AMD ویژگی FSR را با پشتیبانی از هفت بازی منتشر کرد
درنهایت ویژگی FSR در اختیار علاقهمندان قرار گرفت. FidelityFX Super Resolution یا بهاختصار FSR، به سختافزار کاربر اجازهی اجرای هرچه بهتر بازیهای ویدئویی را میدهد. به گزارش VideoCartz، در حال حاضر تنها ۷ بازی از ویژگی FSR پشتیبانی میکنند؛ اما بهزودی شمار این عناوین به ۱۹ عدد خواهد رسید.
در توضیح خلاصهشده از نرمافزار جدید AMD باید گفت با فعال شدن FSR، عملکرد کارت گرافیک در حالت نیتیو تا دو برابر افزایش مییابد و در نتیجه، منابع بیشتری برای اجرای هرچه بهتر بازی ویدئویی آزاد میشود. FSR میتواند تقریبا به اکثر پردازندههای گرافیکی جدید کمک کند تا بازیهای ویدئویی را با فریم ریت بیشتری اجرا کنند. قابلیت جدید AMD تنها برای کارتهای گرافیک رادئون توسعه داده نشده است و میتوان از آن برای بهبود عملکرد پردازندههای گرافیکی انویدیا نیز استفاده کرد.
فهرست عناوینی که از FSR پشتیبانی خواهند کرد.
فهرست استودیوهایی که از FSR در بازیهایشان استفاده خواهند کرد.
در FSR پردازنده ابتدا فریمی در رزولوشن پایین میسازد و سپس روی صفحه با رزولوشن بهمراتب بیشتر رندر میکند. در این پروسه، از تکنیکهایی برای پر کردن پیکسلهای خالی یا بیرنگ استفاده میشود. چنین اقدامی به بهبود عملکرد پردازنده گرافیکی و درنتیجه، افزایش فریم ریت کمک میکند.
اما تمامی مراحل ذکرشده بهتنهایی توسط فناوری FSR صورت نمیگیرد؛ بلکه توسعهدهندگان بازی باید عناوین خود را با نرمافزار FSR همگامسازی کنند؛ در غیر این صورت، FSR تأثیر مثبتی روی بهتر شدن کیفیت بازی نخواهد گذاشت. گفته میشود بیش از ۴۰ استودیوی مطرح در حال همکاری با AMD هستند تا درک درستی از فناوری FSR پیدا و آن را روی عناوین خود پیادهسازی کنند.
چنین کاری زمانبر است و شاید همین امر سبب شده باشد که در زمان انتشار تنها ۷ بازی از نرمافزار FSR پشتیبانی کنند. البته کمک به بهبود کیفیت اجرای بازی میتواند گیمرهای بیشتری را به خرید عناوین مختلف ترغیب کند و درنتیجه، برای استودیوهای سازندهی بازیهای ویدئویی اولویتی خواهد بود تا بازیهای خود را با ویژگی FSR همگامسازی کنند.
AMD جدولی منتشر کرده است که نتایج بهدستآمده بعد از زمان فعال شدن FSR در حالات مختلف را نشان میدهد. FSR از چهار حالت برخوردار است که هریک را میتوان روی رزولوشنهای مختلف از FHD تا 4K فعال کرد و با توجه به پردازشی که روی هر سطح از حالات مختلف تعریفشده صورت میگیرد، کیفیت اجرای بازی بهبود مییابد. طبیعتا بهترین کیفیت در حالت Ultra Quality و نرم و روانترین حالت اجرا روی حالت Performance خواهد بود. انویدیا نیز حالات مختلف برای فناوری DLSS 2.0 تعریف کرده است که در ادامه میتوانید نتایج بهدستآمده در اجرای بازی Control را مقایسه کنید.
FSR را میتوان در چند کیفیت خروجی مختلف استفاده کرد که عبارتاند از:
- Ultra Quality
- Quality
- Balanced
- Performance
در ترتیب ذکرشده، گزینه اول بهترین کیفیت ممکن را ارائه میدهد؛ اما هرچه انتخاب به سمت Performance پیش برود، از کیفیت تصویر کاسته و به تجربه نرم و روانتر بازی اهمیت داده میشود. انتخاب Performance بیشترین نرخ فریم و Ultra Quality بیشترین کیفیت ممکن را به کاربر ارائه میدهد. Ultra Quality تقریبا نزدیک به نیتیو رندرینگ است و حالت Performance میتواند نرخ فریمی تا دو برابر حالت نیتیو رندرینگ در رزولوشن 4K به کاربر ارائه بدهد.
AMD برای مقایسهی حالات مختلف FSR سه بازی Godfall ،The RIft Breaker و Terminator Resistance را آزمایش کرده است که در ادامه میتوانید نتایج بهدستآمده را مشاهده کنید؛ برای مثال بازی گادفال در حالت نیتیو روی ۵۹ فریم بر ثانیه اجرا میشود؛ اما فریم ریت آن در حالت Ultra Quality به ۸۷ فریم بر ثانیه و در حالت Performance به ۱۴۵ فریم بر ثانیه میرسد.
مقایسه حالت FSR با سختافزار AMD NAVI 21 (RX 6900XT و RX 6800 XT)
مقایسه حالت FSR با سختافزار AMD NAVI 22 (RX 6700XT و RX 6800M)
مقایسه حالت FSR با سختافزار AMD Polaris (RX 580) و NVIDIA Pascal (GTX 1060)
AMD در نظر دارد ویژگی FSR را به محصولات مختلف بیاورد. در برخی گزارشها ذکر شده است که FSR به کارتهای گرافیک سری RX 6000 رادئون افزوده میشود و حتی شایعاتی وجود دارد که این ویژگی به ایکس باکس سری ایکس، سری اس و پلی استیشن ۵ خواهد آمد؛ اما تمامی این موارد را زمان تأیید میکند و باید صبر کرد و دید AMD چه غافلگیریهایی برای آینده در نظر گرفته است.