فیسبوک ورک‌پلیس به آمار پنج میلیون کاربر پولی رسید

{title limit=50}

در ماه‌های گذشته، نیاز کسب‌وکارها به ابزاری برای حفظ ارتباط در دوران دورکاری در کانون توجه بسیاری از شرکت‌های فناوری بود. دراین‌‌میان، فیسبوک نیز با دیگران هم‌مسیر شد و سرویس خود به‌نام ورک‌پلیس (Workplace) را بهبود داد. غول شبکه‌های اجتماعی در هفته‌ی گذشته ابزارهای کسب‌وکاری برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را بهبود داد و سرویسی به‌نام Shops معرفی کرد. آن‌ها اکنون تمرکز خود را روی کسب‌وکارهای بزرگ‌تر نیز افزایش داده‌اند که کاربری چشمگیری از پلتفرم فیسبوک دارند.

فیسبوک ابزارهای جدیدی رونمایی کرد که به‌زودی به ورک‌پلیس اضافه خواهند شد. پلتفرم چت و ارتباط ویدئویی کسب‌وکاری فیسبوک با دریافت ابزارهای جدید، حرفه‌ای‌تر و بزرگ‌تر خواهد شد. آن‌ها ابتدا نسخه‌ای شبیه به ابزار Rooms را به ورک‌پلیس اضافه خواهند کرد. این ابزار شبیه به اپلیکیشن مشهور Houseparty برای ارتباط ویدئویی است. از قابلیت‌های جدید دیگر در ورک‌پلیس می‌توان به Work Groups اشاره کرد که اکتبر گذشته به‌عنوان ابزاری برای تشکیل گروه‌های غیررسمی کاری در فیسبوک رونمایی شد. درنهایت، فیسبوک تصمیم گرفته است مجموعه‌ای مهم از ابزارهای ویدئویی را به پلتفرم خود اضافه کند تا ارتباط‌های ویدئویی تعاملی‌تر شوند. ابزارهای بهینه‌سازی کاربری برای سخت‌افزار ویدئویی پورتال (Portal) نیز در برنامه‌های آتی شرکت قرار دارند.

علاوه‌بر ابزارهای نرم‌‌افزاری یادشده، فیسبوک از دردسترس قرارگرفتن Oculus for Business هم خبر داد؛ نسخه‌ای حرفه‌ای از هدست واقعیت مجازی شرکت که روی کاربردهای کسب‌وکاری متمرکز است. این ابزار فیسبوک به‌مرور نقش سیستم‌های پردازش فضایی را در کسب‌وکارها افزایش می‌دهد و خصوصا در کاربری‌های آموزشی و پروژه‌های مشارکتی کاربرد زیادی دارد. غول شبکه‌های اجتماعی می‌گوید درحال‌حاضر، بیش از ۴۰۰ توزیع‌کننده‌ی نرم‌افزار مشغول توسعه‌ی محصول برای هدست واقعیت مجازی هستند.

دورکاری

فیسبوک تمامی ابزارهای جدید را در مسیر تمرکز جدید خود رونمایی می‌کند. آن‌ها می‌خواهند به‌مرور پلتفرم خود را به ابزاری جامع برای مصرف‌کننده‌های نهایی تبدیل کنند؛ مصرف‌کننده‌هایی که از‌این‌پس برای کاربردهای کسب‌وکاری خود نیز از فیسبوک استفاده می‌کنند.

مارک زاکربرگ در صحبت‌های اخیرش، اشاره‌‌هایی جدی به برنامه‌های جدید شرکت کرد. او در صحبت‌های خود به افزایش نیروهای دورکار در فیسبوک اشاره کرد. مدیرعامل فیسبوک در کنفرانس ویدئویی مخصوص کارمندان که به‌صورت عمومی هم پخش می‌شد، به تلاش برای استفاده‌ی هرچه بیشتر از فناوری توسط کارمندان خود اشاره کرد. زاکربرگ اعتقاد دارد هرچه کارمندان فیسبوک ابزارهای جدید را بیشتر به‌کار بگیرند، فناوری با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد. 

