گلکسی بوک اس جدید رونمایی شد؛ اولین لپ تاپ دنیا با تراشه لیک فیلد اینتل

{title limit=50}

سامسونگ شب گذشته پس از مدت‌ها سرانجام مدل مجهز به تراشه‌ی اینتل x86 لپ‌تاپ فوق قابل‌حمل خود یعنی گلکسی بوک اس را به‌صورت کامل رونمایی کرد. گلکسی بوک اس جدید سامسونگ (Samsung Galaxy Book S 2020) که سال گذشته شاهد اشارات مختصری به آن بودیم از پردازنده‌ی اینتل Core i5-L16G7 استفاده می‌کند و قرار است درکنار دیگر لپ‌تاپ این خانواده قرار گیرد که مبتنی‌بر تراشه‌ی اسنپدراگون 8cx کوالکام است. بدین ترتیب در مدل جدید به‌جای پردازنده‌ی آرم شاهد استفاده از تراشه‌های نسل جدید اینتل برای دستگاه‌های فوق قابل‌حمل هستیم، تراشه‌هایی که با نام لیک‌فیلد شناخته می‌شوند.

گلکسی بوک اس ۲۰۲۰ نخستین لپ‌تاپ دنیا با تراشه‌ی لیک‌فیلد به‌حساب می‌آید. مدل فعلی گلکسی بوک اس به‌لطف داشتن پردازنده‌ی آرم عمر باتری بسیار خوبی ارائه می‌دهد و طبق بررسی‌ها تا یک روز دوام می‌آورد، باید دید آیا مدل اینتل این لپ‌تاپ نیز می‌تواند عمر باتری مناسبی ارائه دهد یا خیر. گلکسی بوک اس هیچ‌گونه فنِ خنک‌کننده‌ای ندارد، به‌همین دلیل پردازنده‌ی به‌کاررفته در محصول باید به‌گونه‌ای باشد که گرمای زیادی تولید نکند.

سامسونگ گلکسی بوک اس با تراشه اینتل / Samsung Galaxy Book S

اینتل اسفندماه ۱۳۹۷ به‌صورت رسمی تراشه‌های خانواده‌ی لیک‌فیلد را با فناوری تجمیع سه‌بعدی Foveros رونمایی کرد. به‌لطف استفاده از این فناوری، امکان ساخت پکیج‌های SoC کوچک‌تر فراهم می‌شود تا تولیدکنندگان بتوانند پلتفرم‌ها و پی‌سی‌ها را با فرم فاکتوری جدید به‌مرحله‌ی تولید برسانند. طبق اطلاعات رسمی، در تراشه‌های خانواده‌ی لیک‌فیلد چیپ‌ها و چیپلت‌ها در یک پکیج واحد به‌صورت لایه‌لایه به همدیگر متصل می‌شوند و کل این مجموعه کارایی و سطح عملکرد تراشه‌‌ای یکپارچه را ارائه خواهد داد.

تراشه‌های لیک‌فیلد با فناوری تجمیع سه‌بعدی Foveros ساخته شده‌‌اند

اینتل در اطلاعیه‌های خود از تراشه‌های لیک‌فیلد با نام رسمی «پردازنده‌های سری Core با فناوری Intel Hybrid» یاد می‌کند. طی سال‌های اخیر همواره کاربران ادعا کرده‌اند تراشه‌های اینتل به‌صورت نسل‌به‌نسل پیشرفت کمی به‌خود می‌بینند و تیم آبی با سرعتی کم در حال پیش‌روی است. بدین ترتیب اینتل قصد دارد ازطریق خانواده‌ی لیک‌فیلد تفاوت‌هایی اساسی در پردازنده‌هایش اعمال کند. اینتل در این تراشه‌ها برای نخستین بار به برخی فناوری‌های جدید متکی می‌شود و در تلاش است بتواند تراشه‌ای بر پایه‌ی معماری x86 ارائه دهد که عملکردی بسیار عالی داشته باشد. این تراشه‌ها با معماری ویژه‌شان مخصوص بازار دستگاه‌های فوق قابل‌حمل هستند. بررسی دقیق خانواده‌ی لیک‌فیلد مقاله‌ای جداگانه می‌طلبد، بااین‌حال برای آشنایی بیشتر با آن‌ها می‌توانید بهاین مقاله بروید.

