سایتهای وردپرس FLoC گوگل را بهصورت پیشفرض مسدود میکنند
بهنظر میرسد فعالان مختلف حوزهی وب در حرکتی نسبتا هماهنگ تصمیم گرفتهاند مخالفت مستقیم خود را با سیستم جدید گوگل برای ایجاد پروفایل آنلاین از کاربران اعلام کنند. در همین زمینه، بهتازگی یکی دیگر از فعالان به جبههی مقابله با گوگل پیوسته و خبرساز شده است.
بهگزارش MSPoweruser، وردپرس (WordPress) در بیانیهای گفته با سیستم FLoC گوگل مخالف است و FLoC ازطریق گروهبندی مردم برپایهی عادت جستوجوی آنها احتمالا به استفادهی بیشتر از دادههای مردم و تبعیض در بین آنها منتهی میشود. همچنین، سیستم جدید گوگل بهطور غارتگرانه مشتریان ساده را هدف قرار میدهد و دادههای کاربران را بدون آگاهی خودشان به اشتراک میگذارد.
وردپرس میگوید بدون اقدام این مؤسسه، اکثر وبسایتهای غیرفنی مبتنیبر وردپرس درنهایت بدون اینکه خودشان بدانند، در سیستم FLoC گوگل مشارکت و به این غول بزرگ اهل مانتین ویو کمک میکنند از کاربران وب پروفایل آنلاین تهیه کند. ازاینرو، وردپرس تصمیم گرفته است کد زیر را به کد منبع خود اضافه و شرکتنکردن در پروژهی بزرگ FLoC گوگل را اعلام کند:
function disable_floc($headers) {
$headers['Permissions-Policy'] = 'interest-cohort=()';
return $headers;
}
add_filter('wp_headers', 'disable_floc');
وردپرس میگوید آن دسته از ادمینهای وب که بهاندازهی کافی دربارهی ماهیت FLoC اطلاعات دارند، درصورت تمایل کد بالا را از سایت خود میتوانند حذف و در سیستم FLoC مشارکت کنند. همچنین، گفته شده است که شاید وردپرس در نسخههای آینده میزبان گزینهای برای فعالسازی یا غیرفعالسازی قابلیت FLoC شود تا ادمینهای وب کار سادهتری در پیش داشته باشند.
تغییر جدید وردپرس در نسخهی ۵.۸ این سیستم مدیریت محتوا اعمال میشود که انتشارش برای جولای ۲۰۲۱ (تیر و مرداد ۱۴۰۰) برنامهریزی شده است. گفته میشود وردپرس به فکر واردکردن کد غیرفعالکنندهی FLoC به نسخههای پیشین سیستم مدیریت محتوای خود نیز افتاده است تا دامنهی پوشش تغییر جدید را گستردهتر کند.
در چند وقت اخیر، مخالفت جدی بسیاری از مرورگرها با سیستم FLoC گوگل را شاهد بودهایم. نگرانی اصلی این است که گوگل از سلطهی بیچونوچرای خود بر وب بهعنوان اهرمی برای فشار به دارندگان وبسایتها بهمنظور شرکت در FLoC استفاده کند. اگر واقعا FLoC همهگیر شود، احتمالا وردپرس نمیتواند بهطورمؤثر جلوِ ادمینهای وب را بگیرد. در چنین وضعیتی، اقدام مستقیم نهادهای تنظیم مقررات، تنها راهکار خواهد بود. گفته میشود پانزده دادستان کل در ایالات متحده در پی انجام اقداماتی در این حوزه هستند.
گوگل میکوشید FLoC را که برپایهی هوش مصنوعی توسعه داده شده است، جایگزین کوکیهای متفرقه کند و تبلیغات هدفمندتر نمایش دهد. FLoC با استفاده از فناوری یادگیری ماشین روی تاریخچهی جستوجو و برخی اطلاعات دیگر نظارت میکند و کاربران را براساس رفتارهایشان در گروههای مختلف قرار میدهد. این گروهها شامل هزاران نفر با علایق مشترک خواهند بود. سپس، شرکتهای تبلیغاتی شریک گوگل میتوانند تبلیغاتشان را بهطورهدفمند برای هر گروه خاص از کاربران نمایش دهند تا اثرگذاری تبلیغ بیشتر شود.