آی مک نسل جدید؛ آل‌این‌وانی زیبا اما بدون نوآوری چشمگیر

{title limit=50}

اصلا تعجب‌برانگیز نیست که رونمایی از آی مک ۲۴ اینچ ۲۰۲۱ به‌عنوان یکی از محصولات نمادین اپل باعث هیجان‌زده‌ شدن طرفداران این برند محبوب شده است. طرفداران اپل حق دارند هیجان‌زده باشند؛ چون آی مک 24 اینچ که به‌تازگی رونمایی شده است طراحی چشم‌نوازی دارد و از پردازنده‌ی انقلابی M1 استفاده می‌کند؛ اما رولند مور کولیر، کارشناس تامز گاید، می‌گوید: «اپل تغییراتی کافی در نسل جدید آی مک اعمال نکرده است.»

مور کولیر می‌گوید سادگی کامپیوترهای آل‌این‌وان‌ مدت‌ها است که برایش جذاب به‌ نظر می‌رسد و خوشحال است که لپ‌تاپ‌ها و مانیتورهای خارجی محصولات پیچیده‌ای محسوب نمی‌شوند. او می‌گوید مدتی است که به دیدن تکامل در آل‌این‌وان‌ها علاقه پیدا کرده.

شماری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی آل‌این‌وان سراغ محصولاتی با تمرکز بر سرگرمی رفته‌اند و دستگاه‌های جدیدشان را با اسپیکرهای قدرتمند همراه کرده‌اند. شماری دیگر از شرکت‌ها به حوزه‌ی بازی توجه نشان‌ داده‌اند و مایکروسافت با سرفیس استودیو، خالقان محتوا و افراد نوآور را هدف قرار داده است. آی مک 2021 اپل سراغ افراد نوآور می‌رود؛ اما نکات ناامیدکننده‌ای درباره‌ی آن وجود دارد.

کارشناس تامز گاید می‌گوید تجهیز کانفیگ پایه‌ی ۱۲۹۹ دلاری آی مک به تنها دو درگاه USB-C و پردازنده‌ی گرافیکی هفت هسته‌ای به‌جای هشت هسته‌ای، «اپلی‌ترین کاری است» که اپل انجام داده. همچنین برای استفاده از نسل جدید مجیک کیبورد که تاچ ID دارد مجبور به پرداخت ۲۰۰ دلار اضافه هستید. از طرفی وقتی بحث به قدرت پردازشی می‌رسد، نسل جدید آی مک در مقایسه‌ با مک بوک ایر M1، چیز اضافه‌ای برای ارائه ندارد. وقتی باریک بودن و تنوع رنگی را از معادله خارج کنید، آی مک 24 اینچ 2021 قدم روبه‌جلوی بزرگی نسبت‌ به مدل قبلی محسوب نمی‌شود.

مرد سیاه پوست در حال بازی با آی مک 24 اینچ 2021 اپل

از زمان انتشار نخستین شایعه‌ها تا برگزاری کنفرانس Spring Loaded اپل، بسیاری از کاربران انتظار داشتند شرکت کوپرتینویی در نسل جدید آی مک سراغ مدل بهبودیافته‌ی تراشه‌ی M1 با نام احتمالی M1X برود. چنین تراشه‌ای می‌توانست قدرت بیشتری برای آی مک به ‌ارمغان بیاورد و باعث شود که آی مک 24 اینچ ارزش خرید بیشتر از مک بوک پرو M1 و مانیتور خارجی داشته باشد.

اما برخلاف آنچه فکر می‌کردیم، اپل در آی مک جدید از همان پردازنده‌ی M1 استفاده کرد. درست است، در داخل آی مک 2021 فضای بیشتری برای خنک ماندن M1 وجود دارد؛ اما نباید فراموش کنیم این تراشه در مک‌بوک‌ها نیز خیلی داغ نمی‌کند.

«اپلی‌ترین» کار اپل در آی مک 24 اینچ، تجهیز کانفیگ پایه‌ی آن به دو درگاه USB-C و GPU هفت هسته‌ای است

در نسل جدید آی مک، پردازنده‌ی M1 قدرت مورد نیاز صفحه‌نمایش 4.5K را تأمین می‌کند که اقدامی عالی در کامپیوتری آل‌این‌وان است؛ اما با همان قیمت کانفیگ‌ پایه‌ی آی مک 2021 یعنی ۱۲۹۹ دلار می‌توانید سراغ تهیه‌ی مک‌بوک ایر و یک مانیتور ۲۷ اینچ خارجی بروید. ترکیب مک‌بوک ایر و مانیتور خارجی به دستگاهی که به اندازه‌ی آی مک 2021 جذاب باشد منتهی نمی‌شود و برخی از قابلیت‌ها مثل اسپیکر دالبی اتموس در دسترس قرار نمی‌دهد؛ اما احتمالا این موضوع برای تعداد زیادی از مردم اهمیت ندارد.

کارشناس تامز گاید ادامه می‌دهد: «به‌ غیر از اینکه آی مک 2021 کامپیوتری روزانه برای خانه‌های بسیار شیک (خانه‌هایی که وقتی وارد آن‌ها می‌شوید بوی بسیار خوبی به مشام شما می‌رسد) یا دستگاهی برای دانشجویانی که فضای محدود در اختیار دارند باشد، تصور نمی‌کنم جذابیت آی مک نسل جدید از دیگر مک‌های M1 پیشی بگیرد.» 

