سیستم‌عامل Chrome OS Flex برای مک و رایانه‌های شخصی قدیمی منتشر شد

{title limit=50}

گوگل امروز سیستم‌عامل Chrome OS Flex را منتشر کرد؛ نسخه‌ی جدیدی از سیستم‌عامل کروم که برای مشاغل و مدارس طراحی شده است. این نسخه روی رایانه‌های شخصی و مک‌های قدیمی نصب و اجرا می‌شود. گوگل ابتدا آزمایش این سیستم‌عامل را اوایل سال جاری و با ارائه‌ی یک پیش‌نمایش آغاز کرد و اکنون ۶۰۰ باگ آن را برطرف کرده تا امروز برای مشاغل و مدارس آماده شود.

Chrome OS Flex اساساً برای مشاغلی طراحی شده که از رایانه‌های شخصی ویندوزی قدیمی استفاده می‌کنند، زیرا گوگل دستگاه‌های HP، دل، ایسوس و ایسر، توشیبا، ال‌جی، لنوو و بسیاری دیگر از شرکت‌ها را آزمایش و تأیید کرده است. این سیستم‌عامل حتی روی برخی از مک‌های قدیمی ازجمله مک‌بوک‌های ۱۰ سال قبل نیز اجرا می‌شود.

به گزارش ورج، پشتیبانی از سخت‌افزار قدیمی، مهم‌ترین ویژگی Chrome OS Flex است زیرا کسب‌وکارها برای دریافت جدیدترین سیستم‌عامل مدرن مجبور نیستند سخت‌افزار موجود را کنار بگذارند. بیش از ۴۰۰ دستگاه گواهی تأیید اجرای این سیستم‌عامل جدید را دریافت کرده‌اند و نصب آن به آسانی استفاده از درایو USB است.

توماس ریدل، مدیر محصول شرکت و آموزش در گوگل توضیح می‌دهد:

ما هرروز روی گواهی‌های بیشتری کار می‌کنیم و حتی اگر دستگاه‌ شما هنوز تأیید نشده است، همچنان می‌توانید Chrome OS Flex را امتحان کنید. در دستگاه‌هایی که به‌طور رسمی پشتیبانی نمی‌شوند، شاید با مشکلات جزئی، ناپایداری یا مشکلات راه‌اندازی مواجه شوید.

کروم بوک

Chrome OS Flex با خرید Neverware امکان‌پذیر شد؛ شرکتی نرم‌افزاری که قبلاً برنامه‌ای به‌نام CloudReady را به‌فروش رساند که به کاربران اجازه می‌داد رایانه‌های شخصی قدیمی را به دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل کروم تبدیل کنند. اکنون کمتر از یک‌ سال پس از اینکه مایکروسافت ویندوز ۱۱ را با الزامات سخت‌افزاری منتشر کرد و میلیون‌ها رایانه‌ی شخصی قدیمی را پشت‌ سر گذاشت، این سیستم‌عامل عرضه شده است.

گوگل سیستم‌عامل Chrome OS Flex را برای کسب‌وکارها و مدارسی که قصد دارند بخش فناوری اطلاعات خود را مدرن و ساده‌سازی کرده یا امنیت و قابلیت‌های مدیریتی را بهبود دهند منتشر کرده است. این سیستم‌عامل حتی برای کسب‌وکارهایی که بر پایداری متمرکز هستند، انعطاف‌پذیری خوبی ارائه می‌دهد و همچنین به برخی سازمان‌ها اجازه خواهد داد ضایعات الکتریکی کمتری تولید کرده و مصرف انرژی را کاهش دهند.

اما بزرگ‌ترین ویژگی Chrome OS Flex این است که به‌عنوان پاسخی به تهدید فزاینده‌ی باج‌افزار، به‌ویژه برای کسب‌وکارهایی که قبلاً در این‌ مورد آسیب‌دیده‌اند و اکنون می‌خواهند از پلتفرم ویندوز خارج شوند درنظر گرفته می‌شود. سیستم‌عامل کروم نسبت به ویندوز بسیار بسته‌تر است و همین ویژگی حمله‌های هکرها را دشوارتر می‌کند.

Noric Choice Hotels در ماه دسامبر مورد حمله‌ی باج‌افزار گرفت و فعالیت ۲۰۰ هتل خود را در سراسر اسکاندیناوی، تعطیل کرد. باج‌افزار Conti که دولت ایالات‌متحده به‌شدت به‌دنبال آن بوده، کامیپوترهای هتل را رمزگذاری کرده و آن‌ها را به‌عنوان باج نگه‌داشته است. این هتل زنجیره‌ی انتقال به سیستم‌عامل کروم را به‌عنوان یک تلاش پایدار درنظر گرفته بود و توانست بلافاصله‌، ۲۰۰۰ دستگاه ویندوزی خود را کمتر از ۴۸ ساعت به Chrome OS Flex به‌روزرسانی کند. کارمندان نیز کلیدهای USB با یک سند یک صفحه‌ای درمورد نحوه‌ی انجام ارتقا دریافت کردند.

همه‌ی کسب‌وکارها و مدارس نمی‌توانند به‌راحتی به Chrome OS Flex مهاجرت کنند، به‌ویژه اگر به‌ برنامه‌ها و سیستم‌های ویندوزی موجود، با درنظر گرفتن این سیستم‌عامل طراحی و به آن متکی باشند. نرم‌افزارهای مجازی‌سازی مثل Cameyo مطمئناً کمک می‌کند اما مایکروسافت بیش از ۳۰ سال روی رایانه‌های شخصی تسلط داشته است و بنابراین وابستگی‌های ریشه‌ای در این‌ زمینه وجود دارد که همیشه نمی‌توان تنها با مجازی‌سازی آن‌ها را رفع کرد. اینکه صرفاً از یک سیستم‌عامل ابری استفاده کنیم نیز مشکلاتی به‌همراه خواهد داشت؛ همان‌طور که سال گذشته شاهد دو به‌روزرسانی از طرف سیستم‌عامل کروم بودیم که باعث شد برخی کروم‌بوک‌ها قفل شده و برخی دیگر با مشکلات عملکرد مواجه شوند.

کروم‌بوک‌ها مطمئناً به دنیا نشان داده‌اند که جایگزینی قدرتمند برای ویندوز وجود دارد، به‌ویژه برای آموزش که به‌لطف این دستگاه‌ها پیشرفت کرده است. سیستم‌عامل Chrome OS Flex انتخابی دیگر برای افرادی است که می‌خواهند از ویندوز دور شوند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
126