مقایسه عمیق دوربین‌های کانن EOS R5 و EOS R6

{title limit=50}

کانن پس از مدت‌ها انتظار، سرانجام با برگزاری مراسمی آنلاین رسما دوربین‌های جدید خود با نام ای او اس آر ۵ (Canon EOS R5) و ای او اس آر ۶ (Canon EOS R6) را رونمایی کرد تا جدی‌تر در بازار دوربین‌ها حضور یابد. از مدت‌ها پیش، شایعه‌های زیادی درباره‌ی EOS R5 شنیده بودیم. خود کانن نیز بارها در اخباری رسمی جزئیات مربوط به دوربین را بیان کرده بود؛ بااین‌حال، شایعه‌های مربوط به EOS R6 بسیار کمتر بودند.

EOS R5 و EOS R6 کانن قرار است در نقش نسخه‌ی بدون آینه‌ی دوربین‌های بسیار محبوب DSLR سری EOS 5D و EOS 6D ظاهر شوند. دوربین‌های R5 و R6 خانواده‌ی EOS ازلحاظ توانایی شباهت‌های زیادی به 5D و 6D دارند. بر‌همین‌اساس، EOS R5 کانن به قابلیت‌هایی مجهز است که باعث می‌شوند این دوربین گزینه‌ای عالی برای شمار درخورتوجهی از عکاسان حرفه‌ای و البته طرفداران قدیمی برند کانن باشد. همچنین، دوربین R6 نیز قابلیت‌ها و مزیت‌های متنوعی به کاربر ارائه می‌دهد. 

EOS R5 و EOS R6 ازجمله دوربین‌های هیجان‌انگیزی به‌حساب می‌آیند که کانن در چند سال اخیر معرفی کرده است؛ به‌‌همین‌دلیل، از مدتی پیش کارشناسان مدعی شده بودند که با استقبال چشمگیری مواجه خواهند شد. در همین زمینه، کانن با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده میزان پیش‌خرید این دوربین‌ها فراتر از حد انتظارات بوده است. اگر می‌خواهید بدانید دو دوربین جدید کانن چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند، درادامه زومیت را همراهی کنید.

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 ازپنل جلو بدون لنز

حسگر

واضح‌ترین تفاوت بین دو دوربین، وضوح حسگر به‌کاررفته در آن‌ها است. دوربین R5 از حسگر جدیدی با وضوح ۴۵ مگاپیکسل استفاده می‌کند. این حسگر برای بسیاری از شرایط محیطی کیفیت لازم را دارد و به شما امکان می‌دهد در تقریبا تمامی سناریوها، تصاویری چشم‌نواز خلق کنید. تاکنون هیچ کارشناسی موفق نشده است به بررسی و تحلیل کامل حسگر بپردازد، بااین‌حال شکی نداریم که این حسگر ۴۵ مگاپیکسلی CMOS حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

زمانی‌که EOS R5 به‌دست کارشناسان برسد، قطعا اطلاعات بیشتری درمورد مواردی مثل گستره‌ی داینامیکی کسب خواهیم کرد. نسل پیشین حسگرهای کانن در زمینه‌ی گستره‌ی دایمنامیکی عملکردی خوب از خود برجای گذاشتند و انتظار داریم این اتفاق برای نسل جدید نیز تکرار شود.

اصلی‌ترین تفاوت EOS R5 و EOS R6 به حسگر آن‌ها برمی‌گردد

ازطرفی دیگر دوربین R6 از حسگری با وضوح ۲۰ مگاپیکسل استفاده می‌کند. گفته می‌شود این حسگر همان حسگر به‌کاررفته در دوربین 1D X III است. کارشناسانی که دوربین 1D X III را موردبررسی قرار دادند به‌طور معمول از نحوه‌ی عملکرد حسگر رضایت داشتند. شاید استفاده از این حسگر در نگاه اول برای شما عجیب به‌نظر برسد. بااین‌حال احتمال می‌دهیم هدف اصلی کانن این بوده باشد که توانایی دوربین R6 را در زمینه‌ی ثبت تصاویر متوالی بالا ببرد و به R5 نزدیک کند. حسگری ۲۰ مگاپیکسلی برای انجام عکاسی در بسیاری از مواقع کافی به‌نظر می‌رسد. بااین‌حال اگر برای رسانه‌های چاپی عکاسی می‌کنید یا اینکه به‌طور کلی ۲۰ مگاپیکسل برای‌تان کافی به‌نظر نمی‌رسد، بهتر است سراغ R5 بروید.

