وضعیت فعلی بازار GPU احتمالاً به تأخیر در عرضه گرافیک‌های Nvidia RTX 4000 منجر می‌شود

{title limit=50}

با افزایش بیش از حد موجودی کارت‌های گرافیک در انبار خرده‌فروشی‌ها، احتمال دارد انویدیا نسل جدید کارت‌های گرافیک خود را دیرتر از حد انتظار روانه‌ی بازار کند. کانال یوتیوب Moore’s Law Is Dead به‌ نقل از نمایندگانش در خرده‌فروشی‌ها می‌گوید که ممکن است کارت‌های گرافیک سری Nvidia GeForce RTX 4000 در ماه دسامبر ۲۰۲۲ (آذر و دی ۱۴۰۱) از راه برسند.

ویدیوی جدید Moore’s Law Is Dead شامل مصاحبه با افرادی به نمایندگی از خرده‌فروشی‌ها است. یکی از این افراد می‌گوید که آن‌ها مجبور شده‌اند ده‌ها هزار کارت گرافیک رده‌بالای سری RTX 3000 را در انبارهای خود ذخیره کنند. این فرد که نام خرده‌فروشی را اعلام نکرده، در ادامه می‌گوید که فروش این کارت‌های سری RTX 3000 سود خاصی به همراه ندارد چون احتمال دارد که فروشگاه نتواند کارت‌های گرافیک را با قیمتی بالاتر از آنچه که به انویدیا پرداخت کرده بفروشد.

براساس آنچه دیجیتال ترندز می‌نویسد، منبع دیگری به Moore’s Law Is Dead گفته یک انبار شامل تعداد زیادی کارت گرافیک پایین‌رده‌ی متعلق‌به خانواده‌ی Turing دارد که برای تهیه‌ی هر مدل از آن‌ها بین ۲۰۰ دلار تا ۳۰۰ دلار هزینه کرده است؛ بااین‌حال با پایان کمبود گرافیک در بازار و کاهش تقاضا، احتمالاً هرگز نمی‌تواند کارت‌های موجود در انبارش را به فروش برساند.

چند روز قبل دیجی‌تایمز در گزارشی گفت انویدیا از TSMC درخواست کرده حجم تولید تراشه‌های گرافیکی خانواده‌ی RTX 4000 را کاهش دهد، چون قصد دارد در ابتدا موجودی کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 را به پایان برساند. Moore’s Law Is Dead می‌گوید آن گزارش حقیقت دارد. گفته می‌شود TSMC تمایلی به کاهش حجم تولید ندارد، اما موافقت کرده که تولید تراشه‌ها را به تأخیر بیندازد. منبع دیگری به این کانال یوتیوب گفته کارت‌های گرافیک سری RTX 4000 ممکن است تا ماه نوامبر (آبان و آذر) یا دسامبر (آذر و دی) در «حجم عرضه‌ی واقعی» به دست مشتریان نرسند.

افزایش بیش از حد موجودی کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 در انبار خرده‌فروشی‌ها اتفاقی قابل‌ پیش‌بینی بود. تا قبل از فرا رسیدن سال ۲۰۲۲ تهیه‌ی اکثر کارت‌های این خانواده با قیمت استاندارد تقریباً غیرممکن بود چون بسیاری از مردم با هدف استخراج رمزارز گرافیک خریداری می‌کردند. در آن زمان قیمت GPU در بازار دست دوم بسیار افزایش پیدا کرده بود.

با افت ارزش رمزارز، ماینرها در حال فروش کارت‌های گرافیک هستند و خرید و بازفروش این محصولات برای دلالان توجیه اقتصادی چندانی ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد افت قیمت کارت‌های گرافیک در بازار همچنان ادامه دارد و قیمت برخی محصولات تا ۵۰ درصد افت کرده است.

انویدیا و شرکای تجاری‌اش تلاش می‌کنند قبل از عرضه‌ی کارت‌های گرافیک نسل جدید، تا حد امکان کارت‌های سری RTX 3000 را بفروشند چون می‌دانند با عرضه‌ی RTX 4000 کمتر کسی به تهیه‌ی سری RTX 3000 تمایل نشان می‌دهد. انویدیا و شرکای تجاری‌اش در دوران همه‌گیری ویروس کرونا که تقاضا برای سخت‌افزار بسیار بالا بود توانستند میلیون‌ها دلار به جیب بزنند.

احتمالاً تاریخ عرضه‌ی کارت‌های گرافیک AMD Radeon RX 7000 روی تصمیم انویدیا در قبال سری RTX 4000 اثر خواهد گذاشت. کارشناسان می‌گویند که ممکن است انویدیا از ترس سلطه‌ی RX 7000 بر بازار، محصولات جدید خود را در موعد مقرر عرضه کند اما آن‌ها را در تعداد محدود دردسترس قرار دهد.

Moore’s Law Is Dead می‌گوید احتمال دارد انویدیا عرضه‌ی سری RTX 4000 را تا فصل اول ۲۰۲۳ به تأخیر بیندازد، اما اکثر افشاگران روی فصل چهارم ۲۰۲۲ اتفاق نظر دارند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
117