ایلان ماسک و توییتر در پرونده‌هایی جداگانه انگشت انتقاد را به‌سمت یکدیگر گرفتند

{title limit=50}

جنجال بین توییتر و ایلان ماسک در روزهای اخیر باردیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. دو طرف پرونده‌ی خبرسازی که جلسه‌ی پنج‌روزه‌ی دادگاه آن از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) آغاز می‌شود، دفاعیه‌های خود را اعلام و یکدیگر را به نقض قوانین متهم کرده‌اند. اسناد قانونی رسمی‌ای که وکلای ایلان ماسک در دفاع از او منتشر کرده‌اند، ادعا می‌کند توییتر در تلاش بوده است ازطریق ارائه‌ی آمار اشتباه در پرونده‌های ارسالی برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، سرمایه‌گذاران را گمراه کند.

ایلان ماسک می‌گوید تعداد بات‌های توییتر حداقل دو برابر بیشتر از آن چیزی است که این شرکت در پرونده‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار اعلام کرده و تعداد کاربران فعال روزانه‌ی درآمدزا در این پلتفرم کمتر از ادعاهای رسمی است. توییتر در جواب می‌گوید مدیرعامل میلیاردر تسلا و اسپیس ایکس فرضیاتی نادرست مطرح کرده و به‌دنبال بهانه‌جویی است تا بدون پرداخت هیچ‌گونه جریمه‌ای از قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری عقب‌نشینی کند که اردیبهشت امسال برای خرید این شبکه‌ی اجتماعی امضا کرد.

هر دو طرف در حال تشکیل پرونده‌هایی حقوقی علیه یکدیگر در دادگاه دلاور هستند. این دادگاه قرار است تعیین کند که عقب‌نشینی ایلان ماسک از قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری اقدامی قانونی است یا ثروتمندترین فرد دنیا به‌دلیل امضای قرارداد به خرید توییتر مجبور می‌شود.

ایلان ماسک می‌گوید توییتر به‌دنبال گمراه‌کردن سهام‌داران است

داستان پرحاشیه‌ی توییتر و ایلان ماسک در اواسط فروردین‌ماه آغاز شد؛ زمانی‌که ماسک از خرید بخش مهمی از سهام توییتر خبر داد. ایلان ماسک در ابتدا موافقت کرد که عضو هیئت‌مدیره‌ی توییتر شود؛ اما نظرش را تغییر داد و پیشنهاد خرید کل سهام شرکت را مطرح کرد.

توییتر در ابتدا با فروش شرکت به ماسک مخالفت کرد؛ اما در‌نهایت تصمیم گرفت شرکت را به مدیرعامل تسلا بفروشد. در آن زمان، اعلام شد ایلان ماسک پذیرفته است که ۵۴٫۲۰ دلار برای هر سهم پرداخت کند تا هزینه‌ی نهایی قرارداد به ۴۴ میلیارد دلار برسد. مدت زیادی نگذشته بود که ارزش سهام شرکت‌های حوزه‌ی فناوری به‌شدت کاهش یافت و توییتر نیز با افت ارزش سهام مواجه شد.

در آن زمان، ایلان ماسک در مجامع عمومی انتقادات تندی به توییتر وارد کرد و تحلیلگران از همان زمان گفتند مدیرعامل اسپیس ایکس به‌دنبال راهی برای خروج از قرارداد است. در‌نهایت پس از گمانه‌زنی‌های فراوان، وکلای ایلان ماسک در پرونده‌ای که برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارسال کردند، گفتند که ماسک دیگر به خرید توییتر تمایلی ندارد. پس از این اتفاق، توییتر سراغ وکلایی سرشناس رفت و رسماً از ایلان ماسک در دادگاه ایالت دلاور شکایت کرد.

بدین‌ترتیب، پرونده‌هایی که توییتر و ایلان ماسک در دادگاه ثبت کرده‌اند، اخیراً دردسترس عموم قرار گرفته است. پرونده‌ی ماسک پیش‌تر محرمانه بود. براساس گزارش CNBC، ایلان ماسک می‌گوید توییتر در پرونده‌های ارسالی برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار، اظهاراتی مطرح کرده است که از واقعیت به دورند. ماسک به‌واسطه‌ی وکلایش در شرکت حقوقی Skadden-Arps می‌گوید توییتر در حال شمارش اشتباه تعداد حساب‌های اسپم و جعلی است تا تصویری جذاب در ذهن سهام‌داران ایجاد کند.

ایلان ماسک سال‌ها است که به‌عنوان منتقد جدی حساب‌های اسپم و بات در توییتر شناخته می‌شود. او در بیانیه‌ای مطبوعاتی که پس از اعلام موافقتش با قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری منتشر شد، اعلام کرده بود شکست‌دادن بات‌های اسپم توییتر یکی از اهدافش پس از تکمیل قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری است. توییتر پرونده‌ی مجزایی در دادگاه دلاور ثبت کرده و گفته است ماسک و اعضای تیمش ماه‌ها تلاش کرده‌اند تا حساب‌های اسپم توییتر را به‌عنوان مشکلی بزرگ جلوه دهند؛ اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

وکلای ایلان ماسک در دفاعیه‌ی ارسالی برای دادگاه دلاور می‌گویند کاربران فعال روزانه‌ی درآمدزا (mDAU) به آن اندازه‌ای که توییتر ادعا می‌کند، در درآمدهای این شبکه‌ی اجتماعی مؤثر نیستند. وکلای ماسک ادعا می‌کنند که توییتر دقیقاً به سهام‌دارانش یا ایلان ماسک اعلام نمی‌کند که نحوه‌ی مشخص‌کردن تعداد کاربران فعال روزانه‌ی درآمدزا چگونه است. در پاسخ به این ادعا، توییتر می‌گوید ایلان ماسک هرگز نگرانی خود بابت تعداد کاربران فعال روزانه‌ی درآمدزا را به‌عنوان دلیلی برای عقب‌نشینی از قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری مطرح نکرده است.

