دلایل مایکروسافت برای خرید ۱۰ میلیارد دلاری دیسکورد

{title limit=50}

 چند روزی است خبر مذاکرات مایکروسافت برای خرید دیسکورد سر زبان‌ها افتاده است و طبق گزارش وال استریت ژورنال، این غول دنیای نرم‌افزار احتمالا قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری تملک دیسکورد را ماه دیگر نهایی خواهد کرد. این خبر در پی شکست مایکروسافت در تملک تیک‌تاک و پینترست رسانه‌ای شد و اگرچه این سه پلتفرم تفاوت‌های بسیار اساسی با یکدیگر دارند، اما هر سه در یک چیز با هم مشترک هستند و آن جامعه‌ی کاربری بسیار بزرگ آن‌ها است. 

به گزارش Verge، دلیل اصلی تمایل مایکروسافت به صرف میلیاردها دلار هزینه برای تملک این سرویس‌ها این است که این کمپانی به جز ایکس باکس، هیچ جامعه‌ی کاربری بزرگی مانند رقیبان خود چون گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل ندارد. گوگل با تملک یوتیوب آن را به بزرگ‌ترین پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدئو در دنیا تبدیل کرد. آمازون توییچ را خرید و بر دنیای استریم چیره شد؛ فیسبوک هم اینستاگرام و هم واتساپ را تصاحب کرد تا بدین ترتیب کنترل ارتباطات اجتماعی‌ آنلاین میلیون‌ها کاربر را به دست بگیرد؛ و اپل هم با اپ‌استور بر دنیای گوشی‌های هوشمند حکمروایی می‌کند.

دیسکورد هم قرار است دسترسی مایکروسافت را به جامعه‌ای به بزرگی ۱۴۰ میلیون کاربر ماهانه‌ی فعال ممکن کند که شامل صاحبان کانال‌های پربازدید یوتیوب، تولیدکنندگان محتوا و البته گیمرها است. دلیل اصلی علاقه‌ی مایکروسافت به تملک دیسکورد ساده است: به دست آوردن جامعه‌ی کاربری بزرگ که بتواند روزی به پای جامعه‌ی کاربری یوتیوب و اینستاگرام برسد.

جامعه‌ی کاربران محتواساز

برای ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، خلق و تولید محتوا اهمیت بی‌حد و اندازه‌ای دارد.

ده سال آینده تولید محتوا به اندازه‌ی مصرف و جامعه‌ی مصرف‌کنندگان اهمیت خواهد داشت...اگر ۱۰ سال گذشته تمرکز بر مصرف بوده است و جامعه به سمت خرید بیشتر، گشت‌گذار اینترنتی بیشتر و تماشای فیلم و سریال بیشتر روی آورده است، پشت تک تک این فعالیت‌ها، تولید محتوا قرار دارد.

نادلا در همان اولین سال رسیدن به جایگاه مدیرعاملی مایکروسافت، توجه خود را معطوف تولیدکنندگان محتوا و جامعه‌ی کاربری کرد. یکی از شرکت‌های بزرگی که او همان روزهای اول به تملک مایکروسافت درآورد، استودیو سازنده‌ی ماینکرافت، یعنی موجنگ، بود. نادلا همچنین برای تملک لینکدین و گیت هاب به ترتیب ۲۶٫۲ میلیارد دلار و ۷٫۵ میلیارد دلار هزینه کرد.

تصاحب گیت هاب برای به دست آوردن توجه توسعه‌دهنگان و جامعه‌ی کاربری بسیار وسیع بود و لینکدین هم مایکروسافت را بیش‌ازپیش به دنیای کسب‌و‌کار متصل کرد و دسترسی این شرکت را به جامعه‌ی حرفه‌ای بسیار قابل‌توجهی ممکن کرد.

Satya Nadella biography

ساتیا نادلا، سومین مدیرعامل مایکروسافت بعد از بیل گیتس و استیو بالمر

مایکروسافت مدت‌ها در پی تصاحب جامعه‌ای متشکل از محتواسازان برای مصرف‌کنندگان بود، اما هدفگذاری‌اش برای تملک تیک‌تاک و پینترست به نتیجه نرسید. این شرکت تولید‌کننده‌ی نرم‌افزار در مسیرهای دیگری نیز شکست خورده است؛ برای مثال، چند سال بعد از روی کار آمدن نادلا، مایکروسافت به خرید سرویس استریم Beam اقدام کرد.

