پایانه اینترنت استارلینک در آستانه‌ی ورود به خودروها، کشتی‌ها و هواپیماها

{title limit=50}

اسپیس ایکس به ‌دنبال دریافت مجوز از نهادهای تنظیم مقررات است تا بتواند شبکه‌ی ماهواره‌های اینترنت استارلینک (Starlink) را به خودروها، کامیون‌ها، قایق‌‌های حمل‌و‌نقل و هواپیماها متصل کند. درخواست صدور مجوز که جمعه‌ی گذشته در کمیسیون فدرال ارتباطات (FCC) ثبت شده است بزرگ‌ترین اقدام اسپیس ایکس برای متصل کردن استارلینک به حوزه‌ی حمل‌و‌نقل محسوب می‌شود. براساس گزارش ورج، تحلیلگران می‌گویند حوزه‌ی حمل‌و‌نقل می‌تواند برای اسپیس ایکس سودآور باشد تا اینترنت استارلینک را از خانه‌های مردم به بخش‌های جدیدی وارد کند.

پرونده‌ی ثبت‌شده در کمیسیون فدرال ارتباطات در روز ۵ مارس ۲۰۲۱ (۱۵ اسفند ۱۳۹۹) خواستار صدور نوعی مجوز تحت عنوان «مجوز جامع و بدون قیدوشرط» برای اضافه شدن پایانه‌های زمینی استارلینک به بخشی است که اسپیس ایکس «ایستگاه‌های زمینیِ در حال حرکت» عنوان می‌کند. منظور اسپیس ایکس از «ایستگاه‌های زمینیِ در حال حرکت»، خودروها و کامیون‌ها و قایق‌ها و هواپیماها هستند.

در بخشی از پرونده‌ی ثبت‌شده توسط اسپیس ایکس می‌خوانیم: «[با عملی شدن پروژه‌ی جدید]، کاربران مجبور نیستند هنگام جابه‌جا شدن استفاده از اینترنت استارلینک را فراموش کنند؛ فرقی ندارد جابه‌جایی کاربران از طریق رانندگی در کامیون در سراسر کشور باشد یا حمل بار از اروپا به یکی از بندرهای ایالات متحده و حضور در پروازی داخلی یا بین‌المللی.» 

البته وسایل نقلیه‌ی مسافربری کوچک‌تر باید فعلا منتظر بمانند. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس و تسلا، دوشنبه‌ی گذشته با انتشار توییتی گفت: «قصد نداریم خودروهای تسلا را به استارلینک متصل کنیم؛ چون پایانه‌ی ما بیش از حد بزرگ است. این پروژه‌ی جدیدی برای هواپیماها، کشتی‌ها، کامیون‌های بزرگ و ماشین‌های کاروان (RV) طراحی شده است.» 

پایانه‌ی استارلینک فعلا به خودروهای تسلا اضافه نمی‌شود

استارلینک در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ ماهواره در مدار زمین دارد؛ اما تعداد افرادی که مشغول استفاده از آن هستند چندان زیاد نیست. طبق آمار، در برنامه‌ی بتای استارلینک که سال گذشته آغاز شد و نیاز به دعوت داشت، حداقل ۱۰ هزار نفر شرکت کرده‌اند. برنامه‌ی بتای استارلینک در حال حاضر مناطق دورافتاده‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا را هدف قرار داده است که دسترسی‌ آن‌ها به اینترنت بسیار کم است یا به‌طور کلی به اینترنت دسترسی ندارند.

کیت استارلینک با روتر و آنتن ۴۹۹ دلار قیمت دارد و کاربران برای دستیابی به سرعتی در بین ۷۰ تا ۱۳۰ مگابیت ‌بر ثانیه، باید ماهانه ۹۹ دلار به اسپیس ایکس پرداخت کنند. ماه گذشته‌ی میلادی، اسپیس ایکس پیش‌فروش سرویس استارلینک را با هزینه‌ی قابل‌ بازگشت ۹۹ دلاری آغاز کرد تا «شمار محدودی از کاربران را در هر منطقه‌ی تحت پوشش» از اینترنت استارلینک بهره‌مند کند. مناطق تحت پوشش در حال حاضر شامل بخش‌هایی از ایالات متحده، کانادا و بریتانیا می‌شوند. 

پرونده‌ی جدید اسپیس ایکس برای درخواست متصل شدن استارلینک به وسایل نقلیه، شامل هیچ جزئیاتی از طراحی جدید آنتن نبود، اما اعلام کرد: «پایانه‌های جدید از لحاظ الکتریکی با پایانه‌های مخصوص کاربران عادی همسان هستند؛ اما پایه‌هایی دارند تا به وسایل نقلیه، کشتی و هواپیما متصل شوند.» آنتن‌های متحرک استارلینک روی «دکل کشتی‌ها یا بالای کامیونت‌ها» یا «خودروهای مسافربری و قایق‌های تفریحی» نصب می‌شوند. برخلاف پایانه‌های فعلی اسپیس ایکس که با پایه عرضه می‌شوند و کاربر می‌تواند آن‌ها را نصب کند، پایانه‌های جدید باید توسط افراد واجد شرایط نصب شوند. 

قرار دادن پایانه‌ی استارلینک روی وسایل نقلیه، حرکت تعجب‌برانگیزی محسوب نمی‌شود. اسپیس ایکس سال گذشته‌ی میلادی خواستار صدور مجوز موقت توسط کمیسیون فدرال ارتباطات شد تا پایانه‌های استارلینک را در جت‌های گلف‌استریم قرار بدهد. ماسک فعلا احتمال اضافه شدن پایانه‌های استارلینک به خودروهای تسلا را رد کرده است؛ اما در جلسه‌ای که در نخستین ماه از سال جاری میلادی با سرمایه‌گذاران برگزار کرد، گفته بود این اتفاق قطعا ممکن است در سال‌های آینده رخ بدهد. 

به ‌لطف پرونده‌ی جدید در کمیسیون فدرال ارتباطات، به ‌نظر می‌رسد اسپیس ایکس اکنون بیش‌ازپیش روی سیستم‌های ارتباطی متحرک تمرکز دارد و می‌خواهد «سرویسش را در دسترس رانندگان، اپراتورهای کشتی و مسافران هوایی در ایالات متحده‌ی آمریکا و کشورهای خارجی قرار بدهد.» اسپیس ایکس می‌گوید ارائه‌ی اینترنت استارلینک به این مشتریان «به اپراتورها و مسافران امکان می‌دهد به سرویس‌هایی دسترسی داشته باشند که به افزایش بهره‌وری منتهی می‌شود.» شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک همچنین اعلام کرد این کار «امنیت پلتفرم‌های موبایل را بهبود می‌بخشد»؛ اما جزئیات خاصی در این باره ارائه نکرد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
63