در زمینه‌ی معماری، لیک‌فیلد را می‌توان نخستین پردازنده‌‌ی هیبریدی ساخته‌شده توسط اینتل خطاب کرد. واژه‌ی هیبریدی به این دلیل به تراشه‌های لیک‌فیلد گفته می‌شود که در این تراشه‌ها روی یک دای، شاهد هسته‌های پردازشی اتم (Tremont) و کور (Sunny Cove) هستیم. این نوع استراتژی که اصطلاحا از آن با نام big.LITTLE یاد می‌شود، پیش‌تر به‌دفعات توسط آرم مورداستفاده قرار گرفته و موفقیت‌هایی عظیم برای این شرکت به‌همراه آورده است. به‌لطف این استراتژی، پردازنده‌های سری لیک‌فیلد مجهز به هسته‌هایی هستند که در عین ارائه‌ی قدرت پردازشی بالا مصرف انرژی پایینی دارند، بدین‌ترتیب هسته‌های موردبحث بدون فدا کردن قدرت پردازشی، انرژی کمی از باتری دستگاه سلب می‌کنند و درنهایت عمر باتری بهتر را به‌همراه می‌آورند.

سامسونگ گلکسی بوک اس با تراشه اینتل / Samsung Galaxy Book S

کمتر کسی فکر می‌کرد اینتل سراغ چنین استراتژی جالبی برود، بااین‌حال معرفی پردازنده‌های سری لیک‌فیلد نشان داد اینتل تا حدی قصد دارد به کارهای خود تنوع بخشد و اندکی از تراشه‌های مبتنی‌بر هسته‌های اتم فاصله بگیرد. لیک‌فیلد به‌گونه‌ای طراحی شده است که نسبت‌به دیگر تراشه‌های مبتنی‌بر اتم بسیار پربازده‌‌تر باشد. اینتل در نسل جدید تراشه‌هایش با اتکا بر فناوری‌هایی خاص قصد دارد مصرف برق تراشه را به‌هنگام بیکار بودن به چند میلی‌وات کاهش دهد. این قابلیت برای دستگاه‌هایی که دارای صفحه‌نمایش همیشه‌روشن هستند یا اینکه همواره به اینترنت اتصال دارند، حیاتی است. اینتل با اتکا بر فناوری‌های جدیدش قصد دارد بازار دستگاه‌های فوق قابل‌حمل را از سلطه‌ی کوالکام خارج کند.

گلکسی بوک اس جدید نخستین لپ‌تاپ دنیا با تراشه‌های سری لیک‌فیلد به‌حساب می‌آید

نکته‌ی مهم دیگر درمورد تراشه‌های سری لیک‌فیلد به نحوه‌ی ساخت آن‌ها ارتباط دارد. همان‌طور که اشاره کردیم تراشه‌های موردبحث با اتکا بر فناوری Foveros ساخته شده‌اند. اینتل ازطریق فناوری موردبحث به دستاوردهایی جدید در حوزه‌ی ساخت تراشه‌ها به‌صورت لایه‌لایه دست پیدا می‌کند. تراشه‌های سری لیک‌فیلد اساسا به سه لایه تبدیل می‌شوند که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. لایه‌ی نخست مبتنی‌بر لیتوگرافی ۱۴ نانومتری است و برای درگاه‌های ورودی و خروجی مورداستفاده قرار می‌گیرد، لایه‌ی دوم بر پایه‌ی لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شده است و چیپلتی رایانشی به‌حساب می‌آید و پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی روی آن جای گرفته‌اند. درنهایت به لایه‌ی سوم می‌رسیم که حاوی تراشه‌های DRAM است که به‌عنوان حافظه‌ی اصلی سیستم به‌کمک پردازنده‌ خواهند آمد.

