تیم کوک: بارگیری جانبی برنامهها از خارج از اپ استور امنیت آیفون را تضعیف خواهد کرد
تیم کوک، مدیرعامل اپل، بهتازگی در رویداد مجازی VivaTech شرکت کرده است؛ رویدادی که از آن بهعنوان بزرگترین رویداد حوزه فناوری اروپا یاد میشود. در رویداد مذکور، کوک با گیلامی لاکرویکس، مدیرعامل و بنیانگذار Brut، مصاحبه و در آن، بر مباحثی درباره امنیت و حریم خصوصی و چشمانداز فناوری تأکید کرد.
در سالیان اخیر، با گسترش و محبوبیت فضای مجاری اینترنت به عضوی جدانشدنی از زندگی مردم تبدیل شده و این امر لوزم حفظ امنیت و حریم خصوصی را بیش از هر زمان دیگری در کانون توجهات قرار داده است. همانطورکه گفتیم، سخنان مدیرعامل اپل بیشتر به حریم خصوصی مربوط بود و این موضوع عجیبی نیست؛ زیرا اغلب مصاحبههایی که کوک در آنها شرکت میکند، بر مباحث مشابه معطوف است. وی باردیگر تأکید کرد حریم خصوصی برای اپل بسیار مهم است. کوک دراینباره میگوید:
بیش از یک دهه است روی حریم خصوصی متمرکز شدهایم. ما آن را بهعنوان حق اساسی بشر میبینیم و استیو جابز، بنیانگذار فقید اپل، میگفت حفظ حریم خصوصی به زبان ساده بیان میکند از مردم برای بررسی کارهایشان باید اجازه گرفت و این اجازه بهطور مکرر باید پرسیده شود. همیشه سعی کردهایم آن را برآورده کنیم. اگر تمامی افراد نگران باشند که شخص دیگری آنها را تماشا میکند، کارهای کمتری انجام میدهند و هیچکس نمیخواهد در جهانی زندگی کند که آزادیبیان از بین رفته است. حریم خصوصی فقط در بطن یکی از ارزشهای اصلی اپل قرار دارد.
مصاحبه درباره ارزشهای حریم خصوصی به بحث درباره GAFA (مخفف حرف اول نام چهار شرکت گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون) منجر شد. کوک گفت این کلمه اختصاری خاص را دوست ندارد؛ زیرا تصویری ترسیم میکند که تمامی شرکتها ماهیتی واحد دارند؛ اما درحقیقت، این شرکتها ارزشها و مدلهای مختلف تجاری را دنبال میکنند. کوک در بخشی از سخنانش بیان کرد:
اگر به فعالیتهای اپل واقف باشید، محصولاتی مانند سختافزار و نرمافزار و خدمات تولید میکنیم و میکوشیم مطمئن شویم آنها بهطور یکپارچه با یکدیگر کار میکنند. ما روی ساخت بهترینها، نه بیشترینها متمرکزیم.
باتوجهبه محل برگزاری رویداد در فرانسه، از کوک درباره مقررات حریم خصوصی، بهویژه در اروپا سؤال شد. وی درباره قانون موسوم به GDPR گفت اپل حتی قوانین حریم خصوصی شدیدتری اتخاذ کرده است. کوک افزود:
اروپا مقررات بسیار خوبی مانند GDPR وضع کرده است. GDPR نهتنها استانداردی را تعیین كرد؛ بلكه واقعا زمینه را برای پذیرش آن در جهان فراهم كرد؛ زیرا بهموجب آن، شركتهای چندملیتی بدون توجه به مقررات موجود در این مناطق، این كار را در سراسر جهان انجام میدهند. از همان ابتدا یکی از حامیان بزرگ GDPR بودیم و حتی بیشتر از GDPR از حریم خصوصی حمایت خواهیم کرد؛ زیرا در دنیای کنونی، برای حفظ حریم خصوصی همچنان کارهای زیادی برای انجام وجود دارد.
کوک درباره تغییرات نظارتی کنونی اروپا اعلام کرد باعث میشود آیفون با مشکل اساسی در مقوله امنیت مواجه شود. کوک گفت چنین اقدامی امنیت آیفون را از بین میبرد. بهادعای تیم کوک، سیستمعامل اندروید ۴۷ برابر بیشتر از بیشتر از iOS با حمله بدافزارها مواجه میشود. وی افزود: «ما iOS را بهگونهای طراحی کردهایم که در آن فروشگاه نرمافزاری واحدی وجود دارد و تمامی برنامهها قبل از ورود به فروشگاه بررسی میشوند.» کوک بیان کرد درباره بحثهای انجامشده دراینباره خوشبین است و اپل بهنفع کاربران ایستادگی خواهد کرد.
