قابلیت اندازه‌گیری ترکیب بافت چربی و عضله بدن سری گلکسی واچ ۴ سامسونگ چگونه کار می‌کند؟

{title limit=50}

سامسونگ گلکسی واچ ۴ قابلیتی دارد که پیش‌تر در ساعت‌های هوشمند دیده نشده بود. درواقع، این ویژگی جدید سنسوری است به نام «ترکیب بدن» (Body Composition) که اطلاعات تازه‌ای دراختیار کاربران قرار می‌دهد.

به‌گزارش forbes، این ویژگی بدون شک مفیدتر از حسگر استرس فیت‌بیت، ویژگی بررسی اکسیژن خون تعداد بی‌شماری از مچ‌بندها و ساعت‌های هوشمند یا حتی ECG اپل واچ سری ۶ و گلکسی واچ ۳ است. ممکن است گزینه آخری که ذکر کردیم، بتواند جان شما را نجات دهد؛ اما سنسور ترکیب بدن کمک می‌کند از اطلاعات دقیق جسم خود آگاه شوید و از آن به‌عنوان عامل انگیزشی منظم در برنامه تمرینی‌تان استفاده کنید. ویژگی جدید ساعت هوشمند سامسونگ بسیار شبیه ترازوی تجزیه‌و‌تحلیل چربی بدن عمل می‌کند که با ایستادن روی آن می‌توانید به اطلاعات زیادی از بدن خود دسترسی پیدا کنید.

روش عملکرد این سنسور بدین‌ترتیب است که باید دو قسمت از بدن به بخش‌های رسانای دستگاه متصل شوند. در ترازوهای هوشمند از کف دو پا برای انجام این کار استفاده می‌شود؛ اما گلکسی واچ ۴ از قسمت زیرین مچ دست و دو انگشت دست دیگر شما استفاده می‌کند.

حالت دستان شما مدار خاصی می‌سازد و سخت‌افزار Body Composition جریان الکتریکی ضعیفی به بدن ارسال می‌کند. هنگام عبور جریان الکتریکی در بدن، امپدانس‌های مختلف چربی، آب، بافت ماهیچه‌ای و استخوان‌ها روی سیگنال تأثیر می‌گذارند. سامسونگ این داده‌ها را ازطریق الگوریتم‌های مخصوص موجود در ساعت هوشمند تحلیل و نتایج را برای کاربر تفسیر می‌کند.

نحوه استفاده از قابلیت تحلیل ترکیب بدن

با چند بار کشیدن صفحه ساعت و رفتن به بخش «ویجت» در گلکسی واچ ۴ یا چرخاندن حلقه فیزیکی چرخشی در گلکسی واچ ۴ کلاسیک به ویژگی «ترکیب بدن» دسترسی پیدا می‌کنید. در این قسمت، به شما چند صفحه توجیهی و هشداری مبنی‌بر اینکه اعداد و ارقام به‌دست‌آمده صرفا برای راهنمایی و سرگرمی هستند، نشان داده می‌شود. همچنین در این قسمت، اخطار داده شده است که بعضی افراد نباید از این قابلیت استفاده کنند.

عملکرد این سنسور بسیار ساده و سریع است. سامسونگ توصیه می‌کند ابتدا گلکسی واچ ۴ را به قسمت گوشتی مچ ببرید. سپس، نوک انگشتان حلقه و وسطی دست دیگر خود را روی دکمه‌های کناری قرار دهید و بازوها را از بدن بلند و حدود ۲۰ ثانیه صبر کنید. این مرحله جمع‌آوری اطلاعات است.