اینتل برای دستیابی به این هدف، به تکنیک جانمایی حافظه‌ی PoP (پکیج روی پکیج) متکی شده است. استفاده از رویکرد جدید باعث می‌شود اینتل بتواند برای ساخت هر لایه از محصول نهایی به نوع خاصی از لیتوگرافی متکی شود، بدین ترتیب تیم آبی می‌تواند برای لایه‌ی حاوی پردازنده‌ی مرکزی از لیتوگرافی توانمند ۱۰ نانومتری بهره بگیرد، اما برای لایه‌های دیگر به استفاده از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری روی بیاورد. رویکرد موردبحث همچنین اندازه‌ی کلی تراشه را کاهش می‌دهد. طبق ادعای اینتل، تراشه‌های لیک‌فیلد دارای اندازه‌ی ۱۲ در ۱۲ میلی‌متر هستند و ضخامت آن‌ها به یک میلی‌متر می‌رسد. این یعنی تراشه‌های موردبحث کوچک‌تر از یک سکه‌ی معمولی هستند (تصویری از لیک‌فیلد را در این‌جا ببینید). 

سامسونگ گلکسی بوک اس با تراشه اینتل / Samsung Galaxy Book S

تمامی توضیحات بالا را ارائه دادیم تا به شما نشان دهیم استفاده از تراشه‌های سری لیک‌فیلد در لپ‌تاپ گلکسی بوک جدید سامسونگ اتفاق مهمی است. سامسونگ از روزهای آغازین سال جاری میلادی روند عرضه‌ی مدل مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون 8cx را آغاز کرده است. سامسونگ می‌گوید گلکسی بوک اس به‌صورت دائمی به اینترنت اتصال پیدا می‌کند و برای اینکه بتواند در عین ارائه‌ی قابلیت موردبحث عمر باتری بسیار خوبی داشته باشد، به تراشه‌ی کوالکام متکی می‌شود.

شرکت‌های تولیدکننده‌ی لپ‌تاپ‌های همیشه‌روشن تمایل بسیار زیادی به استفاده از تراشه‌های کوالکام از خود نشان داده‌اند. کوالکام سال‌ها است در حوزه‌ی تولید تراشه و مودم برای گوشی‌های هوشمند تخصص دارد و دانش‌هایش را در این زمینه به حوزه‌ی لپ‌تاپ هم انتقال داده است. مدل فعلی گلکسی بوک اس که از تراشه‌ی اسنپدراگون 8cx استفاده می‌کند، ۲۵ ساعت عمر باتری ارائه می‌دهد که در یک کلام بی‌نظیر است. اینتل ازطریق تراشه‌های سری لیک‌فیلد در پی رقابت مستقیم با کوالکام است. این شرکت تلاش کرده برای اولین‌بار در لپ‌تاپ جدید سامسونگ به استفاده از لیک‌فیلد روی بیاورد تا جوانب مختلف عملکرد تراشه را بسنجد و میزان استقبال مردم از آن را موردارزیابی قرار دهد. 

اینتل ازطریق تراشه‌های سری لیک‌فیلد در پی رقابت مستقیم با کوالکام است

نسخه‌ی جدید گلکسی بوک اس به‌غیر از داشتن پردازنده‌ی سری لیک‌فیلد، از برخی جوانب دیگر شباهت بسیار زیادی به مدل اسنپدراگون 8cx دارد. به‌نظر می‌رسد سامسونگ در مدل ۲۰۲۰ لپ‌تاپ خود نیز از همان بدنه‌ی پیشین استفاده کرده است. بدین ترتیب گلکسی بوک اس ۲۰۲۰ از صفحه‌نمایشی ۱۳/۳ اینچ درکنار دو درگاه USB-C بهره می‌گیرد. در مدل پیشین لپ‌تاپ نیز شاهد همین صفحه‌نمایش و همین تعداد درگاه USB-C بودیم.

به‌علاوه در هر دو لپ‌تاپ از باتری ۴۲ وات‌ساعتی استفاده شده است، اما شکی نداریم که حضور پردازنده‌های متفاوت باعث می‌شود عمر باتری آن‌ها نیز با یکدیگر فرق داشته باشد. همچنین انتظار می‌رود مدل اینتل از همان صفحه‌نمایش LCD با وضوح 1080p بهره بگیرد. نکته‌ی جالب‌توجه به وزن نهایی محصول برمی‌گردد، جایی که مدل مجهز به تراشه‌ی اینتل ۱۰ گرم سبک‌تر است. طبق گفته‌های سامسونگ، مدل جدید گلکسی بوک اس ۹۵۰ گرم وزن دارد، درحالی‌که مدل پیشین ۹۶۰ گرم وزن داشت.

