ایلان ماسک برای محاسبه تعداد باتهای توییتر سراغ شرکتهای تبلیغاتی رفته است
پروندههای ثبتشده در دادگاه صدارت عظمی ایالت دلاور آمریکا نشان میدهد ایلان ماسک، کارآفرین میلیاردر و مدیرعامل شرکتهای اسپیس ایکس و تسلا که بهدنبال فسخ قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری تصاحب توییتر است، تلاش برای دستیابی به اسناد شرکتهای تبلیغاتی را شروع کرده تا به اطلاعات بیشتری دربارهی تعداد حسابهای بات و اسپم شبکهی اجتماعی توییتر دسترسی پیدا کند.
ماجرای پرحاشیهی ایلان ماسک و توییتر از بهار امسال شروع شد، جایی که ماسک گفت با مدیران شبکهی اجتماعی متنمحور به توافق دست پیدا کرده است. چند هفته بعد انتقادات ایلان ماسک از توییتر شروع شد. توییتر میگوید کمتر از پنج درصد کاربران فعال روزانهاش را باتها تشکیل میدهند، اما ایلان ماسک این ادعا را قبول ندارد و میگوید تعداد باتها بسیار بیشتر از آن چیزی است که توییتر اعلام میکند. ماسک میگوید اگر تعداد باتها بیش از حد زیاد باشد امکان درآمدزایی مناسب وجود ندارد.
ماسک در اطلاعیهای مدیران توییتر را به نقض اساسی مفاد قرارداد متهم کرده است. ماسک میگوید که حق دارد به اطلاعات دقیقی دربارهی تعداد باتها دسترسی داشته باشد. در همین حین توییتر کار را به دادگاه کشانده تا ایلان ماسک را مجبور به پرداخت ۴۴ میلیارد دلار و بستن قرارداد کند.
اکثر تحلیلگران میگویند ماسک شانس کمی برای موفقیت در دادگاه دارد و ظاهراً ثروتمندترین فرد دنیا بهخوبی این موضوع را میداند؛ ماسک اخیراً به دلیل نگرانی از حکم نهایی دادگاه نزدیکبه هفت میلیارد دلار از سهام تسلا را به فروش رسانده است.
ایلان ماسک اخیراً گفته که اگر توییتر بتواند تعداد دقیق حسابهای واقعی پلتفرمش را اثبات کند، قرارداد بدون مشکل پیش خواهد رفت. در همین حین وکلای ماسک در تلاشند جزئیات اضافهای دربارهی تعداد باتهای توییتر به دست بیاورند. دادگاه دلاور چند روز پیش در حکمی اعلام کرد که توییتر باید اطلاعاتی دربارهی تعداد باتها از کیوان بیکپور، مدیر اخراجشدهی شرکت، جمعآوری کند و دراختیار وکلای ایلان ماسک قرار دهد.
وکلای ایلان ماسک برای دو شرکت Integral Ad Science و DoubleVerify احضاریه ارسال کردهاند و خواستار دسترسی به اسناد و جزئیات مکالمات ردوبدلشده دربارهی نقش آنها در بررسی حسابهای توییتر هستند. دو شرکت یادشده که هر دو در نیویورک مستقر هستند از یکسری فناوریهای بهخصوص استفاده میکنند تا بهصورت مستقل تأیید کنند که تبلیغات دیجیتالی توسط افراد واقعی مشاهده شده است. شرکتهای تبلیغاتی از این سرویسهای نرمافزاری بهره میگیرند تا مطمئن شوند تبلیغاتی که برای آنها پول پرداخت میکنند توسط باتها دیده نمیشود و برای جامعهی هدف به نمایش درمیآید.
رویترز میگوید توییتر، Integral Ad Science و DoubleVerify به درخواست این رسانه برای ارائهی توضیحات بیشتر پاسخ ندادهاند.
فردی در توییتر از ایلان ماسک پرسید که توییتر چگونه فرایند ارزیابی سرویس خود را انجام میدهد. ماسک در پاسخ گفت این سؤال جزو سؤالهایی است که توییتر تمام تلاش خود را میکند تا از پاسخ دادن به آنها طفره برود.
ایلان ماسک چند هفته پیش در پروندهای که برای دادگاه دلاور ارسال کرد گفت تعداد کاربران روزانهی درآمدزای توییتر (mDAU) به میزان ۶۵ میلیون نفر کمتر از ادعای مدیران این شبکهی اجتماعی است. توییتر میگوید از مواضع خود در دادگاه دفاع میکند.
معیار mDAU تعداد کاربرانی را محاسبه میکند که ازطریق وبسایت یا اپلیکیشن در توییتر وارد میشوند و امکان مشاهدهی تبلیغات یا پرداخت پول برای سرویس اشتراکی را دارند.
دادگاه ایلان ماسک و توییتر روز ۲۵ مهر آغاز میشود. این جلسهی استماع پنج روز ادامه خواهد داشت.