رولند مور کولیر امیدوار است مدل ۲۷ اینچ جدید آی مک 2021 شرایط را تغییر بدهد. این کامپیوتر در صورت استفاده از تراشه‌ی معرفی‌نشده‌ی M1X می‌تواند خود را از مک‌هایی که M1 دارند متمایز کند. شاید اپل بخواهد چنین محصولی را در کنفرانس جهانی توسعهدهندگان ۲۰۲۱ رونمایی کند که از ۱۷ تا ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

بررسی آی مک 24 اینچ 2021 اپل در سایت رسمی Apple تصویر دوم

کارشناس تامز گاید می‌گوید وقتی با خستگی مشغول تماشای ویدئوی رونمایی آی مک 2021 در مراسم Spring Loaded بود، احساس بسیار خوبی به آن داشت؛ اما روز بعد، تصمیمش تغییر کرد.

تا پیش از رونمایی رسمی، طرحهای مفهومی متعددی با وموضوع آی مک 2021 دیده بودیم که بسیار جذاب به‌ نظر می‌رسیدند و مانیتور Pro Display XDR را وارد فرم فاکتور آی مک می‌کردند. آن طرح‌های مفهومی باعث شده‌اند آی مک 2021 اندکی کسل‌کننده باشد. درست است، آی مک 2021 ضخامت بسیار کمی دارد و از لبه‌های تخت شبیه به آیپد پرو و آیفون 12 استفاده می‌کند که بسیار جذاب است؛ اما حاشیه‌های صفحه‌نمایش آی مک همچنان اندکی بیش از حد زیاد است و در آن رنگ سفید چندان جذاب به نظر نمی‌رسد.

نبود قابلیت تنظیم ارتفاع در آل‌این‌وانی که در سال ۲۰۲۱ معرفی می‌شود «مضحک» است

کارشناس تامز گاید همچنان از حاشیه‌ی پایین صفحه‌نمایش آی مک انتقاد می‌کند. او می‌داند که این حاشیه میزبان قطعات داخلی و اسپیکرهای آی مک است؛ اما اعتقاد دارد طراحی انقلابی‌ محسوب نمی‌شود. همچنین نبود سیستم تنظیم ارتفاع در یک آل‌این‌وان ۲۰۲۱، «مضحک» است. آی مک جدید اپل صرفا امکان تغییر شیب به کاربر ارائه می‌دهد. 

نسل جدید آی مک را با سرفیس استودیوی مایکروسافت مقایسه کنید تا متوجه شوید کدام شرکت نوآوری‌ بیشتری در محصولش ارائه کرده است. سخت‌افزار به‌نسبت قدیمی و قیمت بسیار زیاد باعث شده‌اند سرفیس استودیو دستگاهی بی‌نقص نباشد؛ اما در هر صورت دوست‌داشتنی است. مکانیزم پیشرفته‌ی لولا در سرفیس استودیو اساسا این دستگاه را قادر می‌سازد از آل‌این‌وانی ویندوزی به بوم نقاشی دیجیتال بزرگی تبدیل شود که استفاده از آن شگفت‌انگیز است.

دو زن در حال کار با آی مک 24 اینچ در اتاق

کارشناس تامز گاید می‌داند مردم به آی مک اپل به‌عنوان دستگاهی که دارای صفحه‌نمایش لمسی باشد نگاه نمی‌کنند؛ اما از آنجایی که اپل از آیپد و اپل پنسل به‌عنوان تجهیزاتی رؤیایی برای افراد نوآور یاد می‌کند، هیچ دلیلی وجود ندارد که شرکت کوپرتینویی در آی مک از صفحه‌نمایش لمسی استفاده نکند. فراموش نکنید Mac OS اکنون توانایی اجرای اپلیکیشن‌های iOS را دارد و به همین دلیل صفحه‌نمایش لمسی در آی مک می‌تواند سودمند باشد.

اپل ممکن است بخواهد محدودیت‌های مشخصی را متوجه شماری از محصولاتش بکند؛ اما پیش‌تر نشان داده است که در مواقعی احتمال دارد سیاست‌هایش را دگرگون کند. آیفون عملا آیپاد را به پایان راه رساند و احتمالا آیپد پرو تاکنون توانسته است شماری از کاربران پیشین مک بوک ایر را به سمت خود بکشاند؛ احتمالا روند مهاجرت کاربران مک بوک ایر به آیپد پرو در نسل جدید به دلیل بهره‌مندی آیپد پرو 2021 از پردازنده‌ی M1، تقویت می‌شود.

کارشناس تامز گاید در بخش پایانی مقاله‌اش می‌گوید واقعا هیجان‌زده بوده است تا ببیند اپل چه تغییراتی روی آی مک 2021 اعمال می‌کند. اپل شرکتی است که به‌ نظر می‌رسید قصد دارد از کامپیوتر دوری کند؛ اما در سال‌های اخیر شماری از جالب‌ترین کامپیوترهای دنیا را تولید کرده؛ حداقل از لحاظ تراشه. رولند مور کولیر می‌نویسد: «آی مک 2021 دستگاهی نیست که انتظارش را می‌کشیدم. به‌ همین دلیل اکنون منتظرم تا ببینم چه اتفاقی برای مدل ۲۷ اینچ می‌افتد.»

 مور کولیر در ادامه اضافه می‌کند: «ظاهرا شرکتی که در سال ۲۰۱۷ پرسیده بود کامپیوتر چیست؟، با وجود ماهیت تحسین‌برانگیز M1، فراموش کرده که نوآوری پردازشی در دسکتاپ به چه معنا است. این موضوع ناامیدکننده است. بااین‌حال فکر می‌‌کنم اضافه کردن شماری از قابلیت‌های آیپد پرو به آی مک پرو کار بدی نباشد. [در آن صورت] شاید حتی به خرید آی مک پرو فکر کردم.»






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
93