وکلای توییتر می‌گویند ادعاهای ماسک درباره‌ی آمار اشتباه mDAU موضع حقوقی بدیعی است. همچنین، توییتر می‌افزاید در پرونده‌هایی که برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار می‌فرستد، به‌دقت توضیح می‌دهد که معیار mDAU را چگونه مشخص می‌کند و این معیار چه اهمیتی برای شرکت دارد.

توییتر می‌گوید ایلان ماسک به‌دنبال بهانه‌جویی برای خروج از قرارداد است

ایلان ماسک در دفاعیه‌اش می‌گوید برای کسب اطلاعات درباره‌ی کسب‌و‌کار توییتر و مشکلات این شبکه‌ی اجتماعی به پرونده‌های ثبت‌شده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار اتکا کرده است.

آنچه ماسک نگفته، این است که مدیرعامل تسلا سال‌ها است با جک دورسی، مدیرعامل پیشین توییتر، رابطه‌ی دوستانه دارد. سال ۲۰۲۰، در گزارشی اعلام شد که ایلان ماسک و جک دورسی هم‌فکری کرده‌اند تا توییتر به پلتفرم بهتری تبدیل شود.

افزون‌بر‌این، ایلان ماسک رابطه‌ی تجاری طولانی‌مدتی با شرکت مالی Silver Lake دارد که یکی از اعضای هیئت‌مدیره‌ی توییتر به‌عنوان یکی از رهبران آن فعالیت می‌کند. Silver Lake ازجمله حامیان بزرگ‌ SolarCity بود؛ شرکتی که ایلان ماسک را به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره‌ی خود می‌شناخت. براساس گزارش‌ها، Silver Lake یکی از شرکت‌هایی است که به ایلان ماسک برای خصوصی‌سازی تسلا در ازای پرداخت ۴۲۰ دلار برای هر سهم و توییت معروف «بودجه تأمین شد» مشاوره داده است.

توییتر در پرونده‌ی حقوقی خود باردیگر تأکید کرده است که پرونده‌های ارسالی به کمیسیون بورس و اوراق بهادار حاوی اطلاعات دقیق‌‌اند و این شرکت چیزی را به‌اشتباه اعلام نکرده است. توییتر می‌گوید هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای ایلان ماسک وجود ندارد. وکلای این شبکه‌ی اجتماعی نیز می‌گویند ایلان ماسک به‌دنبال این بود تا معامله را به‌سرعت انجام دهد؛ به‌همین‌دلیل، بررسی لازم را انجام نداد و قراردادی را امضا کرد که به‌ادعای خودِ او فروشنده‌پسند است.

به‌گفته‌ی وکلای توییتر، در هیچ بخشی از قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری به حساب‌های جعلی و اسپم یا تعداد کاربران فعال روزانه‌ی درآمدزا اشاره نشده است. ماسک می‌گوید توییتر با تندخویی درخواست‌‌های او را رد کرده و نتوانسته است اطلاعات درخواستی مربوط به حساب‌های بات و اسپم را ارائه دهد. مدتی پیش، ایلان ماسک گفته بود که احتمال دارد شبکه‌ی اجتماعی جدیدی برای رقابت با توییتر راه‌اندازی کند. بااین‌حال، در پرونده‌ی دادگاه به این گفته‌ی ایلان ماسک اشاره نشده است.

وکلای توییتر می‌گویند ماسک ادعاهایی را به این شبکه‌ی اجتماعی نسبت می‌دهد که هرگز توییتر مطرح نکرده است. به‌گفته‌ی وکلای توییتر، ایلان ماسک تلاش کرده است به‌صورت گزینشی از داده‌های محرمانه‌ای که توییتر در‌اختیارش گذاشته، بهره ببرد و این شبکه‌ی اجتماعی را به نقض قرارداد متهم کند. وکلای توییتر می‌گویند ایلان ماسک به‌طور بی‌ربط ادعا می‌کند توییتر با بی‌اعتنایی به درخواست‌های او برای کسب اطلاعات محرمانه، قرارداد را نقض کرده است.

تیم حقوقی ایلان ماسک می‌گوید تعداد بات‌های توییتر حداقل دو برابر بیشتر از آمار اعلامی این شبکه‌ی اجتماعی است. وکلای ماسک برای طرح این ادعا سراغ حساب‌های مشاهده‌شدنی در Firehose با استفاده از ابزار بات‌سنج دانشگاه ایندیانا رفته‌اند. Firehose نوعی API ویژه در توییتر است و نشان می‌دهد که اگر کاربری تمامی حساب‌های توییتر را دنبال کند، چه چیزهایی در تایم‌لاین مشاهده خواهد کرد. Firehose حاوی تمامی توییت‌های پست‌شده است.

توییتر روش ایلان ماسک برای مشخص‌کردن تعداد بات‌ها و حساب‌های اسپم را نپذیرفته است؛ خصوصاً استفاده از ابزار «بات‌سنج» دانشگاه ایندیانا. وکلای توییتر می‌گویند ابزار یادشده «استانداردهای متفاوتی درمقایسه‌با توییتر دارد. وکلا می‌گویند همین ابزار در اوایل سال جاری میلادی ادعا کرده که به‌احتمال زیاد ایلان ماسک بات است.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
218