سونی a1، پرچم‌دار فول فریم سونی را بهتر بشناسید

{title limit=50}

آلفا ۱ (Alpha 1) محصول پرچم‌دار جدید سونی است. این شرکت ادعا می‌کند دوربینش بهترین نتایج هنگام عکس‌برداری ورزشی، خبری، پرتره، لند اسکیپ و تجاری را ارائه می‌کند. سونی می‌گوید برای انجام این کار به ترکیبی خاص از رزولوشن و سرعت دست یافته است که قبلا ناسازگار به‌نظر می‌رسیدند.

در گزارش dpreview، با متخصصان محصولات سونی از ایالات متحده آمریکا و ژاپن درباره‌ی a1 مصاحبه شده است تا بتوان با مشخصات برجسته‌ی این دوربین جذاب آشنا شد.

حسگر جدید ۵۰ مگاپیکسلی

جای تعجب ندارد که قلب دوربین و قابلیت‌های آن حسگر جدید ۵۰ مگاپیکسلی است. حسگر موجود در این بخش از نوع stacked CMOS است که در a9 / a9 II نیز استفاده شده بود. سونی می‌گوید علاوه‌بر DRAM داخلی که در پشت حسگر برای کنار‌آمدن با تمام داده‌های تولیدی تعبیه شده است، حسگر جدید ۵۰ مگاپیکسلی مدار پردازش سریع با روش جدید آنالوگ به دیجیتال بین دیودهای نوری و DRAM دارد. متأسفانه سونی هنوز اطلاعات بیشتری درباره‌ی این «فناوری محرمانه» ارائه نداده است.

شاید بارزترین ویژگی a1 توانایی خوانش سریع حسگر در کمتر از ۱٫۲۰۰ ثانیه باشد. با وجود داشتن ۱٫۴۴ برابر ردیف بیشتر برای خوانش و تعداد پیکسل دو برابر، سرعت این دوربین ۱٫۵ برابر سریع‌تر از a9 است.


سونی a1

عکس‌برداری با سرعت چشمگیر

یکی از ویژگی‌های اصلی a1 این است که دوربین مذکور می‌تواند با حداکثر رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی خود تصاویری با سرعت حداکثر ۳۰ فریم‌برثانیه ثبت کند. طبق اعلام سونی، a1 برای انجام چنین کاری از بازخوانی کامل ۱۴ بیتی استفاده می‌کند که چنین تنظیماتی فقط در فرمت RAW قابل استفاده است. همچنین، شاتر مکانیکی این دوربین سرعت ۱۰ فریم‌برثانیه را ارائه می‌دهد.

اگر می‌خواهید تصاویری با ۳۰ فریم‌برثانیه ثبت کنید؛ اما لزوما به داده‌های با‌ارزش ۵۰ مگاپیکسل احتیاج ندارید، این دوربین حالت ۲۱ مگاپیکسلی نیز ارائه می‌دهد که از داده‌های کامل تصاویری با فرمت JPEG یا HEIF ایجاد می‌کند. این رزولوشن با وضوحی یکسان است که دوربین جدید سونی در حالت کراپ APS-C ارائه می‌دهد. همچنین، باید به این نکته اشاره کرد که می‌توان تصاویر HEIF را در حالت‌های مختلف رنگی ثبت کرد.

گزینه‌ی Lossless Raw compression

آلفا ۱ اولین دوربین سونی است که گزینه‌ی Lossless Raw compression را ارائه می‌دهد. همان‌طورکه از نام آن مشخص است، این فرمت می‌تواند فایل‌های Raw را در اندازه‌ی کوچک‌تر و با تمام قابلیت ویرایش بالقوه خروجی حسگر دراختیار کاربر قرار دهد.

گزینه‌ی مذکور بنابه نوع محتوا، فایل‌هایی ۲۰ تا ۵۰ درصد کوچک‌تر از نمونه‌های فشرده‌نشده دراختیار کاربران قرار می‌دهد. استفاده Lossless Raw compression می‌تواند به شما اجازه دهد تصاویر بیشتری با دوربین خود ثبت کنید.

شرکت سازنده درباره‌ی امکان گسترش این فناوری به دوربین‌های پیشین که از پردازنده‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، نظری نداده و تنها گفته است: «نمی‌توانیم درباره‌ی توسعه‌های آینده نظر دهیم؛ اما در حال گوش‌دادن به سخنان مشتریانمان هستیم.»

