ویندوز ۱۱ در مقابل ویندوز ۱۰؛ آیا ارتقا به جدیدترین سیستم‌ عامل مایکروسافت ضروری است؟

{title limit=50}

مدتی است علاقه‌مندان دنیای فناوری با اخبار متعددی از جدیدترین نسخه ویندوز بمباران شده‌اند. ویندوز ۱۱ اواخر سال جاری میلادی عرضه می‌شود و احتمالاً از خود می‌پرسید این سیستم‌ عامل با نسخه‌ پیشین آن چه تفاوتی دارد؟

به گزارش Digitaltrends، این دو سیستم‌ عامل از نظر بصری کاملاً متفاوت هستند؛ اما تغییرات دیگری وجود دارد که نسل بعدی ویندوز را از نمونه فعلی متمایز می‌کند. در این مقاله تمام تفاوت‌های ویندوز ۱۰ و ۱۱ در بخش‌های مختلف بررسی شده است تا به شما برای تصمیم‌گیری کمک کند. 

آیا به‌روزرسانی لازم است؟

درست مانند ویندوز ۱۰ که به‌صورت رایگان از ویندوز ۸.۱ و ۷ قابل ارتقا بود، ویندوز ۱۰ به‌صورت رایگان به نسل بعدی خود به‌روزرسانی می‌شود. اما نکته مهم این است که به‌روزرسانی مذکور فقط زمانی اعمال می‌شود که رایانه شخصی شما آزمایش‌های لازم را در اپ Microsoft Health PC Check پشت سر بگذارد.

حتی اگر سیستم شما از این آزمون سربلند بیرون بیاید، ممکن است از خود بپرسید آیا انجام این به‌روزرسانی نیاز است؟ قبل از اینکه به تفاوت بین ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ بپردازیم، در مورد مسیرهای به‌روزرسانی احتمالی چند توصیه داریم.

در حال حاضر، ویندوز ۱۱ هنوز در مرحله بتا قرار دارد. از ۷ تیر (۲۸ ژوئن) فقط می‌توانید آن را از طریق برنامه Windows Insider دریافت کنید. اگر رایانه شخصی شما سازگار باشد و آن را نصب کنید، احتمالاً با مشکلات و باگ‌های متعددی روبه‌رو می‌شود. به شما توصیه می‌کنیم قبل از به‌روزرسانی به جدیدترین نسل ویندوز کمی صبر کنید تا ثبات بیشتری به دست آورد.

مایکروسافت می‌گوید ویندوز جدید را تا پایان سال ۲۰۲۱ و در طول ۲۰۲۲، برای رایانه‌های شخصی عرضه خواهد کرد. آن زمان است که ویندوز ۱۱ پایدارترین حالت را خواهد داشت و می‌توانید آن را با خیال راحت روی رایانه خود نصب کنید. حتی آن موقع نیز بهتر است کمی منتظر بمانید. بدیهی است که مایکروسافت کاربران خود را به استفاده از ویندوز ۱۱ دعوت می‌کند؛ زیرا این جدیدترین سیستم‌ عامل شرکت سازنده است؛ اما اگر بخواهید، هنوز هم می‌توانید نسل پیشین را روی سیستم خود داشته باشید.

ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۲۵ پشتیبانی می‌شود؛ اما مایکروسافت نگفته است این سیستم‌ عامل به‌طور رسمی چه تعداد به‌روزرسانی دریافت خواهد کرد. واقعاًً مهم نیست که سریع دستگاه‌ خود را به ویندوز ۱۱ به‌روز کنید؛ مگر اینکه بخواهید ویژگی‌های جدیدی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود امتحان کنید.

منوی استارت و نوار وظیفه

اگر به دنبال تفاوت‌ ویندوز ۱۰ و ۱۱ هستید، قطعاً بزرگ‌ترین آن‌ها منوی استارت و نوار وظیفه است. در نسل جدید سیستم‌ عامل مایکروسافت، این شرکت نوار وظیفه و منوی استارت را در مرکز صفحه قرار داده است. این تغییر باعث می‌شود ویندوز ۱۱ تا حدودی به MacOS و ChromeOS شباهت داشته باشد. البته اگر بخواهید، می‌توانید آن را به سمت چپ برگردانید.