در نظر داشته باشید که در محصولات مبتنی‌بر لیک‌فیلد، حافظه‌ی رم جزوی از تراشه است. بنابراین گلکسی بوک اس جدید تنها با یک کانفیگ مجهز به ۸ گیگابایت رم دردسترس قرار می‌گیرد. متأسفانه اطلاعات منتشرشده ازسوی سامسونگ، فرکانس حافظه‌ی رم را شامل نمی‌شود، بنابراین برای فهمیدن فرکانس باید فعلا منتظر بمانیم. طبق اعلام رسمی کره‌ای‌ها، لپ‌تاپ جدید ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی فلش eUFS دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهند گلکسی بوک اس نخستین لپ‌تاپ مجهز به پردازنده‌ی x86 اینتل است که از حافظه‌ی فلش eUFS بهره می‌گیرد و نشان می‌دهد اینتل تا حد امکان تلاش کرده است دستگاه‌هایی را با لیک‌فیلد هدف قرار دهد که در دسته‌ی محصولات فوق قابل‌حمل جای می‌گیرند. کاربر درصورت تمایل می‌تواند حافظه‌ی ذخیره‌سازی گلکسی بوک اس را ازطریق درگاه میکرو SD ارتقا بخشد. 

سامسونگ گلکسی بوک اس با تراشه اینتل / Samsung Galaxy Book S

یکی از نکات جالب‌توجه این است که سامسونگ ترجیح داده به عمر باتری نسخه‌ی جدید لپ‌تاپ گلکسی بوک اس اشاره نکند. عمر باتری را می‌توانیم جزو مهم‌ترین نکات مربوط به گلکسی بوک اس به‌حساب بیاوریم، زیرا به‌طور مستقیم نگاه‌ها را معطوف به تراشه‌ی لیک‌فیلد می‌کند. اینتل تاکنون لیک‌فیلد را عرضه نکرده است، بنابراین عرضه‌ی نخستین مدل از آن اهمیتی ویژه برای طرفداران دارد. اینتل تلاش بسیار زیادی کرده است تا بتواند مصرف انرژی تراشه را به‌هنگام بیکار بودن تا حد امکان کاهش دهد تا بتواند عملکردی شبیه به تراشه‌ی اسنپدراگون 8cx کوالکام ازطریق لیک‌فیلد ارائه دهد. همان‌طور که اشاره کردیم، طبق ادعای اینتل تراشه‌های لیک‌فیلد به‌هنگام بیکار بودن تنها ۲ میلی‌وات انرژی مصرف می‌کنند.

یکی از اصلی‌ترین ضعف‌های لیک‌فیلد را می‌توانیم بهره‌نبردن از مودم به‌حساب بیاوریم. به‌دلیل همین موضوع سامسونگ تصمیم گرفته است در لپ‌تاپ جدیدش به استفاده از یک مودم مستقل ناشناخته‌ی Cat 16 روی بیاورد. بدین ترتیب در نبرد بین دو مدل موردبحث گلکسی بوک اس، مدل کوالکام ازلحاظ داشتن تراشه‌های کمتر عملکردی بهتر دارد. 

گلکسی بوک اس جدید ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی eUFS دارد

سامسونگ می‌گوید مدل اینتل لپ‌تاپ جدیدش از استاندارد وای‌فای ۶ بهره می‌گیرد، درحالی‌که مدل کوالکام از وای‌فای ۵ استفاده می‌کرد. درضمن در هر دو لپ‌تاپ از بلوتوث ۵ استفاده شده است. درکنار این موارد مدل جدید لپ‌تاپ سامسونگ به وب‌کمی با وضوح 720p مجهز شده است، میکروفونی داخلی دارد و از اسپیکرهای استریو با برچسب دالبی اتموس بهره می‌گیرد. سامسونگ می‌گوید برای ساخت اسپیکرهای موردبحث به دانش متخصصان شرکت AKG متکی شده است. در این لپ‌تاپ همچنین از حسگر اثر انگشت سازگار با فناوری ویندوز هلو استفاده شده است.

