تراشه Pentonic 700 مدیاتک با پشتیبانی از 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز برای تلویزیون‌های هوشمند معرفی شد

{title limit=50}

مدیاتک در نوامبر سال گذشته، تراشه‌ی Pentonic 2000 را برای تلویزیون‌های هوشمند پرچم‌دار معرفی کرد. این سیستم-روی-چیپ (SoC) از وضوح 8K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و براساس لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC تولید شده است و اولین تراشه‌ی همه‌کاره برای تلویزیون‌هایی است که از پنل‌های 8K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند. علاوه‌براین Pentonic 2000 اولین پردازنده‌ی تلویزیونی 8K است که درمقیاس تجاری عرضه می‌شود و از رمزنگاری ویدئویی H.266 (VCC) پشتیبانی می‌کند. مدیاتک مدعی شد که این سیستم-روی-چیپ، سریع‌ترین پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی صنعت تلویزیون را ارائه می‌دهد و علاوه‌براین از گذرگاه حافظه‌ی ۶ کانانه‌، حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.1، فناوری دالبی‌ویژن IQ، وای‌فای 6E و 5G پشتیبانی می‌کند. این شرکت اکنون تراشه‌ی Pentonic 700 را برای تلویزیون‌های هوشمند معرفی کرده است که برخی از قابلیت‌های Pentonic 2000 را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه می‌دهد.

Pentonic 700 مدیاتک از وضوح 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و علاوه‌براین یک موتور پردازش هوش‌ مصنوعی قدرتمند دارد که می‌تواند کیفیت تصویر را ارتقا بخشد. این تراشه همچنین از دالبی‌ویژن IQ و نرخ نوسازی متغییر بهره می‌برد و برای اجرای بازی‌ نیز بهینه‌سازی شده است. این سیستم-روی-چیپ مثل Pentonic 2000 از واحد پردازش هوش مصنوعی (APU) بهره می‌برد و فناوری‌های مرتبط با افزایش کیفیت تصویر ازجمله AI-Super Resolution، AI-Picture Quality (PQ) Scene Recognition و AI-PQ Object Recognition پشتیبانی می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این پردازنده می‌توان به بهبود کنتراست در نقاط بسیار روشن یا بسیار تاریک تصویر اشاره کرد.

الکس چن، مدیرکل واحد تجاری تلویزیون مدیاتک درمورد Pentonic 700 گفت:

سری Pentonic مدیاتک با مجموعه‌ای از بهبودهای کیفیت تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی، باعث افزایش قابلیت‌های هوشمند تلویزیون‌ها خواهد شد. برندهای سازنده‌ی تلویزیون‌های هوشمند می‌توانند با استفاده از Pentonic 700، محتوا را با جزئیات باورنکردنی به مشتریان خود نمایش دهند. این پردازنده در زمینه‌های مختلف از تماشای فیلم گرفته تا مسابقات ورزشی یا اجرای بازی، می‌تواند کیفیتی بسیار بالا را ارائه دهد.

XDA می‌نویسد، Pentonic 700 مدیاتک علاوه‌بر پیشرفت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی از قابلیت تصویربه‌تصویر (PBP) و تصویردرتصویر (PIP) پشتیبانی می‌کند و بنابراین تلویزیون‌ها می‌توانند محتوا را از منابع مختلف به‌طور هم‌زمان نمایش دهند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد چندین رویداد ورزشی را به‌طور هم‌زمان پخش کرده یا درکنار تماشای ویدئو، با دوستان یا خانواده‌ی خود، تماس ویدئویی برقرار کنند. پشتیبانی از PBP و PIP همچنین می‌تواند برای کاربران حرفه‌ای مفید باشد؛ زیرا می‌توان با بهره گرفتن از این قابلیت‌ها، جریان‌های محتوای مختلف را به‌طور هم‌زمان نمایش داد و گزینه‌های بیشتری برای کنفرانس‌های ویدئویی به‌ارمغان آورد.

اگرچه Pentonic 700 برای تلویزیون‌های هوشمند 4K با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز طراحی شده است، اما این تراشه از نرخ نوسازی متغیر تا ۱۴۴ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. شرکت‌های سازنده‌ی تلویزیون به‌لطف این ویژگی می‌توانند از پردازنده‌ی جدید مدیاتک برای ارائه‌ی قابلیت‌های گیمینگ و نمایش کم‌تأخیر محتوا استفاده کنند. از دیگر ویژگی‌های این پردازنده که برای گیمرها بهینه شده است می‌توان به پشتیبانی از HDMI 2.1، حالت کاهش نرخ‌تأخیر خودکار (ALLM) برای به‌حداقل رساندن تأخیر در انتقال تصویر به نمایشگر و گواهی دالبی اتموس برای پخش صدای فراگیر اشاره کرد.

همان‌طور که اشاره شد، Pentonic 700 برخی از ویژگی‌های تراشه‌ی پرچم‌دار Pentonic 2000 را با قیمتی بسیار کم‌تر ارائه می‌دهد. ازجمله این قابلیت‌ها می‌توان به موتور سخت‌افزاری داخلی برای رمزگشایی ویدئویی با پشتیبانی از استانداردهای AV1، HEVC و AVS3 به‌همراه استاندارد VVC H.266 اشاره کرد. علاوه‌براین شرکت‌های سازنده‌ی تلویزیون‌های هوشمند می‌توانند با تراشه‌ی جدید مدیاتک قابلیت‌هایی مثل پشتیبانی از وای‌فای 6E، وای‌فای ۶ و وای‌فای ۷ مدیاتک بهره برند تا امکان اتصال بی‌سیم پرسرعت و کم‌تأخیر را به کاربران خود ارائه دهند.

به‌گفته‌ی مدیاتک، اولین تلویزیون‌های مجهز به تراشه‌ی Pentonic 700 تا پایان سال جاری روانه‌ی بازار خواهند شد. درحال‌حاضر این تراشه‌ساز هیچ جزئياتی درمورد شرکت‌هایی که از سیستم-روی-چیپ جدید استفاده خواهند کرد، ارائه نداده است.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
47