فلش

سونی با موفقیت تأثیر رولینگ شاتر را روی بعضی تصاویر تا ۱/۵ برابر کاهش داده است. رولینگ شاتر حالتی است که به‌دلیل حرکت پرده‌ای شاتر از بالا به پایین ایجاد می‌شود و درنتیجه، سوژه‌های متحرک به‌صورت منحنی درمی‌آیند. بهبود این بخش روی تنظیم سینک فلش تا ۱/۲۰۰ ثانیه در شاتر الکترونیکی نیز تأثیر می‌گذارد. در حالتی که حتی این قابلیت نیز جواب‌گو نیست، شاتر مکانیکی دوربین می‌تواند تا ۱/۴۰۰ ثانیه یا ۱/۵۰۰ ثانیه در حالت Super 35 همگام‌سازی شود. این توانایی به‌لطف مکانیزم شاتر جدیدی امکان‌پذیر شده است که از موتور و فنر برای سرعت‌بخشیدن به حرکت برگشت استفاده می‌کند.

فوکوس خودکار

سونی قول داده است a1 ویژگی‌های مربوط به تشخیص سوژه و دنبال‌کردن آن را به سطح دیگری برساند؛ البته این ویژگی‌ها هم‌اکنون نیز در a9 II قدرتمند عملکرد می‌کنند. حسگر این دوربین از نوع BIONZ XR است و حتی قابلیت تشخیص چشم پرندگان و ۱۲۰ پردازش‌بر‌ثانیه را نیز دارد. این سیستم تشخیص سوژه از الگوریتم یادگیری ماشینی برای بهبود عملکردش استفاده می‌کند. به این نکته توجه کنید که حالت فوکوس خودکار گفته‌شده تنها در حالت عکس‌برداری کاربردی است.

علاوه‌بر‌این، خوانش سریع‌تر و افزایش قدرت پردازش به‌معنای پیاده‌سازی سریع‌تر و مکرر همه‌ی این ویژگی‌ها است. دوربین a1 می‌تواند در هر ثانیه ۱۲۰ محاسبه مربوط به AE و AF را انجام دهد که این مقدار دو برابر بیشتر از توانایی a9 II است. سونی می‌گوید بهبود فناوری کاهش نویز باعث می‌شود a1 بتواند اطلاعات AF قابل‌استفاده‌ی بیشتری از حسگر به‌دست آورد.

منظره‌یاب

مدل a1 از همان منظره‌یاب OLED ۹٫۴۴ میلی‌متری استفاده می‌کند که اولین‌بار در a7S III مشاهده کردیم. منظره‌یاب این دوربین وضوحی تا ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل ارائه می‌دهد. برای این منظره‌یاب دو حالت مختلف نیز در نظر گرفته شده است؛ «تمام‌صفحه» که بزرگ‌نمایی ۰٫۹ برابر (زاویه‌ی دید ۴۱ درجه) را ارائه می‌دهد و «کوچک‌نمایی» که بالا و پایین نمایشگر دو نوار مشکی قرار می‌دهد.

دوربین جدید سونی حالت Frame Rate Low Limit را نیز ارائه می‌دهد که حتی هنگام عکس‌برداری با سرعت کم شاتر نیز پاسخ‌گویی منظره‌یاب را حفظ می‌کند. اگر این ویژگی فعال باشد، حتی با انتخاب سرعت شاتر کمتر از ۱/۶۰ ثانیه نیز منظره‌یاب با سرعت ۶۰ فریم‌برثانیه به کارش ادامه می‌دهد.

فیلم‌برداری با کیفیت 8K

حسگر سریع ۵۰ مگاپیکسلی a1 را به دوربینی با توانایی ضبط فیلم 8K تبدیل می‌کند. ویدئوهای 8K این دوربین فریم ریت ۳۰ فریم‌برثانیه دارند و به حالت عریض ضبط می‌شوند. درواقع، a1 برای فیلم‌برداری از تمام پیکسل‌های حسگر موجود روی محور عرضی استفاده می‌کند. عملکرد سیستم ضبط فیلم این دستگاه بدین‌شکل است که ابتدا ویدئویی 8.6K ثبت و سپس در فرایند پردازش، فایل نهایی به نسخه‌ی‌ باکیفیت 8K تبدیل می‌شود.


در دوربین جدید سونی، از روش‌های مشابه دوربین a7S III برای دفع گرمای داخلی استفاده می‌شود. قابلیت‌های دیگری نیز در بخش فیلم‌برداری a1 وجود دارد که برای اطلاع از جزئیات آن‌ها در اینترنت می‌توانید جست‌وجو کنید.

فیلم‌برداری با کیفیت 4K

مانند مدل a7S، این دوربین نیز قابلیت ضبط فیلم 4K با تفکیک رنگی ۱۰ بیتی دارد. فریم‌ریت فیلم‌های ضبط‌شده در این حالت ۱۲۰ است. باید به این نکته توجه کنید که در‌حال‌حاضر قابلیتی برای تبدیل ویدئوهای ضبط‌شده با کیفیت 8K به خروجی 4K وجود ندارد؛ در‌نتیجه نمی‌توان این کار را (حداقل با استفاده از خود دوربین) انجام داد. یکی از ویژگی‌های ضبط ویدئو 4K در دوربین مذکور تثبیت‌کننده‌ی تصویر Active Steadyshot است. این قابلیت اصلاحات دیجیتالی به ویدئو نهایی اضافه می‌کند؛ البته این حالت برای 8K وجود ندارد.