در هر دو دوربین جدید کانن از فیلتر تصحیح فرکانس (Anti-Aliasing Filter) استفاده شده است. در نظر داشته باشید که طی سال‌های اخیر به‌لطف بالا رفتن شمار پیکسل‌های حسگرها، نیاز به فیلترهای تصحیح فرکانس کمتر حس می‌شود. باوجوداین کانن به‌وضوح اعتقاد دارد که این فیلترها نقش مهمی روی بهبود تجربه‌ی عکاسی ایفا می‌کنند و باید در دوربین‌ها حضور داشته باشند. لنزهای جدید مانت RF کانن عموما کیفیت بسیار خوبی دارند و احتمالا این شرکت با علم‌به همین موضوع تصمیم گرفته فیلتر تصحیح فرکانس در EOS R5 و R6 قرار دهد. این فیلترها همچنین برای عکاسان عروسی اهمیت زیادی دارند و از ایجاد مویر (Moiré) جلوگیری می‌کنند. 

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بالا با لنز

سیستم لرزش‌گیر تصویر در داخل بدنه (IBIS)

کانن مدتی پیش در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد EOS R5 از سیستم لرزش‌گیر تصویر در داخل بدنه پشتیبانی می‌کند. با وجود تفاوت محسوس در قیمت EOS R5 و EOS R6، هردوی آن‌‌ها به این قابلیت مجهز شده‌اند که خبر بسیار خوبی است. طبق گفته‌ی کانن، سیستم لرزش‌گیر این دو دوربین هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد. سیستم IBIS به‌گونه‌ای ساخته شده است تا با سیستم لرزش‌گیر داخل لنز که در لنزهای مانت RF پیدا می‌شود کار کند. کانن در جریان برگزاری کنفرانس خود گفت بسته‌به لنزی که استفاده می‌کنید این سیستم تا حداکثر ۸ استاپ، اصلاح لرزش ارائه می‌دهد. 

سیستم IBIS جدید کانن را می‌توانیم نوعی سیستم حسگر-شیفت (Sensor-Shift) پنج‌محوره به‌حساب بیاوریم. در سیستم حسگر-شیفت ازطریق حرکت خودِ حسگر، لرزش‌های تصویر گرفته می‌شود. همکاری بین سیستم IBIS با سیستم لرزش‌گیر لنزهای RF درنهایت باعث می‌شود تجربه‌ی عکاسی به‌شکلی محسوس بهبود پیدا کند. ارائه‌ی ۸ استاپ اصلاح لرزش در نگاه اول فوق‌العاده است؛ کانن می‌گوید سیستم IBIS با سیستم لرزش‌گیر لنز RF به‌صورت مداوم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا به این نرخ دست یابند. 

کانن تاکنون به‌صورت رسمی نگفته است که سیستم‌های لرزش‌گیرش تا چه عملکردی مناسب با لنزهای مانت EF دارند. این گونه لنزها در زمینه‌ی داشتن پهنای باند برای برقراری ارتباط با سیستم IBIS دوربین در حد و اندازه‌ی لنزهای مانت RF ظاهر نمی‌شوند. 

