ویندوز 11 از قابلیت نرخ نوسازی پویا برای کاهش مصرف باتری لپ تاپ استفاده می‌کند

{title limit=50}

در‌حال‌حاضر، تعدادی از لپ‌تاپ‌های موجود در بازار از نمایشگرهایی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز یا بیشتر بهره‌مند می‌برند که باعث روان‌ترشدن تجربه کاربر در زمان اسکرول‌ و نمایش انیمیشن‌ها و کار با قلم خواهد شد. با اینکه چنین مسئله‌ای مهم به‌نظر می‌رسد، اجراشدن در نرخ نوسازی چشمگیر عمر باتری را به‌شدت کاهش می‌دهد.

در ویندوز ۱۰ و روی لپ‌تاپ‌ها، انتخاب بین نرخ نوسازی ۶۰ یا ۱۲۰ هرتز اجباری است و درواقع، کاربر بین انتخاب این دو مقدار محدود می‌شود. حالا مایکروسافت با توسعه DRR و استفاده از آن در ویندوز ۱۱ این امکان را برای لپ‌تاپ‌ها فراهم می‌کند تا نرخ نوسازی نمایشگر را به‌صورت پویا تغییر دهند. آنا مارتا، یکی از مدیران تیم گرافیک مایکروسافت، در‌این‌باره می‌گوید:

این قابلیت یعنی ویندوز ۱۱ براساس کاری که کاربر با سیستم انجام می‌دهد، به‌صورت مداوم بین نرخ نوسازی کم و زیاد نوسان می‌کند.

برای استفاده از این قابلیت، لپ‌تاپ کاربر باید از DRR و نرخ نوسازی‌های بیش از ۱۲۰ هرتز پشتیبانی کند. در این صورت، هنگام انجام کارهایی مثل نوشتن ایمیل یا اسناد دیگر، نرخ نوسازی به ۶۰ هرتز و هنگام اسکرول یا کار با قلم این نرخ به ۱۲۰ هرتز خواهد رسید. علاوه‌بر‌این، اپلیکیشن‌های استفاده‌شده نیز باید از قابلیت DRR پشتیبانی کنند که در پیش‌ٰنمایش ویندوز ۱۱، تنها نرم‌افزار آفیس می‌تواند از تقویت نرخ نوسازی تا ۱۲۰ هرتز استفاده کند. برخی دیگر از نرم‌افزارهای ویندوز که از این قابلیت پشتیبانی خواهند کرد، عبارت‌اند از: مایکروسافت اج، مایکروسافت وایت‌بورد، مایکروسافت فوتوز و Adobe Acrobat.

ویندوز ۱۱ / windows 11

البته قابلیت DRR نباید با «نرخ نوسازی متغیر» (Variable Refresh Rate یا VRR) اشتباه گرفته شود؛ چراکه DRR به‌صورت اختصاصی برای اپلیکیشن‌های ویندوز و نه برای بازی‌ها طراحی شده است.

مقاله‌های مرتبط:

مایکروسافت اعلام کرده است در‌حال‌حاضر، قابلیت DRR فقط روی ویندوز ۱۱ و درایور کارت گرافیک WDDM 3.0 اجرا می‌شود و این شرکت در حال همکاری با شرکای فعال در حوزه پردازنده‌های گرافیکی است تا بتواند امکان اجرای DRR را روی دستگاه‌های بیشتری را فراهم کند که پیش‌نمایش ویندوز ۱۱ را اجرا کرده‌اند.

به‌لطف تمرکز مایکروسافت روی سناریوهایی همچون کار با قلم، به‌نظر می‌رسد قابلیت DRR همراه بسیار مناسبی برای دستگاه‌های سرفیس مایکروسافت باشد. با اینکه هنوز هیچ‌کدام از مدل‌های سرفیس از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی نمی‌کنند، شاید DRR نشانه‌ای از اهداف آینده مایکروسافت در این حوزه باشد.







ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
45