در این مصاحبه از کوک درباره اهداف زیستمحیطی اپل سؤال شد؛ اما او بیشتر سؤالات را با بحث درباره تلاشهای زیستمحیطی این شرکت و برنامههایی برای خنثیکردن کربن از کل زنجیره تأمین کوپرتینوییها تا سال ۲۰۳۰ خلاصه کرد. کوک اظهار کرد: «محصول عالی برای کاربر و محصول عالی برای کره زمین میتواند یکی باشد و این هدفی است که برای خود تعیین کردهایم.» تیم کوک درباره دورنمای محصولات اپل در ۲۰ تا ۳۰ سال آینده گفت:
دستاوردهایمان قطعا از آیفون ۱۲ بهتر خواهد بود و میتوانید روی آن حساب کنید. محصولات آینده ما مشکلات بیشتری از مردم حل خواهند کرد. درواقع، آنچه اپل بهدنبال آن است، ساخت بهترین محصولاتی است که واقعا زندگی مردم را غنی میکنند. تا احساس نکنیم میتوانیم آن مأموریت را برآورده کنیم، روی پروژهای کار نخواهیم کرد؛ بنابراین، روی چندین پروژه درکنار هم کار میکنیم. از آن دسته افرادی نیستم که بگویم میتوانم ۲۰ یا ۳۰ سال آینده را ببینم یا پیشبینی کنم و بگویم چه اتفاقی میافتد.
من درباره فناوری واقعیت افزوده (AR) بسیار هیجانزده میشوم؛ زیرا آن را فناوریای میدانم که میتواند زندگی را به روشی گسترده تغییر بدهد. ابتدا با آیفونها و آیپدهایمان روی فناوری AR کار کردیم و بعدا خواهیم دید این فناوری در چه محصولاتی قرار میگیرد. نکته اصلی این است که واقعیت افزوده میتواند زندگی مردم را غنی کند. همچنین، از هوش مصنوعی و توانایی حذف برخی از مواردی هیجانزده میشوم که مردم را از کار باز میدارند و اوقات فراغت مردم را آزاد میکند.
کوک درادامه بیان کرد: «بابت تلاقی فناوری و سلامت بسیار خوشبینم. اپل در ابتدا برای ویژگیهای سلامتی به اپل واچ نگاه میکرد؛ اما سپس ایمیلهایی از افرادی دریافت کرد که مشکلات قلبی را ازطریق حسگر ضربان قلب کشف کرده بودند و این به اضافهشدن ویژگیهای سلامتی بیشتر به اپل واچ منجر شد.» افزونبراین، از کوک درباره شکستهای اپل سؤال شد. وی در جواب گفت اپل همیشه شکست میخورد؛ اما سعی میکند مشکلات و شکستهایش را در داخل شرکت محفوظ نگه دارد تا بر مشتریان و بازار مصرفی تأثیر نگذارد. ادامه سخنان کوک بدینشرح است:
روزانه در کارهایمان شکست میخوریم و درواقع به خود اجازه میدهیم شکست بخوریم. البته سعی میکنیم در سطح داخلی شکست بخوریم؛ زیرا نمیخواهیم مشتریان را در این شکست شریک کنیم. بااینحال، از توسعه کارها و پروژهها نیز غافل نخواهیم شد و متعاقبا تصمیم میگیریم محصولی را روانه بازار نکنیم که احتمالا شکست میخورد. وقتی پروژهای را در حوزه جدیدی آغاز میکنیم، گاهی اوقات بهدلیل کشفی که در آن فرایند انجام میدهیم، بهطور درخورتوجهی خود را با آن وفق میدهیم. شکست کاملا جزئی از زندگی و این بخشی از آن است که خواه شما شرکتی جدید یا تازهتأسیس باشید یا شرکتی که تجربه زیادی دارید و چیزهای مختلف را امتحان کردهاید. اگر شکست نخورید، بهاندازه کافی چیزهای مختلف را امتحان نمیکنید.
در پایان مصاحبه، از کوک درباره خودرو خودران این شرکت موسوم به اپل کار (Apple Car) سؤال شد؛ ولی او از اظهارنظر خودداری کرد. کوک گفت: «درباره خودرو باید برخی اسرار را حفظ کنم. همیشه چیزی باید در آستینمان باشد؛ بنابراین، نمیخواهم درباره خودرو توضیحی بدهم.» گفتنی است در این مصاحبه درباره مباحثی نظیر کار در شرایط همهگیری ویروس کرونا، تغییرات آبوهوایی، مالیات و موضوعات دیگر نیز بحث شد.