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بالا با لنز

عکاسی متوالی

مشخصه‌ی دیگری که در هر دو دوربین جدید کانن یافت می‌شود و در بین آن‌ها مشترک است، نرخ تصویربرداری متوالی آن‌ها به‌حساب می‌آید. هر دو دوربین می‌توانند ازطریق شاتر مکانیکی خود به‌ثبت تصاویر متوالی با نرخ ۱۲ فریم‌بر‌ثانیه بپردازند. این نرخ هنگام استفاده از شاتر الکترونیکی در هر دو دوربین به ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه می‌رسد. بهره‌مندی دوربین R5 از تعداد پیکسل بیشتر، حفظ این نرخ را برای این دوربین سخت‌تر می‌کند. در نرخ ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه، دوربین موردبحث کانن باید حداقل ۸۴ فایل RAW و JPEG بزرگ را روی یک کارت حافظه‌ی CFexpress بنویسد. اگر بخواهید صرفا با فرمت JPEG عکس بگیرید، این عدد به ۱۷۰ می‌رسد. 

EOS R5 و EOS R6 با شاتر الکترونیکی تصاویر متوالی را با نرخ ۲۰fps ثبت می‌کنند

در حالت ۱۲ فریم‌بر‌ثانیه، دوربین EOS R5 خواهد توانست ۹۰ فایل Raw و HEIF بزرگ را روی کارت حافظه ذخیره کند. این عدد هنگام تصویربرداری با فرمت‌های Raw و JPEG به ۱۶۰ و هنگام تصویربرداری صرفا با فرمت Raw به ۱۸۰ می‌رسد. هنگام استفاده از C-Raw بسیاری از اعداد موردبحث به‌میزان تقریبا ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کنند. صرف‌نظر از اینکه از کارت حافظه‌ی CFexpress یا UHS-II استفاده کنید، اعداد مربوط به فرمت‌های HEIF و JPEG به یکدیگر شباهت دارند. بااین‌حال هرچه از کارت حافظه‌ی سریع‌تری استفاده کنید، اعداد برای فرمت Raw تغییر پیدا می‌کنند.

محدودترین حالت R6 برای تصویربرداری متوالی ازطریق کارت حافظه‌ی سریع UHS-II برابربا ۱۴۰ فایل Raw با HEIF بزرگ است. اگر به تصویربرداری با فرمت‌های Raw و JPEG مشغول شوید عدد یادشده به ۱۶۰ ارتقا پیدا می‌کند. هنگام تصویربرداری Raw نیز این عدد به ۲۴۰ می‌رسد. اگر به استفاده از C-Raw روی بیاورید اعداد به‌میزان بیش از دو برابر افزایش پیدا می‌کنند. تا حدی که در حالت C-Raw، تصویربرداری متوالی HEIF یا JPEG به بیش از ۱٬۰۰۰ شات می‌رسد که برای مدل R6 بسیار عالی است.

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 منظره یاب EVF و نمایشگر LCD

منظره‌یاب و صفحه‌نمایش

دوربین‌های R5 و R6 شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند؛ اما کانن ترجیح داده است این محصولات را ازلحاظ وضوح صفحه‌نمایش، متفاوت از یکدیگر بسازد. براساس اطلاعات رسمی،‌ R5 که گران‌قیمت‌تر است منظره‌یاب الکترونیکی OLED با وضوح ۵٫۷۶ میلیون نقطه دارد و در بخش پشتی خود از یک صفحه‌نمایش LCD با وضوح ۲٫۱ میلیون نقطه استفاده می‌کند. در دوربین R6 از منظره‌یاب الکترونیکی ۳٫۶۸ میلیون نقطه‌ای به‌همراه صفحه‌نمایش ۳ اینچ LCD با وضوح ۱٫۶۸ میلیون نقطه استفاده شده است.

جالب است بدانید هر دو دوربین جدید کانن از یک نوع تجهیزات نوری در منظره‌یاب الکترونیکی استفاده می‌کنند. این منظره‌یاب‌ها بزرگ‌نمایی ۰٫۷۶ برابری ارائه می‌دهند و ابعاد Eye-Point آن‌ها ۲۳ میلی‌متر اعلام شده است. به‌علاوه هر دو منظره‌‌یاب دارای نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز هستند تا تجربه‌ی عکاسی شبیه به منظره‌یاب‌های اپتیکی ارائه دهند. تاکنون شماری از کارشناسان به این تصمیم کانن انتقاد کرده‌اند، با این‌همه پنل ۳٫۶۸ میلیون نقطه‌ای دوربین R6 کیفیت بسیار خوبی دارد. 

