رشد ۳۰ برابری فروش شرکت سفرهای علی بابا با رونمایی پلتفرم تور
شیوع کرونا سرنوشت غمانگیزی برای کسبوکارهای صنعت گردشگری رقم زد و تعداد زیادی از آنها را به تعطیلی کشاند. یک ماه پس از شیوع کرونا و پیش از تعطیلات سال نو، بیش از ۶۰ درصد تورهای گردشگری لغو شد و آژانسها و شرکتهای هواپیمایی ملزم به استرداد وجه بلیط پروازها بدون کسر جریمه شدند.
تمام این عوامل ضرر بسیاری به فعالان این حوزه وارد کرد؛ در این میان، شرکت سفرهای علیبابا پس از مدتی توانست با در پیش گرفتن سیاستهای جدید و ایجاد بستری تخصصی برای یکپارچگی فروش محصولات آژانسهای مسافرتی دوباره جایگاه خود را به دست آورد. علیبابا اکنون با بیش از ۴ میلیون بازدید روزانه حدود ۴۵ درصد کل بازار گردشگری آنلاین ایران را در اختیار دارد.
روابط عمومی علیبابا بهتازگی اعلام کرده که در فاصله ۱۲ ماه از شروع به کار مارکتپلیس تور، رشدی ۱۱ برابری در تعداد فروش و نزدیک به ۳۰ برابری در حجم ریالی تجربه کرده است.
به گفته روابط عمومی علیبابا:
عرضهکنندگان خدمات گردشگری با استفاده از کاربران پرتعداد علیبابا، توانستهاند هزینههای تبلیغات خود را کاهش داده و با ارائه محصولاتشان در یک فضای بیواسطه، عملکردشان را بهبود یا کسبوکار خود را حفظ کنند. طبق آمار، تاکنون ۱۴۵ آژانس در ۸ استان کشور در این سیستم یکپارچه مشغول فعالیت هستند.
مجید حسینینژاد، مدیرعامل و بنیانگذار علیبابا، اشاره میکند که برخی مشکلات که به سبب شیوع کرونا در این پلتفرم رخ داد باعث دلخوری کاربران شد و حتی تعداد محصولات فروشرفته در سال ابتدایی شیوع کرونا ۳۰ درصد افت کرد؛ اما این شرکت با کاهش هزینهها، بهروزرسانی فرآیندهای مدیریتی مجموعه و ثبات نسبی در شرایط، اکنون توانسته است در بازار خلق ارزش کند.
مقالههای مرتبط:
حسینینژاد موفقیت این محصول را در پنجمین تلاش شرکت اعلام کرده و گفته است:
خوشحالیم که با بهبود شاخصها و توسعه مطابق با رفتار کاربر تنها در یک سال به سهم بازار ۲۵ درصدی دست پیدا کردهایم. از منظر آمار و ارقام محصول تور ما تا پایان شهریورماه، فروشی معادل ۸۰ میلیارد تومان را بهصورت تقریبی تجربه خواهد کرد.
به نظر میرسد رشد محصول تور ناشی از تغییر رفتار جامعه از خرید حضوری به آنلاین و استقبال آژانسهای آفلاین کشور برای فروش در این بستر بوده است.