حالت XPan با قابلیت‌‌های جذاب خود به OnePlus 9 و 9 Pro اضافه می‌شود

{title limit=50}

وان پلاس به‌تازگی نسخه 11.2.9.9 را برای OnePlus 9 و OnePlus 9 Pro منتشر کرده است. این به‌روزرسانی حالت دوربین جدیدی به نام XPan را به این دو گوشی هوشمند اضافه می‌کند.

به‌گزارش جی‌اس‌ام آرنا، حالت XPan به Hasselblad XPan اشاره می‌کند؛ نسخه‌ای از دوربین Fuji TX-1 که در اواخر دهه ۱۹۹۰ عرضه شد. این دوربین می‌توانست به‌غیر از فیلم‌برداری با فیلم ۳۵ میلی‌متری، در فرمت ۶۵ میلی‌متری گسترده‌تر برای عکس‌های پانوراما با نسبت تصویر ۶۵:۲۴ (یا ۲.۷: ۱) عکاسی کند.

حالت XPan وان پلاس

حالت XPan در سری OnePlus 9 قصد دارد از این امر تقلید کند. باید XPan را از صفحه انتخاب حالت باز کنید. درواقع، این گزینه رابط کاربری جدیدی با نسبت تصویر ۶۵:۲۵ و کنترل‌های محدود است که حس قدیمی را به کاربر منتقل می‌کند.

حالت XPan وان پلاس

در اینجا، سه گزینه در‌اختیار شما قرار می‌گیرد که باید از بین آن‌ها حالت مدنظرتان را انتخاب کنید. این گزینه‌ها دو حالت رنگی و یک پریست رنگ طبیعی کمی تغییر‌یافته و یک حالت سیاه‌‌وسفید پیش‌فرض بر‌‌‌‌اساس فیلم Ilford Delta 400 را شامل می‌شوند. همچنین، می‌توانید فاصله کانونی خود را از ۴۵ به ۳۰ میلی‌متر عریض‌تر تغییر دهید که درنهایت دوربین را به لنز فوق‌عریض تبدیل می‌کند. درضمن، امکان کنترل اکسپوژر نیز وجود دارد.

هنگامی که عکس می‌گیرید، صفحه‌نمایش برای چند لحظه به حالت نگاتیوی در‌می‌آید. این حالت بصری برای این تعبیه شده که بتواند به شما حس نوستالژیک ثبت تصاویر با دوربین‌های قدیمی نگاتیوی را ارائه دهد.

نسبت تصویر ۶۵:۲۵ در این گوشی‌ها را نمی‌توان به‌صورت بومی ایجاد کرد و در‌واقع تصاویر از سنسور ۴:۳ کراپ می‌شوند. این امر کمی کنایه‌آمیز است؛ زیرا ویژگی اصلی Xpan این بود که با اضافه‌کردن میدان دید تصاویر پانوراما ایجاد می‌کرد؛ اما در به‌روزرسانی جدید وان‌پلاس این اتفاق دقیقا برعکس رخ می‌دهد.

همچنین، تصاویر با رزولوشن ۲۰ مگاپیکسل ذخیره می‌شوند. وضوح تصویر در حالت ۴۵ میلی‌متری، ۷۸۷۲ در ۲۹۱۶ و در حالت ۳۰ میلی‌متری، ۷۵۵۲ در ۲۷۹۸ است. وان‌پلاس می‌گوید که تصاویر از رزولوشن اصلی ۴۸ و ۵۰ مگاپیکسل حسگرهای مرتبط کراپ شده‌اند.

همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، پس از ثبت هر عکس به‌منظور انتقال «حس قدیمی عکسبرداری»، صفحه به حالت نگاتیوی در‌می‌آید؛ اما این فرایند کمی طولانی است و حدود ۴/۵ ثانیه زمان می‌برد تا بتواند تصویر بعدی را ثبت کنید. شاید این افکت زیبا باشد؛ اما به‌نظر نمی‌رسد زمانی که عجله دارید، بتوانید از آن استفاده کنید.

همچنین، از حالت XPan نمی‌توان در جهت عمودی استفاده کرد. این موضوع بسیار عجیب است؛ زیرا اگر به تبلیغات اصلی Hasselblad XPan نگاه کنید، بسیاری از تصاویر منتشرشده پرتره‌های عمودی فوق بلند را نشان می‌دهند. بااین‌حال، گوشی‌های OnePlus 9 فقط می‌توانند در حالت افقی از این حالت استفاده کنند و عکس بگیرند.

تصاویر نهایی ثبت‌شده با استفاده از این حالت نیز مانند عکس‌های مونوکروم کراپ‌شده هستند. نسبت ابعاد تصویر نیز جالب است؛ ولی می‌توان آن را به‌معنای واقعی کلمه با همه ویرایشگرهای موجود بازسازی کرد. نبود حالت عمودی برای عکس‌برداری نیز ممکن است گیج‌کننده باشد.

افزون‌براین، می‌توانید عکس‌های XPan را به‌صورت رنگی ثبت کنید که از نظر نحوه نمایش رنگ‌ها به حالت عکاسی پیش‌فرض دوربین نزدیک است. وایت بالانس و محدوده دینامیکی بین حالت‌های ۴۵ و ۳۰ میلی‌متری XPan کمی ناسازگار به‌نظر می‌رسد.

علاوه‌بر حالت XPan، وان‌پلاس با ارائه به‌روزرسانی جدید خود عملکرد کلی دوربین را نیز بهبود بخشیده است. تغییراتی در پردازش HDR، وضوح تصویر، وایت بالانس، نوردهی در شب و دامنه پویا در نور کم به‌وجود آمده است. وان پلاس می‌گوید برخی از این تغییرات قبلا در به‌روزرسانی‌های قبلی اعمال شده بود؛ اما مشخص نکرد که منظورش کدام‌‌یک از گزینه‌های موجود است. این به‌روزرسانی پچ امنیتی سپتامبر را نیز ارائه می‌کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره حالت XPan وان‌پلاس چیست؟ آیا دوست دارید از آن استفاده کنید؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
236