فیسبوک ابزارهای جدیدی را برای مدیریت پستهای قدیمی و حریم خصوصی منتشر کرد
فیسبوک در طول ۱۶ سال فعالیت، همیشه با کمبود قابلیتی اساسی برای کنترل حریم خصوصی توسط کاربران روبهرو بوده است. کاربران همیشه از کمبود گزینههایی برای حفاظت از دادههای منتشرشده در پلتفرم، ناراضی بودهاند. بههرحال حفظ حریم خصوصی در فیسبوک همیشه با چالش روبهرو بود و البته مسیرهای جایگزین و متفرقهای هم توسط کاربران برای رفع این چالش مطرح میشد.
غول شبکههای اجتماعی بالاخره ابزاری را معرفی کرد که مدیریت پستها را در پلتفرم، آسان میکند. ابزار جدید فیسبوک، شهودیترین حالت مدیریت حریم خصوصی را دراختیار کاربران قرار میدهد. ابزاری که شبیه به قابلیت مشابه در جیمیل است که که از زمان راهاندازی فیسبوک، دردسترس کاربران گوگل قرار داشت.
ابزار جدید فیسبوک بهنام Messag Activity معرفی شد که مفهومی شبیه به آرشیو را در فیسبوک ایجاد میکند. این آرشیو به شما امکان میدهد تا هر تعداد از پستهای قدیمی مدنظر را به یک محیط جدید و امن شبیه به صفحهی هوم منتقل کنید. تنها خود شما قادر به مشاهدهی محتوای موجود در این صفحه خواهید بود. قابلیت جدید همچنین پوشهی Trash را هم به محیط کاربری فیسبوک اضافه میکند و کاربران با آسودگی بیشتری امکان پاک کردن پستهای خود را خواهند داشت. شرکت اعلام کرد که قابلیت جدید ابتدا تنها برای اپلیکیشن موبایل عرضه خواهد شد.
فیسبوک در یک پست وبلاگی پیرامون قابلیت جدید در پلتفرم شبکهی اجتماعی نوشت:
فرقی ندارد که پس از فارغالتحصیلی از دانشگاه بهدنبال شغل بوده یا یک رابطهی شخصی را پشت سر گذاشته باشید، بههرحال ما میدانیم که مواردی در زندگی افراد تغییر میکنند. ما میخواهیم شما به آسانی حضور خود در فیسبوک را مدیریت کنید.
قابلیتهای آرشیو و زبالهدان، مفاهیمی هستند که اکثر کاربران دنیای فناوری از مفهوم ایمیل با آنها آشنا شدهاند. بهعنوان مثال شما در Gmail میتوانید ایمیلهای خود را به زبالهدان بفرستید که بهصورت خودکار پس از ۳۰ روز پاک میشوند. مگر اینکه ایمیل مدنظر را بازیابی یا بهصورت دستی کاملا حذف کنید. قابلیت جدید فیسبوک درکنار این موارد، مدیریت دستهای پستها را هم دراختیار شما قرار میدهد. درنتیجه میتوانید پستها را بهصورت دستهای مشاهده و مدیریت کنید یا همهی آنها را به آرشیو یا زبالهدان بفرستید. همچنین میتوانید پستها را بسته به دورهی زمانی، نوع (عکس و فیلم، پستهای منتشرشده از اپلیکیشنهای دیگر و غیره)، افراد مشخص و دیگر دستهبندیها، فیلتر کنید. سپس میتوان پستهای فیلتر شده را بهصورت تکی یا دستهای، مدیریت کرد.
اگر در فیسبوک پستی را حذف یا آرشیو کنید که افرادی در آن تگ شده باشند، آنها دسترسی به پست را از دست خواهند داد. فیسبوک میگوید هیچ اعلانی برای افراد تگ شده در پست ارسال نمیشود. درنتیجه میتوانید بدون آگاهی دیگران، پستهای موردنظر خود را حذف یا آرشیو کنید. البته نمیتوانید پستهای متعلق به دیگران را پاک کنید که در آنها تگ شدهاید. درنهایت قابلیتهای جدید، تنها مخصوص محتوایی هستند که خود شما به اشتراک گذاشتهاید.