منوی استارت در ویندوز ۱۱ کمی ساده‌تر است. شما تنها یک لیست ثابت از نرم‌افزارها را مشاهده خواهید کرد و به دنبال آن اسناد پرتکرار در پایین قرار می‌گیرند. می‌توانید در لیست مذکور پیمایش و نرم‌افزارهای دلخواه خود را پین کنید. شاید این ویژگی‌ها آشنا به نظر برسد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که ویندوز ۱۱ از کاشی‌های زنده (Live Tiles) پشتیبانی نمی‌کند. در نتیجه، اگر دوست دارید در یک نگاه به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنید، ویندوز ۱۰ انتخاب بهتری است.


منوی استارت مرکز ویندوز ۱۱

توجه داشته باشید که در ویندوز ۱۱، نوار وظیفه تغییرات زیادی در مقایسه با ویندوز ۱۰ متحمل شده است. مایکروسافت کادر جست‌وجو را به یک آیکون تبدیل کرده است. دستیار صوتی به نوار وظیفه پین نمی‌شود یا در مراحل نصب وجود ندارد. بخش جست‌وجو نیز با طراحی شناور و طرح‌بندی زبانه‌دار مشابه ویندوز ۱۰ به مرکز صفحه منتقل می‌شود.


حتی قابلیت Windows Timeline به جدیدترین نسخه سیستم‌ عامل مایکروسافت نرسیده و ویندوز ۱۱ این ویژگی نسل پیشین را به نفع توانایی همگام‌سازی Microsoft Edge حذف کرده است. جایی که قبلاً Windows Timeline در آن قرار داشت، با دسکتاپ‌های مجازی جایگزین می‌شود.

اما اگر می‌خواهید نوار وظیفه را در سمت راست یا چپ صفحه پین کنید، خبر بدی برایتان داریم. دیگر نمی‌توانید این کار را انجام بدهید؛ زیرا در ویندوز ۱۱ نوار وظیفه فقط در پایین صفحه قرار می‌گیرد و راهی برای تغییر مکان آن نیست. حتی اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند نوار وظیفه را سفارشی کنند.

بسیاری از این تغییرات فقط بصری هستند. ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ از ویژگی‌های یکسانی برخوردارند و تنها نوع نمایش این قابلیت‌ها متفاوت است.

مالتی‌تسکینگ و پشتیبانی از مانیتور خارجی

ممکن است نسخه دموی مالتی‌تسکینگ مایکروسافت را در ویندوز ۱۱ مشاهده کرده و از خود پرسیده باشید آیا این قابلیت به ویندوز ۱۰ منتقل می‌شود؟ بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، این یک ویژگی منحصر‌به‌فرد ویندوز ۱۱ است و آن را در نسل‌های پیشین نخواهید دید.


مالتی‌تسکینگ ویندوز ۱۱

در ویندوز ۱۱ می‌توانید مالتی‌تسکینگ را با قابلیت Snap Layouts که پنجره‌های شما را گروه‌بندی و در نوار وظیفه ذخیره می‌کند، افزایش بدهید. هنگامی که اشاره‌گر ماوس را روی دکمه maximize بگذارید، می‌توانید پنجره‌ها را در اندازه‌های مختلف کنار هم قرار بدهید. ویندوز ۱۰ چنین قابلیتی نخواهد داشت. این گزینه، ویژگی Snap ویندوز ۱۰ را حفظ می‌کند. این قابلیت می‌تواند به کاربر کمک کند با کشیدن پنجره به گوشه‌ دسکتاپ، قسمتی از صفحه را به آن‌ اختصاص دهد.


نکته‌ای نیز درباره مانیتورهای خارجی وجود دارد. گفته می‌شود توسعه‌دهندگان ویندوز ۱۱ سرانجام به یکی از آزاردهنده‌ترین مشکلات ویندوز ۱۰ رسیدگی کرده‌اند. این مشکل زمانی خود را نشان می‌داد که کاربر دستگاه خود را از مانیتور خارجی جدا و دوباره متصل می‌کرد.

حالت تبلت

ویندوز ۱۰ دارای حالت تبلت است که باعث می‌شود رایانه شخصی شما به منوی استارت تمام صفحه تبدیل شود. در ویندوز ۱۱، این مورد حذف می‌شود.

