شایعه: کارت گرافیک RX 6900 XTX حافظه GDDR6 با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه خواهد داشت

{title limit=50}

یکی از کاربران توییتر با نام کاربری CyberPunkCat عکسی منتسب به AMD منتشر کرده است که در آن به یک عضو جدید برای کارت‌های گرافیک خانواده Big Navi اشاره می‌شود. این عضو جدید که به نظر Radeon RX 6900 XTX نام دارد، قرار است سرعت کلاک بیشتر و مموری سریع‌تری داشته باشد تا بتواند در رقابت با کارت گرافیک GeForce RTX 3090 برتری خود را ثابت کند.

البته مشخصات این کارت گرافیک با Radeon RX 6900 XT Liquid Cooled که تنها برای تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) در دسترس قرار گرفته است همخوانی دارد. از آنجایی که عمر این عکس مشخص نیست، نمی‌توان گفت به همان محصول Radeon RX 6900 XT Liquid Cooled که پیش‌تر عرضه شده بود اشاره می‌کند یا اطلاعاتی از یک محصول جدید در اختیارمان قرار می‌دهد. در صورت درست بودن مورد دوم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که AMD این محصول را برای کاربری عمومی در دسترس قرار بدهد.

عکس مشخصات منتسب به کارت گرافیک رده بالای AMD

تکنولوژی نیمه‌هادی Navi 21 به صورت گسترده در خانواده Big Navi مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که SKU-های حرفه‌ای را حساب نکنیم، در حال حاضر چهار نوع مختلف دای Navi 21 وجود دارد: Navi 21 XL و Navi 21 XT به ترتیب در کارت‌های گرافیک RX 6800 و RX 6800 XT مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ درحالی‌که Navi 21 XTX برای تولید کارت‌های گرافیک RX 6900 XT و Navi 21 XTXH برای مدل‌های بالاتر محصولات AMD همچون RX 6900 XT Red Devil Ultimate استفاده می‌شوند.

با این اوصاف، احتمال زیادی وجود دارد که RX 6900 XTX از تکنولوژی نیمه‌هادی Navi 21 XTXH استفاده کند که در واقع پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین تکنولوژی در این سری به حساب می‌آید. در عکس مذکور همچنین اشاره شده است که این مدل می‌تواند تا ۲۴٫۹۳ ترافلاپس وظیفه FP32 را به انجام برساند که در مقایسه با مدل عادی RX 6900 XT، به اندازه ۸ درصد پیشرفت خواهد داشت. اگر فرض کنیم تعداد پردازنده‌های جریانی (stream processor) تغییری نخواهد کرد، احتمالا RX 6900 XTX از سرعت کلاک بوست‌شده ۲۴۳۵ مگاهرتز بهره‌مند خواهد بود.

بهبود دیگر مدل XTX نسبت به مدل XT، به حافظه برمی‌گردد. درحالی‌که مدل پیشین از حافظه GDDR6 با سرعت ۱۶ گیگابیت‌ بر‌ ثانیه استفاده می‌کرد، به نظر می‌رسد این مقدار در مدل جدیدتر به ۱۸ گیگابیت‌ بر ثانیه افزایش یافته و بیشینه پهنای باند حافظه (روی کاغذ) از ۵۱۲ به ۵۷۶ گیگابایت‌ بر ثانیه رسیده است. با همه این تفاسیر، مدل XTX توان عملیاتی را به اندازه ۱۳ درصد افزایش خواهد داد.

تا به اینجا عملکرد مدل XT بسیار نزدیک به رقیبش یعنی GeForce RTX 3090 انویدیا بوده است؛ بنابراین اگر اطلاعات فوق واقعا به یک مدل جدید اشاره کنند احتمالا AMD به‌راحتی خواهد توانست در این رقابت، انویدیا را پشت سر بگذارد.

نظر شما در مورد مدل احتمالی کارت گرافیک AMD و توان آن در رقابت با محصول هم‌رده انویدیا چیست؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
815