کتابخانه ملی ایران توکن NFT صادر می‌کند

{title limit=50}

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به‌منظور استفاده از ظرفیت‌ توکن‌سازی میراث مستند و جلب مشارکت عمومی برای ایجاد حافظه ملی ایرانیان و توسعه فرهنگ کتابخوانی، برای نخستین‌بار در ایران اقدام به صدور توکن‌های NFT می‌کند.

NFT یا توکن غیر قابل معاوضه (Non-Fungible Token) نوعی خاص از توکن‌های رمزنگاری است که با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین گونه‌ای دارایی دیجیتال ایجاد می‌کند که قابل تکثیر نیست. این توکن‌ها استفاده‌ی زیادی در حوزه هنرهای دیجیتال در سطح دنیا دارند. از آنجا که نگه‌داری توکن‌های NFT سخت است، باید یک شبکه مبتنی بر بلاک‌چین آن‌ها را در بستر خود تعریف کند و انتقال دهد؛ به‌علاوه باید نهادی برای احراز اصالت، ارزش‌گذاری دارایی و تضمین وجود پشتوانه هر توکن وجود داشته باشد. درنتیجه، شبکه ققنوس وابسته به شرکت یکتا ققنوس پارس انجام این امر را برعهده گرفته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ققنوس، شبکه ققنوس اولین و بزرگ‌ترین زیرساخت فناوری دفتر کل توزیع‌شده را در کشور دارد و به‌منظور حفظ و بهبود وضعیت میراث مستند ملی و ارزشمند، همکاری چندجانبه و مشترکی را با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان متولی نسخ خطی و اسناد تاریخی ملی و ارزشمند در کشور، به‌مدت ۵ سال آغاز کرد.

با آغاز همکاری شرکت ققنوس و سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران، نسخ خطی و میراث مستند دارای شناسنامه دیجیتال می‌شوند. این موضوع کمک می‌کند تا نسخ خطی از فضاهای شخصی خارج و وارد دنیای دیجیتال شده تا قابلیت اصالت‌سنجی، رهگیری و بستر مبادله آن‌ها فراهم شود.

شرکت ققنوس ازجمله اهداف تفاهم‌نامه را موارد زیر برشمرده است:

  • صدور الکترونیکی قبض انبار مربوط به انبار عمومی میراث مستند سازمان
  • تأمین مالی جمعی پاداش محور به‌وسیله گواهی امن دیجیتال (توکن) میراث مستند
  • همکاری در انتشار گواهی امن دیجیتال (توکن) میراث مستند
  • کاربردپذیر کردن توکن‌های کتاب به‌منظور توسعه فرهنگ کتابخوانی
  • امکان وثیقه‌گذاری توکن‌های منتشر شده در بانک‌ها و نهاد مالی - اعتباری
  • همکاری در توسعه فرهنگ کتابخوانی از طریق بازاریابی دیجیتال

نسخه فیزیکی نسخ خطی دراختیار صاحبان آثار قرار می‌گیرد یا می‌تواند نزد کتابخانه به امانت بماند. البته فراخوان کتابخانه ملی هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

منبع عکس: ایرنا






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
3505