رشد آگهی‌های دیوار با وجود ممنوعیت درج قیمت خودرو و مسکن در سال ۱۳۹۹

{title limit=50}

امروز، ۱۷ مرداد، دیوار در مراسمی آنلاین گزارش سالانه‌اش را رونمایی کرد. طبق گزارش دیوار، در سال ۱۳۹۹ تقریبا ۱۸/۵ میلیون نفر کاربر حدود ۱۳۰ میلیون آگهی در این پلتفرم منتشر کردند که رشدی ۳۱ درصدی را نشان می‌دهد. به‌بیان‌بهتر، می‌توان گفت در سال ۱۳۹۹، روزانه بیش از ۳۵۳ هزار آگهی جدید در دیوار ثبت و منتشر شده است.

تعداد کاربران آگهی‌گذار نیز درمقایسه‌با سال ۱۳۹۸ با رشدی ۳۸ درصدی همراه بوده است؛ حال‌آنکه ۸۸ درصد کاربران برای انتشار آگهی‌شان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. آگهی‌های دیوار در سال ۱۳۹۹ با بازدید یکتای ۴۱ میلیونی همراه بوده‌اند و درواقع، تعداد بازدید یک کاربر روی دستگاه‌های مختلفش تنها یک بازدید ثبت شده است. این میزان بازدید رشد ۴۲ درصدی را درمقایسه‌با سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد. جالب آنجا است که یک‌چهارم آگهی‌ها را هم شهروندان تهرانی‌ منتشر کرده‌اند.

حسام آرمندهی و شهرام شاهکار در مراسم رونمایی گزارش سال ۹۹ دیوار

علاوه‌بر‌این، ۴۴ میلیون گوشی موبایل یکتا در سال ۱۳۹۹ اپلیکیشن دیوار را باز کرده‌اند. افزایش بازدید از این پلتفرم آگهی می‌تواند نشان‌دهنده روی‌آوردن بیشتر مردم به پلتفرم‌های آنلاین پس از شیوع کرونا و مشکلات بازار آفلاین باشد؛ البته امکاناتی که دیوار برای کسب درآمد ایجاد کرده، باعث جذب مردم شده است.

طبق گزارش دیوار، اپلیکیشن این پلتفرم دومین اپ پرنصب ایرانی (در کافه‌بازار) محسوب می‌شود. بر‌‌‌این‌‌‌اساس، دیوار اکنون ۲۱ میلیون نصب دارد که با رشد ۱۰ درصدی همراه شده است. کاربران دیوار از این پلتفرم بیشتر با گوشی‌های تلفن‌همراه بازدید می‌کنند. درواقع، ۸۹ درصد کاربران از گوشی اندرویدی و ۶ درصد از گوشی آیفون و ۵ درصد از وب‌سایت برای دسترسی به دیوار استفاده می‌کنند.


طبق نموداری که در گزارش سالانه دیوار منتشر شده است، بیشترین آگهی‌های درج‌شده در سال ۱۳۹۹ به خانه (شامل وسایل و تزیینات خانه، وسایل آشپزخانه، ابزار و ساختمان و حیاط) با ۶/۵ میلیون مورد مربوط می‌شود. در جایگاه بعدی، آگهی‌های املاک و وسایل نقلیه و آگهی‌های لوازم الکترونیکی و شخصی قرار دارند.

نمودار دسته های آگهی در دیوار در گزارش سالانه ۹۹

موضوع جالب‌ در این نمودار، تغییر جایگاه دسته آگهی‌های «مربوط به خانه» و املاک و خودرو است. درحالی‌که در سال ۱۳۹۸ بیشترین میزان آگهی‌ها مربوط به دسته املاک و وسایل نقلیه بود و پس از این دو با اختلاف بسیار اندکی آگهی‌های مربوط به خانه قرار می‌گرفت؛ اکنون وسایل خانه به دسته محبوب‌تری میان کاربران ایرانی تبدیل شده است.

یکی از دلایل اصلی این موضوع قطعا ممنوعیت درج قیمت آگهی خودرو و املاک به‌مدت هشت ماه در سال گذشته است. این ممنوعیت اردیبهشت تا دی‌ ۱۳۹۹ اعمال شد و البته مشمول دیگر پلتفرم‌های درج آگهی نیز می‌شد.

هرچند یکی از نگرانی‌ها درباره تأثیر درج قیمت‌ها به‌صورت آنلاین همچنان وجود دارد، مدیر ارشد اجرایی دیوار می‌گوید اکنون مکانیزم‌هایی برای جلوگیری از اخلال بازار خودرو در آگهی‌ها اعمال می‌شود که بیشترین میزان بازدید را هم در دیوار دارد. به‌گزارش زومیت، شهرام شاهکار گفت:

با تجربه این دو سال که از حذف قیمت آگهی‌های خودرو و املاک داشتیم، تلاش کردیم مکانیزم‌هایی را به‌کار بگیریم تا عرضه و تقاضا را بررسی کنیم. ما قیمت‌های خودرو را در بازار و در مراکز تعویض پلاک به‌دست می‌آوریم و به هوش مصنوعی می‌دهیم تا طبق عواملی همچون عمر دستگاه، سقف قیمت آن را در آگهی درج کنیم. این کار جلو اخلال در بازار را می‌گیرد. هرچند اندازه اخلالی که از این طریق در بازار به‌وجود می‌آید، در مقیاس معاملات بازار بسیار معمول است، حالا با این مکانیزم‌ها از همین میزان کم اخلال نیز جلوگیری می‌کنیم.

دسته دیگر آگهی‌ها که در سال ۱۳۹۹ جایگاه متفاوتی پیدا کرده، مربوط به خدمات است که از جایگاه چهارم به هفتم رسیده.

مبل پر سرچ ترین کلمه در دیوار

از دیگر آمارهای جالب‌ در گزارش سال ۱۳۹۹ دیوار به میزان ردشدن آگهی‌ها در هر دسته باید اشاره کرد که ربات‌های بررسی‌کننده هم ۳۸ درصد در این کار سهیم هستند:

نمودار آگهی های رد شده در دیوار

سهم ربات‌ها در تصمیم‌گیری برای رد یا قبول آگهی‌ها ۳۸ درصد است

حسام آرمندهی، مدیرعامل دیوار، به این موضوع اشاره کرد که در سال ۱۳۹۹ تعداد ۵۵ هزار کاربر دیوار مسدود و از فعالیت آن‌ها جلوگیری شده است. وی گفت این افراد ازطریق دستور و اعلام قضایی، گزارش هوش مصنوعی در چت‌ها و گزارش کاربران شناسایی می‌شوند. شما می‌توانید گزارش کامل سال ۱۳۹۹ دیوار را از این لینک دریافت کنید.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
157