اپل احتمالا مشغول کار روی مجموعه‌ای از ویژگی‌های سلامتی‌محور برای اپل واچ است

{title limit=50}

انتظار می‌رود اپل کمتر از دو هفته دیگر نسل بعدی اپل واچ را درکنار خانواده آیفون ۱۳ رونمایی کند. احتمالا این ساعت تغییرات عمده‌ای را در مؤلفه‌های طراحی تجربه خواهد کرد؛ اما ظاهرا اپل به‌منظور افزایش شارژدهی شاید از ارائه حسگرهای بیلوژیکی جدید در این محصول صرف‌نظر کند. اکنون وال‌استریت ژورنال با استناد به منابع آگاه به سیاست‌های اپل گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد کوپرتینویی‌ها می‌خواهند سال آینده میلادی تعدادی از ویژگی‌های مهم بهداشتی جدید را به اپل واچ اضافه کنند.

گفته می‌شود اپل قصد دارد تا سال آینده میلادی قابلیت پایش دمای بدن را برای نظارت بر سلامتی کاربران به ساعت‌های هوشمندش اضافه کند. ویژگی‌های پایش دمای بدن مبتنی‌بر برنامه‌ریزی باروری است تا شناخت زنان از چرخه تخمک‌گذاری و تشخیص الگوهای هنگام ردیابی خواب را افزایش دهد. ظاهرا در آینده‌ای نزدیک، حسگرهای مذکور می‌تواند تب را نیز تشخیص دهد.

دومین ویژگی موردانتظار به نظارت بر فشار خون مربوط می‌شود که بازه افزایش فشار را تشخیص می‌دهد و می‌تواند وجود فشار خون را نشان دهد. وال‌استریت ژورنال مدعی است که اپل در ابتدا قصد داشت این ویژگی را سال آینده منتشر کند؛ اما در تکمیل این فناوری با مشکل روبه‌رو شده است و اکنون زمان مشخصی برای ارائه این قابلیت وجود ندارد.

برخلاف روش‌های متداول که فشار خون را با استفاده از کاف بادی اندازه‌گیری می‌کنند که در قسمت بالای بازو پیچیده شده است، سیستم اپل با استفاده از حسگرها سرعت موج ضربان قلب را در شریان‌های کاربر اندازه‌گیری می‌کند. این امر به کاربران نشان می‌دهد چگونه فشار خون آن‌ها روند روبه‌رشدی دارد. بااین‌حال، اندازه‌گیری اولیه فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را ارائه نمی‌دهد و ظاهرا برخی از کارکنان اپل درباره مفید‌بودن این ویژگی تردید دارند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اخیرا راکلی فنتونیکس، یکی از تأمین‌کنندگان حسگرهای بیولوژیکی ساعت هوشمند اپل، نیز سیستم حسگر سلامت دیجیتال موسوم به «کلینیک-روی-مچ-دست» را رونمایی کرده است که به دستگاه‌های پوشیدنی کمک می‌کند چندین نشانگر بیولوژیکی همچون سنجش دمای بدن، فشار خون، هیدراتاسیون و سطح الکل خون، اسید لاکتیک و روند گلوکز را کنترل کنند.

این فناوری با استفاده از راه‌حلی مبتنی‌بر تراشه‌ای کوچک به‌‌همراه حسگرهای اپتیکال که نظارت مستمر و غیرتهاجمی روی نشانگرهای بیولوژیکی مختلف را فراهم می‌کنند، می‌کوشد بسیاری از مشکلات مرتبط با نظارت بهداشتی دستگاه‌های پوشیدنی را برطرف و از نیاز به حسگرهای تهاجمی جلوگیری کند. حسگرهای تهاجمی مواردی هستند که برای سنجش بیولوژیکی به سوراخ‌کردن پوست بدن نیاز دارند. برای مثال، حسگرهای فعلی برای سنجش گلوکز باید با استفاده از سوزن کوچکی پوست را سوراخ و خون‌گیری کنند.

افزون‌براین، گفته می‌شود اپل در آینده برنامه‌هایی برای تشخیص آپنه خواب با استفاده از حسگر اکسیژن خون موجود دارد؛ اما قطعا استفاده از این همه حسگر و پایش مداوم بدن می‌تواند شارژدهی اپف واچ را به‌شدت کاهش دهد. همچنین، اپل قصد دارد هنگام تشخیص کاهش اکسیژن خون با اپل واچ، راهنمایی‌های پزشکی را به کاربران ارائه دهد و این قابلیت را برای دستگاه ایجاد کند تا علائم دیابت را تشخیص دهد.

وال‌استریت ژورنال خاطرنشان می‌کند که این ویژگی‌های جدید بهداشتی درحال‌حاضر در شرایط آزمایشگاهی در دست مطالعه قرار دارند و ممکن است هرگز برای مشتریان ارائه نشوند یا به‌تعویق بیفتند. به‌طور جداگانه، گفته می‌شود اپل بر FDA (سازمان غذاودارو آمریکا) فشار می‌آورد تا تعدادی از به‌روزرسانی‌ها را برای مدل‌های موجود اپل واچ تأیید کند.

یکی از به‌روزرسانی‌ها به افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی اجازه می‌دهد از اپل واچ برای ردیابی وضعیتشان در طول زمان استفاده کنند. به‌روزرسانی دیگر به اپل واچ اجازه می‌دهد درصورت کاهش سطح اکسیژن خون، به کاربران هشدار دهد. هم‌اکنون، اپل واچ فقط می‌تواند علائم فیبریلاسیون دهلیزی را در افراد بدون این وضعیت جست‌وجو کند و نظارت بر اکسیژن خون، تنها می‌تواند بدون هشدار تغییرات را قرائت کند.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل واچ به این صفحه مراجعه کنید.





ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
217