مایکروسافت دنبال جامعه‌ی کاربری بزرگ دیسکورد است

این سرویس که مایکروسافت بعدها نام آن را به Mixer تغییر داد، به بینندگان اجازه می‌داد ضمن تماشای بازی‌ها در کنار استریم‌کنندگان مورد علاقه‌شان، به‌طور هم‌زمان به انجام بازی نیز بپردازند و قرار بود حریفی برای توییچ باشد، اما در نهایت با شکست روبه‌رو شد چون به جامعه‌ی مصرف‌کننده‌ای به بزرگی جامعه‌ی توییچ دسترسی نداشت. مایکروسافت این سرویس پخش زنده را سال پیش تعطیل کرد و استریمرهای این پلتفرم به سمت فیسبوک گیمینگ سرازیر شدند.

حالا به نظر می‌رسد دیسکورد قرار است آن جامعه‌ی کاربری بزرگ و تعاملی را که مایکروسافت مدت‌ها به‌دنبال آن بود، در اختیار این شرکت قرار دهد. کاربران دیسکورد را اکثرا گیمرها تشکیل می‌دهند و کانال‌های ایجاد شده در این پلتفرم عمدتا خصوصی هستند. دیسکورد ۶٫۷ میلیون سرور فعال در روز دارد و ۷۵ درصد کاربران آن خارج از آمریکای شمالی زندگی می‌کنند.

در توصیف دیسکورد می‌توان گفت این شبکه‌ی اجتماعی، ترکیب موفقیت‌آمیزی از پیام‌رسان اسلک و تماس ویدئویی زوم است و این قابلیت استثنایی را نیز دارد تا کاربران به‌طور رایگان هر زمانی‌که خواستند وارد کانال‌های صوتی شوند که همیشه آماده و باز هستند.

پلتفرم ابری آژور و ایکس باکس

هدف مایکروسافت از تصاحب دیسکورد به جز دستیابی به جامعه‌ی کاربری بزرگ که روزی بتواند توان رقابت با یوتیوب و اینستاگرام را داشته باشد، آوردن سرویس‌های عمومی بزرگ روی پلتفرم ابری این شرکت موسوم به آژور (Azure) است. مایکروسافت در این حوزه نیز از رقیبی چون سرویس‌های وب آمازون (AWS) که به کاربران خدمات ابری ارائه می‌دهد، عقب مانده است.

داستان تملک دیسکورد توسط مایکروسافت زمانی جذاب‌تر می‌شود که بدانید این شبکه‌ی اجتماعی در حال حاضر از سرویس ابری گوگل (Google Cloud) استفاده می‌کند و از آنجایی که مایکروسافت و گوگل رقیبان سرسخت یکدیگر هستند، مهاجرت دیسکورد به آژور می‌تواند پیروزی بزرگی در راستای بلندپروازی‌های مایکروسافت در حوزه‌ی خدمات ابری باشد.

آژور مایکروسافت

مایکروسافت در تلاش است دیسکورد را از گوگل کلاد به پلتفرم ابری خود موسوم به آژور منتقل کند

مایکروسافت همچنین به‌تازگی ماینکرفت را از AWS به آژور منتقل کرده است و چندین سال پیش نیز Outlook برای iOS را از چنگال سرورهای AWS بیرون آورد. اگر مایکروسافت بتواند پلتفرم‌های بزرگی چون دیسکورد، تیک‌تاک یا پینترست را به آژور بیاورد، قدرت این شرکت در متقاعد کردن پلتفرم‌های دیگر به پیوستن به سرویس خدمات ابری آن بیشتر خواهد شد.

البته دیسکورد برای مایکروسافت پتانسیل رشدی فراتر از خدمات ابری در پی دارد. سال گذشته، دیسکورد پا را از حوزه‌ی گیمینگ فراتر گذاشت و برای جلب توجه جوامع کاربران هنرمند، شبکه‌های ورزشی، کلوپ‌های مدرسه و موارد بسیار دیگر، ۱۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری کرد؛ این کار بسیار شبیه اقدام مایکروسافت در رابطه با مایکروسافت تیمز و بسط دادن کاربرد این پلتفرم در حوزه‌ی صرفا مربوط به کسب‌و‌کار به مصارف شخصی بود.

مایکروسافت در نظر دارد دیسکورد را از گوگل کلاد به سرویس ابری خود منتقل کند

با تمام مزیت‌هایی که تصاحب دیسکورد برای مایکروسافت به ارمغان می‌آورد، این پلتفرم دردسرهای خودش را نیز دارد. یکی از این دردسرها سیستم نظارت بر محتوای کانال‌های دیسکورد است. سال گذشته، این پلتفرم برای مبارزه با نفرت‌پراکنی، گروه ویژه‌ای ایجاد کرد و تلاش‌های خود را در راستای برابری نژادی افزایش داد.