ویندوز ۱۱ بیشتر شبیه آیپد کار می‌کند؛ یعنی وقتی حالت دستگاه خود را به تبلت تغییر می‌دهید، لمس آیکون‌های مختلف آسان‌تر می‌شود. حتی هنگامی که پنجره‌های مختلف را با انگشت لمس می‌کنید، افکتی زیر آن‌ها خواهید دید. مایکروسافت همچنین حرکات باز و بسته شدن پنجره‌ها، جابه‌جایی بین دسکتاپ و گزینه‌های جدید را به Windows Ink Workspace اضافه کرده است. این موارد در حالت تبلت ویندوز ۱۰ که درک آن برای بسیاری دشوار بود، وجود ندارند.

فروشگاه مایکروسافت

فروشگاه نرم‌افزار در هر دو ویندوز تقریباً مشابه است؛ اما یک تفاوت اساسی بین آن‌ها وجود دارد. فروشگاه نرم‌افزار ویندوز ۱۱ با پشتیبانی از اپلیکیشن‌های اندروید از طریق فروشگاه اپلیکیشن‌ آمازون ارائه می‌شود. چنین چیزی را در ویندوز ۱۰ دریافت نخواهید کرد؛ زیرا اعلام شده است که نسل جدید سیستم‌ عامل‌ مایکروسافت از اپلیکیشن‌های اندروید نیز پشتیبانی می‌کند.

فروشگاه مایکروسافت که به‌تازگی در ویندوز ۱۱ دوباره طراحی شده است و یافتن نرم‌افزارها و فیلم‌ها را آسان‌تر می‌کند، در نهایت به ویندوز ۱۱ راه پیدا خواهد کرد. مایکروسافت پس از رویداد معرفی ویندوز ۱۱، در جلسه توسعه‌دهندگان این موضوع را تأیید کرد. البته اپلیکیشن‌های اندروید در ویندوز ۱۰ قابل دریافت نخواهند بود. فروشگاه مایکروسافت به شما امکان می‌دهد همه اپ‌های ویندوز را در هر دو سیستم‌ عامل بارگیری کنید که شامل نرم‌افزاری‌های Win32 ،UWP و برنامه‌های وب پیشرو می‌شود.

تفاوت‌های دیگر و ویژگی‌های حذف‌شده

زمان زیادی صرف برجسته کردن تفاوت‌های بزرگ بین ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ کردیم؛ اما تغییرات دیگری وجود دارد که اگر قصد به‌روزرسانی به جدیدترین سیستم‌ عامل مایکروسافت دارید، باید درباره آن‌ها بدانید. ویندوز ۱۱ برخی از ویژگی‌ها را از ویندوز ۱۰ حذف می‌کند.

دیگر نمی‌توانید تصویر زمینه دسکتاپ خود را همگام‌سازی کنید، اینترنت اکسپلورر و پنل ورودی ریاضی و چند نرم‌افزار دیگر نیز حذف می‌شوند. نرم‌افزارهایی که پس از به‌روزرسانی به ویندوز ۱۱ حذف می‌شوند شامل 3D viewer ویندوز ۱۰، Paint 3D و اسکایپ هستند. البته هنوز هم ‌می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه پیدا کنید. مایکروسافت لیست کاملی از آن‌ها تهیه کرده‌ است.

اگر گیمر هستید، توجه داشته باشید که ویندوز ۱۱ دارای ویژگی‌های انحصاری برای شما است. HDR خودکار باعث شادابی بیشتر بازی‌های می‌شود و Direct Storage اطمینان حاصل می‌کند بازی‌ها در کارت گرافیک شما سریع‌تر بارگیری شوند.

چرخه پشتیبانی و به‌روزرسانی

تأیید شده است که ویندوز ۱۱ سالی یک بار به‌روزرسانی می‌شود. این چرخه به‌روزرسانی دقیقاً مانند MacOS است. البته هنوز اطلاعات دقیقی از آخرین تاریخ ارتقای ویندوز ۱۰ در دسترس نیست. مایکروسافت متعهد شده است از ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۲۵ پشتیبانی کند.

در نهایت باید گفت تغییرات زیادی در این دو نسخه دیده می‌شود؛ اما اگر واقعاً قصد دارید از آخرین سیستم‌ عامل مایکروسافت استفاده کنید، ویندوز ۱۱ گزینه مناسبی است.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
31