ویوو، اوپو، ریلمی و وانپلاس در آستانه بحران هویت
به گزارش Digitaltrends، مدتی است شاهد تغییر روند کاری ریلمی، اوپو، ویوو و وانپلاس هستیم و این مسئله از دید عدهای اصلا جالب نیست. ایده کلی این است که نباید چهار شرکت مذکور شخصیت اصلی خود را از دست بدهند و همه آنها در معرض چنین خطری هستند؛ زیرا با بررسی سطحی عملکرد این چهار شرکت مشخص میشود که بهطور فزایندهای در حال تداخل با یکدیگر هستند و شباهتشان تا جایی پیش میرود که گاهی حتی نمیتوان تفاوت آنها را تشخیص داد.
البته هنوز عمق ادغام این نامهای تجاری به قدری نیست که از یکدیگر قابل تشخیص نباشند؛ اما فرایند ترکیب آنها از سال گذشته سرعت گرفته است. درخواستی که بسیاری از طرفداران این شرکتها دارند این است که لطفاً فراموش نکنید برند اولیه شما چیست.
اهمیت خانواده
ریلمی، اوپو، ویوو و وانپلاس (بهعلاوه برند جدید دیگری به نام Iqoo) بهعنوان بخشی از امپراتوری چینی BBK Electronics، همه اعضای یک خانواده هستند. BBK Electronics و رابطه بین اعضای آن زیاد شناختهشده نیست؛ زیرا همیشه هر برند از استقلال صحبت میکند، تیمهای مدیریتی مختلف دارد و بخشهای متفاوتی را هدف قرار میدهد. همچنین BBK Electronics در هیچ یک از رویدادهای عرضه محصولات برندهای خود دیده نشده است؛ اما همانطور که تحقیقات ثابت میکند، همه جادهها در نهایت به BBK Electronics میرسند.
البته این حقیقت، توطئه یا دلیلی برای نگرانی نیست و در دنیای تجارت چنین مسئلهای معمول است. بهعنوان مثال، تولیدکنندگان اتومبیل چندین دهه است که برندهای متعدد را اداره میکنند و وسایل نقلیه و سبکهای مختلفی برای جذب افراد متفاوت ارائه میدهند. اگر کسی با دقت بیشتری به محصولات نگاه کند، همیشه میتواند شباهتهایی از شرکت مادر در محصولات برندهای دیگر ببیند؛ از طراحی کلی خودرو گرفته تا اجزای داخلی موتور.
تاکنون شرایط برای این چهار برند همین گونه بوده است. نکات نرمافزاری کوچکی وجود دارد که از اشتراکگذاری بخشی از پلتفرم خبر میدهد؛ یا حتی شواهدی هست که نشان میدهد برخی از اجزای مشابه به روش دیگری به بازار عرضه میشوند؛ البته تمام این مسائل عموماً برای کسانی بیشتر واضح است که از چنین اتفاقاتی مطلع هستند. طبق بررسیهای انجامشده، این اشتراکگذاری در حال بیشتر شدن است.
مشابه اما متفاوت
وجود شباهت میان گوشیهای هوشمند امری اجتنابناپذیر است. بسیاری از سازندگان تلفن همراه از صفحهنمایش امولد سامسونگ و حسگر دوربین سونی، بهعلاوه سرویسهای موبایل گوگل و اندروید استفاده میکنند. مشکلی که درباره اوپو، ویوو و دو شرکت دیگر وجود دارد این است که رابط کاربری و نرمافزار سفارشی آنها در حال ترکیب شدن با یکدیگر هستند.
آزمایش اخیر Realme 8 5G و Oppo A54 5G نشان داد که مرز بین محصولات این دو شرکت در حال باریکتر شدن است. Realme UI محصولات ریلمی با ColorOS اوپو عملا یکسان هستند. این دو پلتفرم سطح سفارشیسازی و نکات خوب و بد یکسانی دارند و تنها نام آنها متفاوت است. هنگام کار با دستگاههای مذکور باید تلفن را برعکس کنید و برند آن را ببینید تا متوجه شوید در حال استفاده از گوشی هوشمند چه شرکتی هستید و این مسئله اصلا جالب نیست.
مقالههای مرتبط:
وانپلاس با داشتن OxygenOS، با بقیه متفاوت است؛ اما در این بخش نیز مشکلاتی وجود دارد. وانپلاس هنوز یک برند مستقل است؛ اما اکنون بخشی از اوپو محسوب میشود. ColorOS اوپو بسیار پیشرفت کرده است؛ اما هنوز به OxygenOS که وانپلاس قول داده روی گوشیهای آن باقی خواهد ماند، نرسیده است؛ اما با همکاری نزدیکتر این دو، جنبههای مثبت OxygenOS میتوانند به ColorOS راه پیدا کند و همین مسئله باعث میشود وانپلاس و اوپو بیشتر از همیشه شبیه یکدیگر شوند.
حتی استراتژی تجاری این شرکتها مسیری کاملاً مشابه را دنبال میکند. وانپلاس مشارکت چندساله با هسلبلاد را آغاز کرده، ویوو با زایس قرارداد منعقد کرده است و گفته میشود ریلمی در شرف همکاری با کداک است. تنها اوپو باقی مانده که هنوز با یک برند دوربین در ارتباط نیست؛ البته این شرکت همکاریهایی با برندهای تجاری ورزشی انجام داده است و به تلفن هوشمند رسمی جام جهانی کریکت (ICC) تبدیل شده و اکنون یکی از شرکای ویمبلدون و باشگاه فوتبال FC Barcelona است. ویوو شریک رسمی گوشیهای هوشمند در مسابقات فوتبال یوفا یورو ۲۰۰ و انجمن ملی بسکتبال است.