تلاش فیسبوک برای توسعه‌ی ابزارهای ارتباط کاری در مسیر تغییر روند بازار قرار دارد

برنامه‌های فیسبوک علاوه‌بر استراتژی کلی شرکت، تحت‌تأثیر رخدادهای جهان پیرامون هم قرار دارند. ویدئوکنفرانس و دیگر ابزارهای ارتباطی برای تیم‌های دورکار روز‌به‌روز در حال رشد هستند؛ افزایشی که به‌صورت مستقیم تحت‌تأثیر افزایش نیروهای دورکار در کسب‌وکارها است و تمامی آن‌ها از همه‌گیری ویروس کرونا نشئت می‌گیرند. روندهای مذکور به افزایش استفاده از ابزارهای ارتباطی همچون زوم و تیمز و اسکایت از مایکروسافت و هنگ‌آوتس و میت از گوگل شد.

فیسبوک در ارائه‌ی ابزارهای مفید ارتباط کاری از رقبای خود عقب نماند. سرویس ورک‌پلیس آن‌ها اکنون پنج‌میلیون کاربر پولی دارد و میلیون‌‌ها کاربر دیگر نیز از نسخه‌ی رایگان آن استفاده می‌کنند. آمار جدید رشد دومیلیونی کاربران سرویس را تا پایان مارس نشان می‌دهد. در مقام مقایسه، اسلک ادعا می‌کند روزانه ۱۲ میلیون کاربر فعال دارد که ۱۱۹ هزار نفر از آن‌ها، کاربران پولی هستند و هر کاربری پولی در اسلک شامل تعدادی کاربر تکی می‌شود. مایکروسافت تیمز نیز اخیرا آمار ۴۴ میلیون کاربر فعال روزانه را اعلام کرد که البته تعداد کاربران پولی در آن مشخص نیست.

Facebook Rooms

آمار جدید فیسبوک ماه آوریل و روزهای گذشته از ماه مه را شامل نمی‌شود. در این دو ماه، شاهد افزایش شدید نیروهای دورکار در کشورهایی خارج از آسیا بوده‌ام که قطعا افزایش تعداد کاربران ورک‌پلیس را به‌همراه داشته است. کشورهای آسیایی از چند ماه زودتر سیاست‌‌های دورکاری را پیاده‌سازی کردند. جولین کودورنیو، معاون ارشد فیسبوک در سرویس ورک‌پلیس، اعتقاد دارد تأثیر شدید کووید ۱۹ در چند هفته‌ی آتی احساس می‌شود. او همچنین می‌گوید رکود اقتصادی و تعدیل‌های گسترده در کسب‌وکارها تأثیر زیادی بر ورک‌پلیس نخواهد گذاشت. بسیاری از مشتریان سرویس فیسبوک کسب‌وکارهای عظیمی در صنایع خرده‌فروشی، سلامت و... هستند که از میان آن‌ها می‌توان به والمارت و ویرجین آتلانتیک و بوکینگ اشاره کرد. کودورنیو می‌گوید:

استفاده از سرویس ما ثابت بوده است. آن‌ها می‌دانند بالاخره روزی به جریان کاری باز خواهند گشت؛ به‌همین‌دلیل، سعی می‌کنند تعامل با کارمندان را حفظ کنند. درواقع، ورک‌پلیس به‌یک‌باره به سرویسی حیاتی برای آن‌ها تبدیل شد.

ابزارهای جدیدی که فیسبوک برای ورک‌پلیس رونمایی کرد، نقش مهمی در تجربه‌ی کاربری با آن دارند. این ابزارها لزوما به ارتباط با اپلیکیشن‌های خارجی نیازی ندارند. این رویکردی است که فیسبوک قبلا اجرا می‌کرد و در ارتباط با اسلک سعی کرد از ابزارهای آن استفاده کند. ابزارهای جدید همگی به‌صورت بومی پیاده‌سازی می‌شوند و کاربران فیسبوک را به‌صورت مستقیم هدف قرار می‌دهند. به‌هرحال، فیسبوک امروز می‌داند بهترین کار تمرکز روی جنبه‌های اجتماعی ابزارها و خدمات است و نباید لزوما برای تبدیل به ابزاری جامع برای همه‌ی کاربردهای مبتنی‌بر بهره‌وری تلاش کرد.