نقاط اتصال

سونی با درنظرگرفتن این اصل که افراد استفاده‌کننده از این دوربین حرفه‌ای هستند و باید سریع‌ تصاویر را تحویل دهد، روی درگاه‌های اتصال a1 به‌طور ویژه تمرکز کند. همان‌طور‌که انتظار می‌رفت، این شرکت در دوربین قدرتمندش از نقاط اتصال یو‌اس‌بی و اترنت و وای‌فای پشتیبانی می‌کند که با هرکدام از آن‌ها می‌توان عکس‌های ثبت‌شده را بلافاصله در نمایشگری بزرگ‌تر مشاهده کرد. همچنین، a1 اولین دوربینی است که درگاه یو‌اس‌بی با سرعت ۱۰ گیگابایت‌بر‌ثانیه ارائه می‌دهد. درواقع، دوربین مذکور سه برابر سریع‌تر a9 II عمل می‌کند.

بدنه

یکی از اصل‌های نوشتن درباره‌ی دوربین، اشاره‌کردن به بدنه و شیوه‌ی قرارگیری آن در دست کاربر است؛ اما درباره‌ی این دستگاه ضرورت نوشتن این بخش کمتر از دیگر گزینه‌ها است؛ زیرا a1 از‌لحاظ طراحی بدنه ویژگی‌های بسیاری با دو دوربین a9 II و a7S به‌اشتراک می‌گذارد. نحوه‌ی گرفتن دستگاه و طراحی دکمه‌ها کاملا با a7S III مطابقت دارد. همان‌طور که دوربین‌های فول فریم سونی با گذشت زمان پیشرفت کرده‌اند، ارگونومی آن‌ها نیز بهتر شده است. تنها مشکل موجود در نمونه‌های قبلی مربوط به بخش منو بود که خوشبختانه در a1 این مسئله نیز رفع شده است.


خبر خوشحال‌کننده این است که a1 به شما امکان می‌دهد بیشتر از اکثر دوربین‌های قبلی سونی از صفحه‌نمایش لمسی آن استفاده کنید.

دیگر ویژگی‌های فیزیکی

بیشتر ویژگی‌های فیزیکی این دوربین از a9  II به‌ارث رسیده است که از آن‌ها می‌توان به توانایی بستن شاتر مکانیکی برای محافظت از حسگر هنگام خاموش‌بودن دستگاه اشاره کرد. سونی می‌گوید این قابلیت به‌دلیل درخواست عکاس‌های حرفه‌ای به دوربین‌های این شرکت اضافه شده است.

دوربین a1 از همان باتری NP-FZ100 استفاده می‌کند که در دوربین‌های a7 و a9 نیز دیده می‌شود. کاربر در دوربین‌های قبلی با استفاده از این باتری می‌توانست ۴۳۰ تا ۵۳۰ عدد تصویر ثبت کند؛ اما انتظار داریم این تعداد در a1 به‌دلیل قابلیت‌های بهبود‌یافته‌ی آن، افزایش پیدا کند.

کاربران می‌توانند با استفاده از کابل USB دوربین خود را شارژ کنند. همچنین، این دوربین با گریپ باتری VG-C4EM استفاده‌شده در a7S III و a9 II سازگار است. درضمن، بدنه‌ی a1 مانند بسیاری از دوربین‌های طراحی‌شده برای حرفه‌ای‌ها کاملا مُهروموم شده‌ است تا در‌مقابل آب‌وهوا مقام باشند. بااین‌حال، سونی قول نمی‌دهد این دوربین ضد‌آب و ضدگردوغبار باشد.

کلام آخر

فرقی نمی‌کند که از کدام جنبه به دوربین جدید سونی نگاه کنید، a1 دستگاهی بی‌نظیر است که البته قیمت گرانش نیز می‌تواند این مسئله را نشان دهد. حداقل روی کاغذ a1 سرعت دوربین‌های ورزشی، رزولوشن دوربین‌های لند‌اسکیپ و ویژگی‌های لازم برای ارائه‌ی بهترین تجربه‌ی کاربری را با‌هم ترکیب کرده است. اگر شما عکاس حرفه‌ای باشید که در دسته‌بندی‌های مختلف فعالیت می‌کند، می‌توانید به این دوربین اعتماد کنید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی دوربین a1 سونی و قابلیت‌های زیاد آن چیست؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
546