اکثر بخشهای شخصیت باقیمانده این شرکتها در بازاریابی آنها است؛ اما حتی در اینجا نیز نگاهی دقیق نشان میدهد که ممکن است پیام متفاوت باشد ولی سختافزار اغلب مشابه است. بهعنوان مثال، اوپو هنگام عرضه Find X3 Pro روی نمایشگر تمرکز و توانایی آن در نشان دادن یک میلیارد رنگ را برجسته کرد؛ صفحهنمایش ۶٫۷ اینچی با رزولوشن ۳۲۱۶ در ۱۴۴۰ پیکسل که نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و عمق رنگ ۱۰ بیتی دارد. این نمایشگر دارای گواهی +HDR10 است و از DisplayMate نمره +A کسب کرده.
از طرفی، OnePlus 9 Pro دارای صفحهنمایش ۶٫۷ اینچی امولد با عمق رنگ ۱۰ بیتی است که رزولوشن ۳۲۱۶ در ۱۴۴۰ پیکسل، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و گواهینامه +HDR10 دارد. این دستگاه از DisplayMate نمره +A کسب کرده است. البته وانپلاس به توانایی یک میلیارد رنگ صفحهنمایش اشارهای نمیکند. بله این دو گوشی هوشمند دقیقاً یکسان نیستند؛ اما در بسیاری از ویژگیهای نمایشگر مشابه هستند. DisplayMate نشان میدهد که صفحهنمایش اوپو دارای دقت رنگ ۰٫۴ است؛ درحالیکه OnePlus 9 Pro در این بخش امتیاز ۰٫۸ به خود اختصاص میدهد.
چهار شرکت در حال یکی شدن
بسیاری از این استدلالها را میتوان در مورد عملکرد هواوی و آنر نیز دید؛ البته آنر از ابتدا بهعنوان زیرمجموعه هواوی معرفی شد و رابطه بین این دو همیشه کاملا روشن بود و حتی هدفهای مشخصی داشتند. آنر با وجود تمام شباهتها حس خوب تفاوت با هواوی را به کاربران القا میکند و روی این ویژگی تأکید زیادی دارد.
اوپو و ریلمی نیز بر انحصاری بودن خود تأکید دارند؛ اما با عرضه هر گوشی هوشمند جدید باورپذیری این ادعا کمرنگتر میشود. هیچ کدام از گوشیهای این دو شرکت کاملاً یکسان نیست؛ اما مشخصات بسیاری از آنها بسیار نزدیک است و تنها تفاوتهای کمی در طراحی دارند. آنها هنوز به ماهیت آشکار شیائومی و پوکو و مدلهای کاملاً یکسان M3 Pro 5G و Redmi Note 10 5G نرسیدهاند؛ اما ممکن است طولی نکشد که این مرحله را پشت سر بگذارند.
ریلمی و اوپو بهآرامی در حال یکی شدن هستند؛ اما ویوو و وانپلاس هنوز در ابتدای مسیر قرار دارند و تفاوتهایی بین محصولات آنها وجود دارد. البته این ویژگی نباید ما را شگفتزده کند؛ زیرا این همان سیاستی است که باید وجود داشته باشد. یک گوشی ساختهشده توسط وانپلاس باید با محصولات ویوو فرق کند. اکنون اوضاع اینچنین است؛ اما شباهتهای روزافزون اوپو و ریلمی نشان میدهد که این مسئله ممکن است دوام نداشته باشد.
توقف تغییر برای آیندهای بهتر
شاید روزهای آغازین شروع کار ریلمی را به یاد داشته باشید؛ برند جدیدی که آینده درخشانی را برای خود میدید. کانسپتهای دیوانهکننده ویوو و طراحیهای متفاوت اوپو نیز نباید فراموشمان شوند. همچنین صعود وانپلاس از استارتاپی نوپا به یک مگابرند که ذهنیت استارتاپی خود را فراموش نکرده است، جزو اتفاقات خوب دنیای فناوری محسوب میشود.
شخصیت و هویت برند چیزی فراتر از یک هشتگ جذاب است و هر کدام برای به دست آوردن آنچه امروز دارد تلاش زیادی کرده است؛ اما به نظر میرسد چنین مفهوم مهمی در حال از بین رفتن است. تا زمانی که این شرکتها روش خاص خود را برای انجام کارهایشان داشته باشد، اصلا مهم نیست که عضوی از یک خانواده بزرگ هستند. نباید زمانی که فردی قصد خرید گوشی ریلمی دارد با خود فکر کند که شاید اگر یکی از محصولات اوپو را بخرد گزینه بهتری انتخاب کرده؛ زیرا تمام قابلیتهای آنها یکسان است. فقدان هویت فقط به معنای سردرگمی است.
BBK Electronics باید ارزش جدا بودن ریلمی، اوپو، ویوو و وانپلاس را درک کند. دنیای گوشی هوشمند الجی و بلکبری را از دست داده است و به همین دلیل جذابیتی کمتر از گذشته دارد. ترکیب این چهار شرکت در برند نامفهومی که بهسختی میتوان تعریفی از آن به دست آورد، به همان اندازه تأسفآور خواهد بود.
نظر شما همراهان زومیت درباره سیاستی که این چهار شرکت در پیش گرفتهاند چیست؟