فیسبوک درحالحاضر منویی بهنام Select Privacy برای هریک از پستهای کاربر در شبکهی اجتماعی ارائه میکند. در منوی مذکور میتوان مشخص کرد که چه کسی، محتوای پست را مشاهده کند. گزینههای Public , Friends, Specific Friends و غیره در این بخش، مدیریت حریم خصوصی پست را ممکن میکنند. آرشیو کردن یک پست پس از انتشار، شبیه به این خواهد بود که در زمان انتشار، گزینهی Only Me را در بخش حریم خصوصی انتخاب کنید. تفاوت آرشیو کردن با انتخاب نمایش پست «فقط به خود کاربر» در آنجا است که پستهای آرشیو شده را میتوان بهصورت دستهجمعی در یک محل مشاهده کرد.
مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ، پس از بحرانهایی که در سال ۲۰۱۸ فشار شدیدی به شرکتش وارد کرد، گفتمان جدیدی را برای مدیریت کسبوکار خود مطرح کرد. او مفهومی بهنام «چشماندازی متمرکز بر حریم خصوصی برای شبکهی اجتماعی (A Privacy-Focused Vision for Social Networking)» را در مارس ۲۰۱۹ اعلام کرد. در بخشی از اعلانیهی جدید زاکربرگ، به چالشهای متعدد کاربران در بخش حریم خصوصی در بیش از یک دههی گذشته اشاره شده بود.
مارک زاکربرگ در بخشی از مطلب سال ۲۰۱۹ نوشته بود:
یکی از چالشهای اصلی در ساختن ابزارهای اجتماعی، مشکل بهرهوری و کارایی است. وقتی مجموعههای عظیمی از پیام و عکس را در گذر زمان میسازیم، پس از مدتی علاوه بر دارایی، به مسئولیت ما هم تبدیل میشوند. بهعنوان مثال، بسیاری از افرادی که برای مدت زیادی در فیسبوک بودهاند، عکسهایی از دوران جوانی دارند که شاید اکنون از آنها خجالتزده شوند. ازطرفی آنها بههرحال دوست دارند تا آرشیوی از لحظات گوناگون زندگی خود داشته باشند.
مقالههای مرتبط:
زاکربرگ در میانهی سال ۲۰۱۸ قول داده بود که ابزاری برای پاک کردن تاریخچهی مرور در فیسبوک به کاربران ارائه کند. بیش از یک سال برای توسعه و عرضهی ابزار موردنظر زمان نیاز بود. ابزاری که بهنام Off-Facebook Activity در اوت ۲۰۱۹ معرفی شد. این قابلیت، مدیریت وبسایتها و اپلیکیشنهای متفرقهای را دراختیار شما میگذارد که تاریخچهی فعالیت را به فیسبوک ارائه میکنند. با استفاده از قابلیت جدید میتوان این تاریخچه را حذف کرد. قابلیت مذکور همچنین به کاربر امکان میدهد تا فیسبوک را در استفاده از تاریخچه برای هدفگیری تبلیغاتی، محدود کند.
مدیرعامل فیسبوک از سال ۲۰۱۱ و حدود یک دهه پیش هم بهنوعی با چالشی شبیه به وضعیت کنونی درگیر بود. او در مطلبی نوشت: «فیسبوک همیشه متعهد بوده است تا دربارهی اطلاعاتی که شما با ما به اشتراک میگذارید، رویکردی شفاف داشته باشد. ما در ساختن ابزارهایی که امکان مشاهده و کنترل محتوای اشتراک گذاشته شده را به کاربر میدهد، در دنیای اینترنت پیشگام بودهایم. البته ما همیشه میتوانیم عملکرد خود را بهبود دهیم. من متعهد میشوم که فیسبوک را به سمت پیشگام ماندن در شفافیت و کنترل روی حریم خصوصی، هدایت کنم.»
اکنون و پس از گذشتن ۹ ماه از تعهد مارک زاکربرگ و ۱۶ سال از فعالیت فیسبوک، شرکتش هنوز تلاش میکند تا پایههای ابزاری برای مدیریت حریم خصوصی را دراختیار کاربران قرار دهد. فراموش نکنید قابلیتهایی که اخیرا توسط غول شبکههای اجتماعی معرفی شدند، از سالها پیش در بسیاری از پلتفرمهای اینترنتی دردسترس قرار داشتند.