نتایج بنچمارک‌ها حاکی از برابری قدرت پردازشی پردازنده‌های اینتل تایگر لیک با AMD Renoir است

{title limit=50}

نتایج بنچمارک پردازنده‌‌های ۱۰ نانومتری اینتل تایگر لیک فاش شده است که بار دیگر عملکرد پردازنده‌ی چهار هسته‌ای Core i7-1165G را با پردازنده‌‌ی هشت هسته‌ای AMD Ryzen 7 4700U Renoir برابر نشان می‌دهد. قبلا نتیجه‌ی مقایسه‌ی دو پردازنده در بنچمارک 3DMark 11 منتشر شده بود. برخی ادعا می‌کردند که نسخه‌ی مذکور از نرم‌افزار بنچمارک، قدمت زیادی دارد و برای بررسی پردازنده‌های مجهز به بیش از چهار هسته، بهینه نیست. اخبار جدید، نتیجه‌ی بنچمارک را در 3DMark Time Spy نشان می‌دهند که باز هم عملکرد پردازنده‌ی مرکزی را برابر نشان می‌دهد و حتی محصول اینتل را در پردازش گرافیکی قوی‌تر بیان می‌کند.

پردازنده‌ی Core i7-1165G7 در فهرست سریع‌ترین و قوی‌ترین پردازنده‌های Tiger Lake-U در جایگاه دوم قرار می‌گیرد و در رتبه‌ی بالاتر، پردازنده‌ی Core i7-11857G7 قرار دارد. پردازنده‌ی مذکور، چهار هسته و هشت رشته‌ی پردازشی دارد که در فرکانس پایه‌ی ۲/۸ گیگاهرتز و فرکانس تقویت‌شده‌ی ۴/۷ گیگاهرتز فعالیت می‌‌کنند. محصول تیم آبی، از یک پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی Xe نیز بهره می‌برد که دوبرابر کارایی بهتر نسبت به تراشه‌‌های گرافیکی نسل ۱۱ دارد.

بنچمارک تایگر لیک
عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی Xe در تراشه‌های جدید اینتل بسیار عالی است

محصول AMD که در رقابت با پردازنده‌ی جدید اینتل در نظر گرفته شد، در جایگاه دوم سریع‌ترین و قوی‌ترین پردازنده‌ی خانواده‌ی AMD Renoit Ryzen 400 قرار می‌گیرد. پردازنده‌ی Ryzen 7 4800U در جایگاه اول قرار دارد. هر دو پردازنده، در حداکثر توان طراحی گرمایی خود مورد آزمایش قرار گرفتند. تراشه‌ی اینتل در توان ۲۸ وات و تراشه‌ی AMD در توان ۲۵ وات آزمایش شد. پردازنده‌ی Core i7-1165G7 از یک حافظه‌ی LPDDR4x 4266 Mhz هم بهره می‌‌برد که در تمامی (و شاید همه‌ی) لپ‌تاپ‌های مبتنی بر تایگر لیک استفاده خواهد شد.

همان‌طور که در تصاویر منتشرشده از بنچمارک دیده شد، پردازنده‌ی اینتل در بخش پردازش مرکزی امتیاز ۵۳۰۴ را درافت کرد که با امتیاز ۵۳۰۲ پردازنده‌ی AMD تقریبا برابری می‌کند. در پردازش گرافیکی، تراشه‌ی تایگر لیک با برتری ۳۵ درصدی نسبت به رقیب، عملکردی عالی را از خود نشان می‌دهد. حتی تایگر لیک در مقایسه با Ryzen 7 4800U هم ۲۰ درصد عملکرد بهتر در بخش پردازش گرافیکی دارد. البته پرچم‌دار AMD به‌خاطر تعداد بیشتر رشته‌های پردازشی، امتیاز CPU با برتری ۳۴ درصد نسبت به محصول تیم آبی دریافت می‌کند. برای مقایسه‌ی دقیق‌تر، باید Ryzen 7 4800U را با Core i7-1185G7 مقایسه کنیم. البته درنهایت اینکه پردازنده‌ی اینتل با نصف تعداد هسته، برتری ۲۰ تا ۳۰ درصدی را در پردازش گرافیکی نسبت به پرچم‌دار AMD ارائه می‌کند، جالب‌توجه خواهد بود.

اخبار قبلی نشان دادند که یک نسخه‌ی نمونه از تایگر لیک در تنظیمات بالا با بنچمارک Battlefield V آزمایش شد که میانگین ۳۰ فریم‌برثانیه را ارائه کرد. نمونه‌ی آزمایشی،‌ از درایورها و نرم‌افزارهای اولیه بهره می‌برد که درنهایت قابلیت بالای پردازنده‌ی گرافیکی Xe را نشان می‌داد. برخی کارشناسان، معماری گرافیکی جدید اینتل برای پردازنده‌ی لپ‌تاپ را با نسل‌های قبلی Gen 9.5 و Gen 11 مقایسه کرده‌اند. معماری‌های مذکور در آزمایش مشابه نرخ فریم ۱۳/۳ و ۷/۴ فریم‌برثانیه را ارائه کرد که ضعف بالا را نسبت به Xe نشان می‌دهد.

بنچمارک Tiger Lake

آزمایش معماری پردازش گرافیکی در محصولات خانواده‌ی تایگر لیک با نسل قبلی نشان می‌دهد که Core i7-1165G7 عملکرد گرافیکی دوبرابر بهتر نسبت به Core i7-1065G7 و چهار برابر بهتر نسبت به Core i7-10710U دارد که از معماری گرافیکی Gen 9.5 متعلق به پردازنده‌های اسکای‌لیک بهره می‌برد. درنهایت باز هم می‌توان با قدرت از معماری Xe در پردازنده‌های جدید تیم آبی دفاع کرد که عملکرد گرافیکی آن‌ها را به میزان بسار قابل‌توجهی بهبود داده است.

پردازنده‌های اینتل تایگر لیک در ماه‌‌های آتی به بازار عرضه می‌شوند و تغییرات قابل‌توجهی در معماری آن‌ها شاهد خواهیم بود. آن‌ها از هسته‌های Willow Cove به‌جای Sunny Cove بهره می‌برند که قبلا در پردازنده‌های آیس لیک استفاده شده‌اند. علاوه بر تغییر در هسته‌ها، تغییراتی در سطح حافظه‌ی کش و طراحی ترانزیستوری نیز ایجاد می‌شود که با بهینه‌سازی‌های امنیتی تراشه‌ها نیز همراه خواهد بود. اینتل همچنین از پردازنده‌های گرافیکی xe-LP در تراشه‌های تایگر لیک استفاده می‌کند که عملکرد دو برابر بهتر آن‌ها را در آزمایش‌های بالا مشاهده کردید.

مشخصات فنی کامل، قیمت پردازنده در فروشگاه‌های اینترنتی و مقایسه‌ی کامل انواع CPU را در بخش محصولات مشاهده کنید؛ انواع CPU اینتل از  جمله سری‌ Core i3، Core i5 و Core i7 و پردازنده‌ مرکزی AMD رایزن (Ryzen) برای مقایسه و خرید دردسترس کاربران است. 






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
148