است که سرعت انتقال بسیار زیادی را ارائه می‌دهد.

اگر مقاله را تا اینجا دنبال کرده باشید قطعا متوجه تغییرات در خور توجه مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ در مقایسه با نسل گذشته شده‌اید. بااین‌حال، قابلیت‌های جدید به اینجا ختم نمی‌شود. نوت‌بوک‌های یادشده برای نخستین بار در تاریخ کامپیوترهای مک به نمایشگر پیشرفته‌تر مینی ال‌ای‌دی مجهز شده‌اند؛ نمایشگری که می‌تواند رفتاری مشابه نمایگرهای OLED داشته باشد و کاربران را در محتوای بصری غوطه‌ور کند. این نمایشگر قادر خواهد بود که حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت را در محتوای HDR ارائه بدهد. به‌علاوه، فناوری Mini-LED امکان کاهش حاشیه‌ها را فراهم کرده است؛ درحالی‌که مزایای زیادی مانند بهبود طیف گسترده‌ای از رنگ، کنتراست بالا، دامنه‌ی دینامیکی وسیع و عمق رنگ مشکی ارائه می‌دهد.

اپل پس آیفون‌ها، اکنون ناچ را نیز به مک‌بوک پرو آورده است. درواقع، اپل به‌منظور پنهان کردن دوربین فیس‌تایم، میکروفون و حسگر نور محیط از ناچ بهره گرفته است؛ بنابراین شاهد آرایه فیس آی‌دی برای احراز هویت نخواهیم بود.

این مقاله در حال تکمیل است...

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط به این صفحه مراجعه کنید.





ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
230