افزایش فروش پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیکی در دوران شیوع کرونا

{title limit=50}

مصرف‌‌کنندگان بازار کامپیوتر شخصی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا حجم خرید خود را افزایش داده‌اند. آمار فروش کامپیوترهای شخصی و به‌ویژه پردازنده‌های گرافیکی در این دوران با رشد درخور‌توجهی مواجه شد که گواه آن را در گزارش اکثر شرکت‌های تحلیل بازار مشاهده می‌کنیم. در فصل دوم سال جاری، فروش پردازنده‌های گرافیکی درمقایسه‌با فصل گذشته با افزایش ۲/۵ درصدی مواجه شد و آمار سالانه نیز رشد ۱۱/۲ درصدی را درمقایسه‌با دوره‌ی مشابه سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. گزارش اخیر را شرکت Jon Peddie Research منتشر کرده است.

در بخش‌های جزئی آمار فروش پردازنده‌ی گرافیکی، گزارش هریک از شرکت‌های فعال دیده می‌شود. AMD افزایش فروش ۸/۴ درصدی را درمقایسه‌با فصل گذشته تجربه کرد و آمار انویدیا نیز رشد ۱۷/۸ درصدی را درقیاس‌با بازه‌ی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد. طبق گزارش JPR، اینتل در بازار مذکور با کاهش فروش روبه‌رو شد و آمار منفی ۲/۷ درصد را درمقایسه‌با فصل قبل ثبت کرد.

شاید برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که اینتل بدون تولید و فروش پردازنده‌های گرافیکی مستقل، چگونه در آمار فروش پردازنده‌ها جای گرفته است. همگی می‌دانیم پردازنده‌های مستقل Xe تیم آبی هنوز به بازار عرضه نشده‌اند. در آمار شرکت‌های تحلیل بازار، فروش پردازنده‌های یکپارچه‌ی اینتل مدنظر قرار می‌گیرد؛ پردازنده‌هایی که به‌صورت یکپارچه و در دل پردازنده‌های مرکزی به فروش می‌رسد. JPR می‌گوید که مشکلات متعدد اینتل در بخش تولید، احتمالا از عوامل مهم بر کاهش فروش بوده‌اند.

بهترین کارت گرافیک

مشکلات اینتل در تولید پردازنده‌های مرکزی، تأثیری بر بازار کلی دسکتاپ نداشته است. آمار JPR نشان می‌دهد که کارت‌های گرافیکی مستقل مخصوص کامپیوترهای رومیزی با افزایش فروش ۶/۵۵ درصدی درمقایسه‌با فصل گذشته روبه‌رو شده‌اند. البته جزئیاتی از آمار مذکور منتشر نشد؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد که افزایش فروش کارت‌های گرافیکی مستقل هم‌زمان با کاهش فروش پردازنده‌های مرکزی اینتل به‌معنای افزایش فروش پردازنده‌های دسکتاپ AMD رایزن باشد.

شرکت تحلیلگر JPR آماری به‌نام attach rate را در گزارش خود بررسی می‌کند که نرخ کامپیوترهای مجهز به کارت‌های گرافیکی را نشان می‌دهد. آمار مذکور در فصل دوم سال جاری به ۱۲۶ درصد رسید که رشد ۲/۳ درصدی را درقیاس‌با فصل گذشته نشان می‌دهد. درمجموع، JPR اعتقاد دارد آمار فروش پردازنده‌های گرافیکی معیار مناسبی برای اندازه‌گیری سطح سلامت بازار PC محسوب می‌شود.

افزایش فروش پردازنده‌های گرافیکی امسال یک فصل زودتر از موعد همیشگی رخ داد. هرساله در فصل سوم سال افزایش فروش را شاهد بودیم؛ چون کاربران بیشتری با هدف آماده‌شدن برای بازگشت به مدرسه و دانشگاه، دست به خرید تجهیزات کامپیوتری جدید می‌زدند. JPR هم مانند بسیاری تحلیلگران دیگر پیش‌بینی می‌کند که سیاست‌های دورکاری و قرنطینه‌ی خانگی در دوران شیوع ویروس کرونا، نقش مهمی در افزایش فروش محصولات پردازشی ایفا کرده‌اند. در بسیاری از نقاط جهان آمارهای بیکاری به سطح نگران‌کننده رسید؛ اما بسیاری از افراد هم مجبور شدند تجهیزات جدید خرید که نقش مهمی در افزایش آمارهای فروش داشت.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
31