اطلاعات فنی پردازنده Intel Core i7-12700K فاش شد

{title limit=50}

اطلاعاتی از طریق دیتابیس SiSoftware فاش شده است که به‌طور دقیق به نام CPU خاصی اشاره نمی‌کند؛ اما با توجه به داده‌هایی که پیش از این منتشر شده است، می‌توان به‌طور قطع این CPU را Intel Core i7-12700K در نظر گرفت. نمونه‌ی مذکور متشکل از ۱۲ هسته پردازشی است که باید هشت هسته‌ی آن با معماری Golden Cove ساخته شده و چهار هسته دیگر از نوع Goldmont باشند؛ بنابراین باید با یک پردازنده ۲۴ رشته مواجه باشیم که ۱۶ رشته مربوط به هسته‌های عملکرد CPU و ۸ مورد دیگر متعلق به هسته‌های بهینه‌ی آن باشند.

مقاله‌ی مرتبط:

در مورد سرعت کلاک i7-12700K نیز ۱.۲۰ گیگاهرتز برای حالت پایه و ۳.۴ گیگاهرتز برای فرکانس بوست آن معرفی شده است. البته توجه داشته باشید که این نمونه یک مدل اولیه مهندسی است که فرکانس نهایی آن بسیار بیشتر از این خواهد بود. در ادامه می‌توانید تصویری که به مشخصات پردازنده دسکتاپ Intel Alder Lake-S Core i7-12700K در فهرست SiSoftware مربوط است را ملاحظه کنید:

در مورد حافظه کش این CPU ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به طراحی هیبریدی یا دوگانه پردازنده‌های Alder Lake-S، نرم‌افزارهای موجود فعلاً با این تراشه‌ها هماهنگی ندارند؛ در نتیجه حتی ممکن است تعداد دقیق هسته‌ها و رشته‌های این CPU اشتباه تشخیص داده شود. به همین دلیل نرم‌افزار این CPU را به‌عنوان یک پردازنده ۱۲ هسته و ۲۴ رشته شناسایی می‌کند؛ درحالی‌که در اصل باید ۱۲ هسته و ۲۰ رشته باشد. حافظه کش این CPU برای ۹ هسته به‌درستی نمایش داده می‌شود که یعنی نرم‌افزار ۸ هسته‌ی قوی آن را به‌درستی شناسایی می‌کند؛ اما ۴ هسته بهینه و کم‌مصرف آن را یک به‌صورت یکجا یک هسته در نظر می‌گیرد. با این پیش‌زمینه باید گفت حافظه کش Core i7-12700K به ازای هر هسته ۱٫۲۵ مگابایت نمایش داده می‌شود که خب با واقعیت تفاوت دارد.

هریک از هسته‌های بزرگ این CPU دقیقاْ ۱٫۲۵ مگابایت کش حمل می‌کنند و هسته‌های کوچک هریک ۲ مگابایت حافظه کش به همراه دارند؛ بنابراین حجم حافظه کش L3 این CPU مطابق شایعاتی که قبلاً‌ منتشر شده بود، ۲۵ مگابایت است. به نظر می‌رسد برخی مدل‌های سری Alder Lake-S با حافظه کش کمتر عرضه می‌شوند؛ چراکه این تراشه‌ی به‌خصوص باید به ازای هریک از هسته‌های Golden Cove و Goldmont به ترتیب ۲٫۷۵ و ۳ مگابایت حافظه کش L3 ارائه کند.

معماری Intel Core i7-12700K

در ادامه می‌توانید فهرست همه‌ی پردازنده‌هایی سری Alder Lake  که تاکنون در شایعات ذکر شده‌اند ملاحظه کنید:

  • سری Intel Core i9 K متشکل از ۸ هسته Golden و ۸ هسته Grace
  • سری Intel Core i7 K متشکل از ۸ هسته Golden و ۴ هسته Grace
  • سری Intel Core i5 K متشکل از ۶ هسته Golden و ۴ هسته Grace
  • سری Intel Core i9 A متشکل از ۸ هسته Golden و ۸ هسته Grace
  • سری Intel Core i7 A متشکل از ۸ هسته Golden و ۴ هسته Grace
  • سری Intel Core i5 A متشکل از ۶ هسته Golden و ۰ هسته Grace
  • سری Intel Core i3 A متشکل از ۵ هسته Golden و ۰ هسته Grace

پردازنده Alder Lake-S Core i7-12700K در یک پلتفرم دسکتاپ متشکل از ۱۶ گیگابایت حافظه DDR5-4800 (PC76800) مورد بررسی قرار گرفته است. البته مادربرد Z690 که کاملاً مطابق با نیاز این نسل توسعه داده شده، قرار است اواخر سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شود؛ در نتیجه این نتایج جنبه اولیه دارند عملکرد نهایی پردازنده را نشان نمی‌دهند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
1245