دیسکورد هم مانند شبکه‌های اجتماعی بسیاری، باید با کاربران مزاحم، بات‌ها و گروه‌هایی که از این سرویس برای هک، نفرت‌پراکنی سازمان‌یافته و فعالیت‌های آسیب‌زننده‌ی دیگر استفاده می‌کنند، مقابله کند. البته دیسکورد به خاطر خصوصی بودن کانا‌ل‌ها به اندازه‌ی توییتر، فیسبوک یا یوتیوب تعامل کاربری ندارد و این موضوع به مراتب میزان محتوای آسیب‌زننده و پیامدهای آن را کاهش داده است. بااین‌حال، مایکروسافت به واسطه‌ی سرویس Xbox Live تجربه‌ی بسیاری در زمینه‌ی نظارت بر محتوا دارد و در چند سال اخیر با رفتارهای آزاردهنده در حوزه‌ی گیمینگ مقابله کرده است.

اگر مایکروسافت موفق به خرید دیسکورد شود، می‌توان از همین حالا، پُلی را که بین این پلتفرم با ایکس باکس ایجاد خواهد شد، به وضوح تجسم کرد. فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس، پیش از این درباره‌ی اهمیت دیسکورد گفته بود که این پلتفرم «جایی است که افراد برای صحبت کردن درباره‌ی بازی، تماشای بازی و تماشای بازی کردن دیگران گرد هم می‌آیند.»‌

پلتفرم Mixer اگر به جامعه‌ی کاربری بزرگ‌تری دسترسی داشت، می‌توانست همین کار را برای مایکروسافت انجام دهد. تصاحب دیسکورد زمانی‌که کنسول‌های بازی در حال تبدیل شدن به کامپیوترهایی قدرتمند هستند، می‌تواند پل ارتباطی بین این شبکه‌ی اجتماعی را با ایکس باکس و پی‌سی محکم‌تر کند.

گیم پس ایکس باکس

گیم پس با بیش از ۱۸ میلیون عضو، ایکس باکس را برای بسیاری از گیمرها به گزینه‌ی جذاب‌تری از پلی استیشن تبدیل کرده است.

با این تفاسیر منطقی است که تصور کنیم اولویت اول مایکروسافت بعد از تملک دیسکورد، آوردن این پلتفرم به بستر ایکس باکس باشد. با این ادغام، ایکس باکس برای بسیاری از کاربران به گزینه‌ی بسیار جذاب‌تری از پلی استیشن تبدیل خواهد شد؛ اگرچه همین حالا هم تصاحب ۷٫۵ میلیارد دلاری بتسدا و سرازیر شدن بازی‌های اختصاصی این کمپانی به گیم پس که بیش از ۱۸ میلیون عضو دارد، به افزایش محبوبیت ایکس باکس بین گیمرها کمک بسیاری کرده است.

مایکروسافت باید اجازه دهد دیسکورد به‌طور مستقل رشد کند

در کنار همه‌ی این مسائل، لازم است مایکروسافت با عبرت گرفتن از اشتباهات گذشته‌ی خود، مخصوصا در رابطه با اسکایپ، اجازه دهد تملک‌های موفقیت‌آمیزش به‌طور مستقل به مسیر رشد خود ادامه دهند.

درحالی‌که اسکایپ به خاطر تلاش مایکروسافت برای ادغام این سرویس پیچیده به پروژه‌ای شکست خورده تبدیل شد، گیت هاب، لینکدین و موجنگ عمدتا به‌صورت مستقل از مایکروسافت به توسعه‌ی خود ادامه دادند و در این مسیر، بسیار موفق عمل کردند. از آنجایی که هدف اصلی مایکروسافت از خرید دیسکورد، دستیابی به جامعه‌ی کاربری بزرگ آن است، بدون شک عصبانی کردن جامعه‌ی میلیونی این شبکه‌ی اجتماعی برای این شرکت گران تمام خواهد شد.

نظر شما کاربر زومیت از تصمیم مایکروسافت به خرید دیسکورد چیست؟ آیا این معامله می‌تواند مایکروسافت را به رقیب قدرتمندتری برای گوگل و فیسبوک در حوزه‌ی جامعه‌ی وسیع کاربری تبدیل کند؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
49