فیسبوک ابتدا ابزار Work Groups را در خارج از ورک‌پلیس رونمایی کرد. این گروه‌های کوچک امکان ارتباط با همکاران را خارج از دایره‌ی دوستان فراهم می‌کردند. رونمایی این ابزار خارج از ورک‌پلیس در ابتدا عجیب به‌نظر می‌رسید؛ اما کودورنیو می‌گوید این کار را ازعمد انجام داده‌اند. او می‌‌‌گوید فیسبوک تصمیم گرفت حسی اولیه از استفاده از فیسبوک به‌عنوان ابزار کاری را به کاربران خود منتقل کند و به‌مرور استفاده از فیسبوک را هم افزایش دهد.

اضافه‌شدن Rooms به ورک‌پلیس به این دلیل انجام شد تا کاربران بیشتری از آن پلتفرم از ابزار کسب‌وکاری فیسبوک استفاده کنند. اکنون ۲۰ میلیون کاربر آماده‌ی مهاجرت به ورک‌پلیس و استفاده از ابزارهای متنوع آن در ارتباط کاری هستند. جذب کاربران جدید درمجموع به افزایش محبوبیت ورک‌پلیس و رشد و رقابت بیشتر خواهد انجامید.

Facebook Workplace

قابلیت Rooms هم مانند گروه‌های کاری از بخش مصرف‌کننده به بخش کسب‌وکاری منتقل می‌شود. رومز درواقع تلاش فیسبوک برای نشان‌دادن ابزارهایی مشابه سرویس‌های دیگر همچون Houseparty (محصول Epic Games) بود؛ اما در هسته روی ارتباط‌های اجتماعی متمرکز می‌شد که اکنون کاربران در سرویس‌های اصلی فیسبوک تجربه می‌کنند. به‌هرحال، این قابلیت که عمر زیادی هم ندارد و در انتهای آوریل رونمایی شده است، با اضافه‌شدن به ورک‌پلیس، تجربه‌های جدیدی برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد.

از قابلیت‌های مهم رومز که در ورک‌پلیس کاربرد بسیار زیادی خواهند داشت، می‌توان به امکان ساختن لینک به‌وسیله‌ی کاربران کنونی ورک‌پلیس و دعوت از دیگران برای پیوستن به گروه‌ها اشاره کرد. درواقع، کاربرانی که در گروه سازمانی شرکت در ورک‌پلیس نیستند و حتی در فیسبوک هم فعالیت نمی‌کنند، تنها با این لینک‌ها قابلیت استفاده از ابزار ارتباط کسب‌وکاری را پیدا می‌کنند.  هر کاربری با یک اتصال اینترنت، میکروفن، دوربین و مرورگر می‌تواند از لینک ارسال‌شده برای ارتباط کاری استفاده کند.

ابزارهای جدید فیسبوک در ورک‌‌پلیس ابتدا روی بهبود تجربه‌ی کاربران در ارتباط‌های ویدئویی متمرکز هستند. دراین‌میان، ابزارهای موجب هماهنگی بهتری سرویس فیسبوک با سرویس‌های مشهور کنونی دیگر هم می‌شوند. اگر غول شبکه‌های اجتماعی تصمیم گرفته درکنار قابلیت‌های ادغام بهتر با سرویس‌های دیگر همچون زوم، سرویس‌های بومی خود را هم توسعه دهد، همین رویکرد بهترین کار ممکن است.

قابلیت Live Producer فیسبوک امکاناتی همچون رأی‌گیری، اشتراک نمایشگر کامپیوتر و... را دراختیار میزبان ارتباط ویدئویی قرار می‌دهد. از بخش‌های دیگر می‌توان به Q&A اشاره کرد که امکان ارسال پرسش برای کاربران را بدون نمایش به کاربران دیگر هم ممکن می‌کند. از قابلیت‌های جدید دیگر می‌توان امکان اضافه‌کردن توضیحات متنی به ارتباط ویدئویی را نام برد که خصوصا در تیم‌هایی با اعضای چندملیتی کاربرد فراوان خواهد داشت. این قابلیت ابتدا در زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی، فرانسوی، ایتالیایی و آلمانی اجرا می‌شود.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
250