TSMC همچنان بر بازار جهانی تراشه‌ها تسلط دارد و سامسونگ در جایگاه دوم قرار گرفته است

{title limit=50}

براساس گزارش ترندفورس، سهم بازار TSMC براساس درآمد ۱۵٫۷ میلیارد دلاری آن در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه پایانی سال گذشته ۵۲٫۱ درصد بوده است. این میزان نسبت به سهم ۵۳٫۱ درصدی سه‌ماهه‌ی سوم TSMC کمتر بوده، اما همچنان جایگاه این شرکت را به‌عنوان برترین تراشه‌ساز جهان حفظ کرده است.

به گزارش فون‌آرنا، پس از TSMC بزرگ‌ترین رقیب این شرکت یعنی سامسونگ فاندری قرار گرفته است. این شرکت در پایان سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ موفق شد ۱۸٫۳ درصد از سهم بازار تراشه‌ها را به خود اختصاص دهد. اگرچه سامسونگ در این بازه‌ی زمانی در بخش تراشه‌های رده‌بالای خود رشدی ۱۵٫۳ درصدی را تجربه کرده، درآمد ناخالص این شرکت برای دوره‌ی اکتبر تا دسامبر فقط ۳۵ درصد TSMC بود.

TSMC برتری درخورتوجه خود را در سهم بازار جهانی نسبت به سامسونگ فاندری حفظ کرده است

شرایط در این دوره برای سامسونگ بدتر شده است. بازدهی پایین در تولید برخی از پردازنده‌های کاربردی این شرکت، تقریباً نصف بازدهی TSMC بوده که باعث شده کوالکام تولید برخی از قدرتمندترین تراشه‌های سری اسنپدراگون خود را به‌جای سامسونگ به TSMC واگذار کند. علاوه‌براین، سامسونگ در حال بررسی ناپدید شدن سرمایه‌هایی است که ظاهراً واحد تولید تراشه‌ی این شرکت برای بهبود بازده تولید پردازنده‌ها، در نظر گرفته بود.

سهم شرکت های تراشه ساز در سه ماهه چهارم ۲۰۲۱

ترندفورس خاطرنشان می‌کند، درحالی‌که درآمد سامسونگ فاندری رشد کرده، اما نتیجه‌ی نهایی خوبی برای این شرکت به‌دست نیامده زیرا کاهش ظرفیت تولید تراشه‌های مبتنی بر فرایند‌های پیشرفته، باعث ادامه‌ی روند کاهشی سودآوری کلی این شرکت شده است.

نتایج مالی TSMC برای سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته به‌دلیل تولید تراشه‌های پنج نانومتری برای سری آیفون ۱۳ بهبود یافته است. البته تولید تراشه‌های هفت و ۶ نانومتری این شرکت به‌دلیل تحت‌تأثیر قرار گرفتن از بازار ضعیف گوشی‌های هوشمند چین، با کاهش درآمد مواجه شده است. افزایش ۱۵٫۳ درصدی درآمد سامسونگ نیز از تکمیل ظرفیت فرایند پیشرفته‌ی پنج و چهار نانومتری این شرکت حاصل شده است.

شرکت United Microelectronics Corporation (UMC) تایوان پس از TSMC و سامسونگ در جایگاه سوم برترین تراشه‌سازهای جهان قرار دارد. درآمد سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی UMC باعث شده سهم این شرکت در این بازار به هفت درصد برسد. این شرکت در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ درآمدی ۲٫۱۲ میلیارد دلاری داشته که نسبت به سه‌ماهه‌ی قبل از آن ۵٫۸ درصد رشد کرده است. گلوبال‌فاندریز با سهم ۶٫۱ درصدی در جایگاه چهارم برترین شرکت‌های تراشه‌ساز جهان قرار گرفته و در رتبه‌ی پنجم این فهرست نیز شرکت چینی SMIC قرار دارد که سهم این شرکت در سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۱ معادل ۵٫۲ درصد و درآمد آن ۱٫۵۸ میلیارد دلار بوده است.

۲۶ دلار از هر ۱۰۰ دلار درآمد TSMC از سفارش‌های اپل به‌دست می‌آید

صنعت تولید تراشه از نظر درآمدزایی تعادل زیادی ندارد و پنج کارخانه‌ی تولید تراشه‌ی برتر جهان، ۹۰ درصد از سهم این بازار را دراختیار دارند. این موضوع زمانی قابل درک است که در نظر داشته باشیم TSMC و سامسونگ در گروه‌های فرایندی پیشرفته، پیشرو هستند.

سایر شرکت‌های تراشه‌ساز سهم ۶ تا ۱۰ درصدی فهرست را تشکیل می‌دهند. در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌ی پایانی ۲۰۲۱ سهم HuaHong Group معادل ۲٫۹ درصد، PSMC معادل دو درصد، VIS معادل ۱٫۵ درصد، Tower معادل ۱٫۴ درصد و Nextchip معادل ۱٫۲ درصد بوده است. اگرچه سهم بازار Nextchip در این بازه‌ی زمانی کمتر از سایر شرکت‌ها بوده اما نرخ رشد ۴۴٫۲ درصدی درآمد این شرکت بیشترین میزان بین این شرکت‌ها بوده است.

درآمد جهانی صنعت تراشه‌سازی در سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ به ۲۹٫۵۵ میلیارد دلار رسید که ۸٫۳ درصد بیشتر از درآمد این صنعت در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱ است.

یکی از دلایل موفقیت TSMC می‌تواند ارتباط طولانی‌مدت با اپل باشد. به ازای هر ۱۰۰ دلار درآمدی که این شرکت به‌دست آورده، ۲۶ دلار آن از سفارش‌های اپل بوده و همچنین اپل هفته‌ی گذشته اعلام کرد با ترکیب یک جفت از سیستم-روی-چیپ M1 مکس، تراشه‌ی M1 اولترا را ساخته است که از ۱۱۴ میلیارد ترانزیستور بهره می‌برد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
112