ساعت هوشمند گلکسی واچ ۴

درادامه، ساعت هوشمند صفحه‌ای از آمار را به شما نمایش می‌دهد که این اطلاعات را شامل می‌شود:

  • وزن (واردشده به‌صورت دستی)
  • عضله اسکلتی
  • توده چربی
  • آب بدن
  • BMI
  • BMR

BMR به‌معنای میزان متابولیسم پایه و نشان‌دهنده کالری‌ای است که بدن شما برای حفظ وضعیت فعلی خود بدون نیاز به هیچ‌گونه فعالیت ورزشی به آن احتیاج دارد. قابلیت Body Composition در به‌دست‌آوردن همه این آمارها دخالت ندارد. BMI محاسبه وزن دربرابر قد است و برای تعیین وزن به ترازو نیاز دارید.

ساعت هوشمند گلکسی واچ ۴

قابلیت ترکیب بدن سری گلکسی واچ ۴ چقدر دقیق است؟

مقیاس‌های چربی بدن دقیق نیستند و همه آن‌ها براساس داده‌های اصلی محدود و ازطریق الگوریتم تولید می‌شوند. پس از اینکه یکی از آزمایش‌کنندگان چندین‌ مرتبه از قابلیت ترکیب بدن گلکسی واچ ۴ استفاده کرد، بعضی مواقع ارقام مربوط به آب و ماهیچه‌های اسکلتی به‌طور چشمگیری تغییر می‌کردند؛ بااین‌حال، اطلاعات چربی بدن تا حد زیادی ثابت می‌ماندند. وزن‌دهی هیدرواستاتیک یکی از روش‌های برتر برای اندازه‌گیری چربی بدن است. این امر وزن یک فرد زیر آب را با وزن آن در خشکی مقایسه می‌کند. این روش دقیق است؛ اما راحت نیست.

ساعت هوشمند گلکسی واچ ۴

فردی درباره تجربه شخصی‌اش هنگام استفاده از قابلیت جدید ساعت هوشمند سامسونگ این‌چنین نوشته است:

این فرصت را داشتم تا نتایج سامسونگ گلکسی واچ ۴ را با ترازوی دیجیتال Salter مقایسه کنم که توانایی تجزیه‌وتحلیل چربی بدن را نیز دارد؛ اما نتایج این دو با یکدیگر بسیار متفاوت بود. ترازوی دیجیتال درصد چربی بدن من را ۱۸٫۱ درصد و گلکسی واچ ۴ حدود ۲۳ درصد اعلام کرد. این تفاوت عددی شاید در ظاهر به‌چشم نیاید؛ اما برای وضعیت فردی بدون توده عضلانی زیاد می‌تواند از «نسبتا خوب» تا «مرز ناسالم» شرایط را تغییر دهد.

البته باید به این مسئله اشاره کنم که گلکسی واچ ۴ به پروفایل گلکسی فیت من متصل نبود؛ بنابراین، ممکن است همه موارد حیاتی‌ام را در نظر نگرفته باشد. همچنین، ساعت‌هایی که آزمایش شدند، احتمالا از نسخه‌ نهایی این نرم‌افزار استفاده نمی‌کردند؛ درنتیجه، ممکن است هنگام عرضه این محصول شاهد نتایج دقیق‌تری باشیم.

در آخر باید به این مسئله اشاره کرد که نباید به اطلاعات به‌دست گ‌آمده از این سنسور جدید وسواس پیدا و دائما آن‌ها را با نمودار نتایج مطلوب چربی بدن مقایسه کنید كه در فضای مجازی پیدا می‌شوند. درواقع، بهتر است ویژگی تركیب بدن سامسونگ به‌عنوان معیاری نسبی بررسی شود تا پیشرفت شما را در طول چند هفته بررسی كند. این ویژگی آمار نسبتا دقیقی دراختیارتان قرار می‌دهد که می‌توانید بت آن‌ها سفر تناسب اندام خود را با کنترل بیشتری ادامه دهید.

درادامه، ویدئو معرفی قابلیت اندازه‌گیری ترکیب بافت چربی و عضله بدن با سنسور BIA گلکسی واچ ۴ را می‌توانید مشاهده کنید:







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
156