امیر ناظمی: نباید از بانک مرکزی انتظار داشت از کسب‌وکارهای حوزه فین‌تک حمایت کند

{title limit=50}

امروز ۲۰ اسفند، اختتامیه دومین جشنواره «نهال فین‌تک» با هدف تقدیری از برگزیدگان صنعت فناوری مالی کشور برگزار شد و سه استارتاپ و یک شخص و یک نهاد تأثیرگذار این حوزه انتخاب شدند. در ابتدای مراسم، رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره‌ی مقابله‌ی فناوری‌های نو با کسب‌وکارهای سنتی سخنانی بیان کرد. به‌گزارش زومیت، امیر ناظمی اعلام کرد هر زمان از نوآوری و فناوری صحبت می‌شود، پیشاپیش دشمنان و مخالفان نوآوری خواهیم داشت. ناظمی افزود:

نظریه‌ی «تخریب خلاق» شومپیتر می‌گوید با روی‌کار‌آمدن هر نوآوری‌ای، نهادهای سنتی و پیشین آن تخریب خواهند شد. وقتی کیف‌پول الکترونیکی راه‌اندازی می‌شود، بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی در حوزه‌ی اسکناس‌های قدیمی کم‌رنگ می‌شوند. هر تخریب خلاقی که می‌شود، قطعا دشمنان و مخالفانی شکل می‌گیرد؛ البته این نظریه فقط برای حوزه‌ی فناوری حکم نمی‌کند.

ناظمی به‌دلیل ناتوانی در حمایت از کسب‌وکارهای نوآور نزد نهادهای تصمیم‌گیر عذرخواهی کرد

 

معاون وزیر ارتباطات تأکید کرد در بیشتر مواقع، مخالفان فناوری بازیگران سنتی آن حوزه هستند. او با به بانک مرکزی اشاره کرد و گفت وظیفه‌ی این نهاد صیانت از نظام بانکداری و بانک‌ها به روش سنتی است؛ درنتیجه نباید از این نهاد انتظار داشت حامی نوآوری باشد و برای کسب‌وکارهای حوزه‌ی فین‌تک فرش قرمز پهن کند.

ناظمی افزود به‌جای چنین انتظاری، ساختار رگولاتوری باید تغییر کند. وی توضیح داد:

از خود بانک مرکزی با وجود قانون‌های قدیمی نمی‌توان انتظار خوشامدگویی به نوآوری داشت. اشتباه ما این است که تصور می‌کنیم باید نهاد رگولاتور قدیمی را راضی کنیم؛ نهادهایی که به بازیگران قدیمی و الگوریتم‌های قدیمی پایبند هستند؛ درحالی‌که باید نگاه و ساختار این نهادهای سنتی را تغییر دهیم. در ابتدا، باید افراد حاضر در این نهادها و رگولاتوری‌ها تغییر کنند تا بتوان برای کسب‌و‌کارهای نوآور کاری کرد. این را باید از نهادهای دیگر خواست، نه از بانک مرکزی.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات بیان کرد پایبندی به فرایندهای کهنه روزبه‌روز و ساعت‌به‌ساعت فرصت‌های نو را از بین می‌برد و این فرصت برای مردم هم هدر می‌رود؛ چرا‌که آن‌ها هم لذت استفاده از خدمات جدید را از دست می‌دهند. به‌گفته‌ی ناظمی، اگر دولت یا نهادهای دولتی نتوانستند از نهادهای نوآور و فین‌تک دفاع کنند و به آن‌ها خوش‌آمد بگویند، باید از این بابت عذرخواهی کنند. ناظمی افزود:

من هم به‌عنوان عضوی از دولت، به‌دلیل اینکه نتوانستم به‌‌اندازه‌ی کافی از شما حمایت کنم و وکیل مدافع خوبی برای کسب‌وکارهای نوآور در نهادهای تصمیم‌گیر باشم، از شما عذرخواهی می‌کنم.

برندگان امسال جشنواره «نهال فین‌تک» در بخش استارتاپ‌ها، «سیگنال» و «لندو» و «یوآیدی» و در بخش فرد تأثیرگذار در حوزه‌ی فناوری مالی و بانکی علی رسول‌زاده، مدیرعامل سیگنال و در بخش نهاد تأثیرگذار «فینووا» بودند.

برندگان از میان پنجاه استارتاپ و براساس شاخص‌های محصول، مدل کسب‌وکار، بازار و تکنولوژی به مرحله‌ی نهایی رسیدند. نهادهای تأثیرگذار براساس تمرکز بر فین‌تک، زنجیره‌ی حمایت مشخص، فعالیت مستمر، تعداد خروجی‌های مؤثر و تعداد سرمایه‌گذاری مؤثر ارزیابی شدند و چهره‌های تأثیرگذار براساس محبوبیت در صنعت و خلق ارزش افزوده و نوآوری در صنعت پا به مرحله‌ی نهایی گذاشتند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
25