آیا مسیرباب بلد به‌طور عامدانه و سیستماتیک در نقشه‌های OSM خرابکاری می‌کند؟

{title limit=50}

مسیریاب‌های ایرانی ازجمله بلد برای مسیریابی به یکی از مشهورترین سرویس‌های نقشه دنیا به‌نام OpenStreetMap یا به‌اختصار OSM وابسته هستند. این پروژه‌ی جهانی رایگان و قابل ویرایش که با ایده‌گرفتن از ویکی‌پدیا به‌وجود آمده، داده‌های خود را به‌لطف صدها کاربر در سرتاسر جهان به‌دست می‌آورد.

به‌تازگی یکی از اعضای جامعه کاربران OSM Iran با نام کاربری «سوشا» از خرابکاری گسترده‌ی یکی از کاربران ایرانی در داده‌های نقشه‌ی عربستان سعودی خبر داده است. کاربر مذکور ظاهرا برای مسیریاب ایرانی بلد کار می‌کند.

این کاربر در پستی که در سایت ویرگول منتشر کرده احتمال انجام دو خرابکاری مختلف را مطرح و بررسی می‌کند:

تغییرات جاده هراز و آزادراه غدیر

به‌گفته‌ی این کاربر OSM Iran، در تاریخ ۳ اسفند ۹۹، مسدودیتی در دو محور «جاده هراز» و «آزاد‌راه غدیر» به‌وجود آمد که باعث می‌شد مسیریاب‌هایی که از نقشه‌های OpenStreetMap استفاده می‌کردند، با مشکل مسیریابی مواجه شوند. این اتفاقات درحالی اتفاق افتاده بود که مسیریاب بلد محصول کافه‌بازار با این مشکل رو‌به‌رو نبود.

با بررسی‌های بعدی مشخص می‌شود کاربری ایرانی با نام arezu تغییرات منجر به بسته‌شدن معابر را در OSM ایجاد کرده است. با بررسی حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و لینکدین این کاربر مشخص می‌شود که او در بلد کار می‌کند.

خرابکاری در نقشه‌های عربستان سعودی

جامعه‌ی کاربران ایرانی OSM در ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ متوجه می‌شوند که کاربرانی مشغول ویرایش نام خلیج فارس در این سرویس هستند. کاربران OSM Iran با برقراری تماس با بنیاد OSM سعی می‌کنند موضوع را به‌صورت دوستانه و مسالمت‌آمیز حل‌وفصل کنند، اما متاسفانه به‌دلیل بالابودن حجم خرابکاری کاربری ایرانی، تگ name از این سطح آبی به‌کل حذف می‌شود و OSM تصمیم می‌گیرد هر کشوری از هر اسمی که دوست دارد برای اشاره به این خلیج استفاده کند.

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ کاربران عربستانی در Mailing List بنیاد OSM خبر از حجم گسترده‌ی خرابکاری سیستماتیک توسط ایرانی‌ها می‌دهند و فهرستی از کاربران ایرانی را منتشر می‌کنند که ۳۰۰ هزار آبجکت را از نقشه‌های این کشور حذف کرده‌اند.

قسمتی از مسیرهای حذف شده از نقشه‌ی عربستان در OpenSteetMaps به‌علت خرابکاری

قسمتی از مسیرهای حذف شده از نقشه‌ی عربستان در OpenSteetMaps به‌علت خرابکاری

با بررسی‌های OSM Iran مشخص می‌شود بیشترین حجم از خرابکاری متعلق به کاربر arezu است که پیش‌تر اشاره شد در بسته‌شدن جاده‌ی هراز دست داشته و ظاهرا برای بلد کار می‌کند.

واکنش بلد

بلد با انتشار توییتی، وابسته‌بودن ادیتور مذکور به بلد را تأیید کرده؛ اما اقدامات خرابکارانه‌ی او را ناشی از «احساسات این همکار» و «بدون ارتباط سازمانی» با بلد عنوان می‌کند.


بلد همچنین دلیل ویرایش در نقشه برای مسدود نشان دادن جاده‌ی هراز را ناشی از بارش سنگین برف می‌داند و مسدود نشان دادن آزادراه غدیر را به‌دلیل نرسیدن موعد افتتاح و تاریخ بهره‌برداری عنوان می‌کند.

این مطلب درحال به‌روزرسانی است...






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
203