سامسونگ پس از مدت‌ها مشخصات نهایی مدل اینتل گلکسی بوک اس را با رسانه‌ها در میان گذاشت. با درنظرگرفتن این موضوع انتظار داریم کره‌ای‌ها در آینده‌ای نزدیک لپ‌تاپ موردبحث را به‌همراه تراشه‌ی موردانتظار لیک‌فیلد دردسترس کاربران عادی قرار دهند. در نظر داشته باشید که اینتل تاکنون تراشه‌های لیک‌فیلد را عرضه نکرده است، بااین‌حال کارشناسان ادعا کرده‌اند تاریخ عرضه‌ی تراشه‌های موردبحث برای اواسط ۲۰۲۰ تعیین شده است. اگر ادعای کارشناسان حقیقت داشته باشد، عرضه‌ی تراشه‌های لیک‌فیلد قریب‌الوقوع است. سامسونگ در حال حاضر ترجیح داده قیمت و تاریخ عرضه‌ی لپ‌تاپ جدید خود را اعلام نکند. ناگفته نماند این شرکت مدل کوالکام را با قیمت پایه‌ی ۹۹۹ دلار روانه‌ی بازار کرده بود.

مشخصات لپ‌تاپ‌های سری گلکسی بو S سامسونگ
پارامتر / مدلگلکسی بوک S با تراشه اینتلگلکسی بوک S با تراشه کوالکام
سیستم‌عاملویندوز ۱۰ویندوز ۱۰
پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

Intel Core with Hybrid Technology (لیک‌فیلد)

۱ هسته‌ی کور (Sunny Cove)

۴ هسته‌ی اتم (Tremont)

اسنپدراگون 8cx کوالکام

۴ هسته‌ی کرایو ۴۹۵ گولد با فرکانس ۲/۸۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی کرایو ۴۹۵ سیلور با فرکانس ۱/۸ گیگاهرتز

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)Intel UHD GraphicsAdreno 680
صفحه‌نمایش۱۳/۳ اینچ، وضوح فول HD (معادل ۱٬۹۲۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل)، لمسی۱۳/۳ اینچ، وضوح فول HD (معادل ۱٬۹۲۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل)، لمسی
حافظه‌ی رم۸ گیگابایت از نوع LPDDR4X۸ گیگابایت از نوع LPDDR4X
حافظه‌ی ذخیره‌سازی۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت از نوع eUFS قابل‌ارتقا ازطریق کارت میکرو SD۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت قابل‌ارتقا ازطریق کارت میکرو SD
ارتباطاتوای‌فای ۶ (802.11ax)، بلوتوث ۵وای‌فای ۵ (802.11ac)، بلوتوث ۵
مودممودم مجزای Cat 16 شبکه‌ی LTEمودم مجتمع Cat 18 کوالکام X20 شبکه‌ی LTE
باتری۴۲ وات‌ساعت۴۲ وات‌ساعت
درگاهدو عدد USB-C، یک عدد جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون و میکروفوندو عدد USB-C، یک عدد جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون و میکروفون
وب‌کم۱ مگاپیکسلی 720p۱ مگاپیکسلی 720p
ابعاد۳۰۵/۲ در ۲۰۳/۲ در ۱۱/۸ میلی‌متر۳۰۵/۲ در ۲۰۳/۲ در ۱۱/۸ میلی‌متر
وزن تقریبی۹۵۰ گرم۹۶۰ گرم
قیمت؟شروع از ۹۹۹ دلار

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد گلکسی  بوک اس جدید دارید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع لپ‌تاپ‌‌های اداری و گیمینگ نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق لپ‌تاپ‌های ایسوس، لپ‌تاپ‌های ایسر، مک‌بوک‌های اپل، انواع لپ‌تاپ لنوو و محصولات دل و اچ‌پی و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
17