انجمن VOD ها از رئیس جمهوری برای حل مشکلات تنظیمگری محتوا کمک خواستند
انجمن صنفی شرکتهای VOD با ارسال نامهای به رئیسجمهوری درخواست کرد نقطه نظرات این صنف تخصصی در حوزه تنظیمگری VOD-ها بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و تنها بهدست صداوسیما نیفتد. در این نامه که دراختیار رسانهها نیز قرار گرفته، پلتفرمهایی نظیر نماوا، فیلیمو، فیلمنت و تیوا خطاب به ابراهیم رئیسی بهعنوان رئیس شورای عالی فضای مجازی نوشتهاند:
جمهوری اسلامی ایران جزو معدود کشورهایی است که صاحب امکان نمایش برخط با اتکا بر تولیدات داخلی در حوزههای مختلف نمایشی و غیر نمایشی است که درطول مقاطع اخیر و بهویژه در دو سال گذشته بازار قابل توجهی به خود اختصاص داده است، بهگونهای که به گواه برخی مطالعات و نظرسنجیها توانسته با اقبال گسترده مخاطبان مواجه شود و از سوی دیگر بهشکل قابل توجهی از بینندگان برنامههای ماهوارهای بکاهد.
این انجمن درادامه اضافه کرده که «با شروع این صنعت در ایران میزان قابل توجهی از سهم ترافیک اینترنت کشور به محتوای داخلی اختصاص پیدا کرده است. امروز فعالان این صنعت که همگی شرکتهای دانشبنیان هستند توانستهاند با توسعه پلتفرمهای خود و سرمایهگذاری جدی در تولید محتوا و نیروی انسانی جوان، متخصص و متعهد در عرصه تولید نرمافزار و همچنین تولید محتوا، مانع خروج نیروهای متخصص از کشور از یکطرف و از طرفی افزایش تولید آثار نمایش خانگی در همه ژانرها و برای همه سلایق شوند.» درنتیجهی این موضوع، انجمن VOD یادآور شده که بیش ۱۰ هزار نفر در ماه در امر تولید محتوای نمایشی و غیر نمایشی پلتفرمها درکنار نیروهای دانشگاهی و متخصص مشغول به فعالیت هستند، آن هم در شرایطی که بهدلیل کرونا سینماها عمدتاً در تعطیلی یا تعلیق بهسر میبردند؛ بااینحال آنچه این انجمن «درک ناصحیح از اداره این پدیده نوظهور» خوانده، موجب شده تا در سالهای اخیر یک دعوای سیاسی و فرهنگی بر سر تصاحب صدور مجوز فعالیت پلتفرمهای نمایش خانگی و محصولات آنها شکل بگیرد.
درادامه میخوانیم پلتفرمها نیز سردرگم درمیان اظهارنظرهای عجیب نهادها روزگار میگذرانند؛ نهادهایی که هرکدام خود را بهدلیلی متولی میدانند، یعنی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی و سازمان صداوسیما.
... این بار عرصه جدیدی برای هماوردی یافتند. غافل از اینکه سرمایه و نیروی انسانی که عمدتا جوان هستند، تابآوری این حجم از نادیده گرفته شدن و اختلافات سیاسی را نداشته و نیازمند توجه بیش از پیش نهادهای متولی صنعت نمایش برخط هستند.
انجمن VOD با تأکید بر اهمیت و لزوم تنظیمگری این عرصه اظهار میکند: «محدودیت ها و رفتارهای اعمال شده یکسال اخیر توسط صدا و سیما، چنان فضای کسبوکار و فعالیت پلتفرمها را مخدوش و با تنش مواجه کرده است که در خوشبینانهترین حالت، دیگر امکان اعتماد به گفتار، اقوال و تصمیمات مجموعههای ذیربط برای رونق و حمایت از پلتفرمهای VOD را نمیتوان باور کرد. این درحالی است که نهاد تنظیمگر که اصالتا باید بیطرف باشد، بهدنبال بسط اقتدار خود در این عرصه است و هماکنون بهعنوان رقیبی که ازقضا خود را تنظیمگر هم میداند اوضاع را بسیار پیچیده کرده است.»
هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای ویدئویی آنلاین با اشاره به شورای «الماس» که بهتازگی توسط رئیس پیشین صدا و سیما برای نظارت بر تولیدات پلتفرمها و اعطای مجوز تولید به آنها راهاندازی شده، میگوید:
در مسیر غیر اصولی اخیر مجموعه های ذیربط سازمان صدا و سیما با ادبیاتی مغایر با عملکرد واقعی شان سعی درگسترش ممیزی هایی که حاصل نگاه اشتباه به جامعه ایرانی است و هر از گاهی سامانهای جدید مثل مورد اخیرموسوم به «الماس» را برای کنترل بیشتر و بیشتر راه اندازی میکنند. سامانه هایی که درسازمان متبوعشان نه تجربه شده و نه برآن مسلطند. نتیجه این رفتار بلاتکلیفی و برخوردهای کاملاًسلیقه ای درهمه ابعاد است، و این یعنی بازی کردن باسرمایه های بخش خصوصی و نیروی انسانی که سرمایه کشور است و روز به روز ناامیدتر میشود.
... ازطرفی مدیران وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی هم سیاست یکی به نعل یکی به میخ راپیشه کردند، نه درهیبت متولی ظاهر شدند و نه آن راکاملاً رها کردند و روز به روز از وظیفه ذاتی خود فاصله گرفتند و اساساً متوجه دوره جدیدی که عرصه صوت و تصویر در جهان وارد آن شده است نشدند و در قالب قدیمی خود ماندند.
مقالههای مرتبط:
هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای ویدئویی آنلاین با تأکید بر اینکه پلتفرمهای مذکور در سال ۱۴۰۰ حدود دوهزار میلیاردتومان سرمایهگذاری در بخش تولید را در برنامهشان داشتهاند که بدون اتکا به منابع دولتی بوده، برای رئیسجمهور این سؤال را مطرح کردهاند که: «اگر بنا باشد صدا و سیما متولی حوزه صوت و تصویر فراگیر باشد، آیا طبیعی است که خود اقلیمش را برمبنای واژه تفسیر برانگیز و فارغ از بقیه جریانهای حاکمیتی مشخص کند؟» این انجمن اضافه کرده:
درحال حاضر طبق مطالعات بینالمللی نزدیک به ۸۰ درصد مصرف پهنای باند در جهان در سال ۲۰۲۰ حوزه صوت و تصویر (ویدیوها، گیمها و غیره) بوده و احتمالا این سهم در ایران نیز به ۸۰ درصد خواهد رسید. پس اگر قرار باشد تنظیمگری این ۸۰ درصد توسط سازمان صدا و سیما صورت پذیرد، آیا سهم مرکز ملی فضای مجازی که نهاد عالی و بالادستی صنعت است، با تمام تاکیدات مقام معظم رهبری ۲۰ درصد باقیمانده است، که از قضا ربطی به حوزه صوت و تصویر ندارد؟ آیا وقت آن نرسیده که برای پایان دادن به این هرج ومرج، تعریف درست و جامعی از تنظیمگری ارائه شود؟
انجمن صنفی شرکتهای VOD درانتها اظهار کرده که درطول سالهای اخیر بارها تلاش کرده تا نهادهای تنظیمگر را مجاب به مشورت و نظرخواهی مطابق با قانون انجمنها کند؛ بااینحال «حضور انجمن و اعضایش در این جلسات بیشتر نمایشی بوده و تصمیمات اتخاذشده در این صنعت عمدتا بدون مشورت و بدون در نظر گرفتن مشاورههای تخصصی این انجمن صورت پذیرفته است.» بر همین اساس این انجمن اظهار کرده:
انجمن VOD تنها نهاد تخصصی کشور است که با حضور همه فعالان عرصه نمایش بر خط VOD تشکیل شده است. بنابر این باعنایت به شرایطی که خلاصهای از آن ذکر شد، مصرانه تقاضا داریم در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۰ که به نام تولید، پشتیبانی و مانعزدایی نامگذاری شده است، مقرر فرمایید موضوع بهشکل جدی و فوری و با استفاده از نظرات و دغدغههای فعالان این عرصه در انجمن VOD مورد بررسی قرار گرفته و شرایطی فراهم شود تا شبکه نمایش خانگی بیش از پیش درکنار خانوادههای ایرانی و تولیدات کشورمان مانند دیگر کشورها سفیر فرهنگی در اقصا نقاط جهان باشد.