پنل موردبحث دوربین R6 را از جوانبی می‌توان با پنلی که در نیکون Z6 به‌کار رفته است مقایسه کرد. به‌علاوه پنل موردبحث وضوح بیشتری نسبت‌به پنل به‌کاررفته در دوربین سونی a7 III دارد. تنها دوربین پاناسونیک S1 که قیمتی مشابه کانن EOS R6 دارد از منظره‌یابی با وضو بالاتر استفاده می‌کند. دوربین مذکور مجهز به منظره‌یاب ۵٫۷۶ میلیون نقطه‌ای است. همان‌طور که اشاره کردیم منظره‌یاب دوربین R6 نیز عملکردی بسیار خوب دارد و تصمیم نهایی برای خرید محصول،‌ به سلیقه‌ی خود شما برمی‌گردد.

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بالا با نمایشگر LCD بازشده

فیلم‌برداری

بخش فیلم‌برداری یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین دوربین‌های EOS R5 و EOS R6 را شامل می‌شود. از همان زمانی‌که زمزمه‌های اولیه درمورد EOS R5 شنیده می‌شدند، کانن روی قابلیت‌های فیلم‌برداری این دوربین تمرکزی ویژه گذاشت. حسگر R5 به‌گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند ویدئوهای 8K را با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت کند (البته اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از همین ویدئو با وضوح 4K و نسبت ۲:۱ خروجی بگیرید). دوربین جدید کانن همچنین فیلم‌برداری 8K Raw را به‌صورت داخلی ارائه می‌دهد. این یعنی فیلم‌برداری 8K دوربین EOS R5 هیچ‌نیازی به تکنیک Sub-Sampling یا حتی کراپ ندارد که در نگاه اول تحسین‌برانگیز است. بااین‌حال، شایعه‌های جدید می‌گویند EOS R5 هنگام فیلم‌برداری بیش‌ازحد داغ می‌کند. همچنین، دوربین جدید کانن ازپسِ فیلم‌برداری 4K با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه برمی‌آید و برای این کار از تمام پهنای حسگر بهره می‌گیرد. بااین‌حال، این حالتِ فیلم‌برداری از تمامیِ پیکسل‌هایِ دردسترس استفاده نمی‌کند؛ بنابراین، احتمالا جزئیات کمتری دارد.

در همین حین دوربین R6 را داریم که در بهترین حالت ممکن، فیلم‌برداری 4K را با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه ارائه می‌دهد. در این حسگر از کراپ ۱۶:۹ استفاده می‌شود و بنابراین با تصویربرداری DCI ازطریق کل پهنای حسگر فرق دارد. طبق گفته‌ی کانن، این حسگر کراپ ۱٫۰۷ برابری ارائه می‌دهد. با همه‌ی این‌ها فراموش نکنید این دوربین نیز از همان سیستم لرزش‌گیر مؤثر R5 استفاده می‌کند، بنابراین فیلم‌برداری با R6 نیز لذت‌بخش خواهد بود.

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بالا با نمایشگر صفحه تنظیمات

کانن به‌طور کلی تلاش کرده است کاربران R6 را از قابلیت‌های زیادی محروم نکند. به‌همین دلیل هر دو دوربین دارای سوکت هدفون و میکروفون هستند و قابلیت‌های مشترک مختلفی دارند. دوربین R6 همچون R5 می‌تواند ویدئوهای C-Log یا HDR PQ را به‌صورت ۱۰ بیت ۴:۲:۲ H.265 ضبط کند.

در حالت کلی، دو دوربین جدید کانن ازلحاظ ارائه‌ی تجربه‌ی فیلم‌برداری تفاوت‌هایی بزرگ با هم دارند. مدل R5 دارای تنوع بسیار بالایی از حالت‌های اکسپوژر ویدئو است که شامل Shutter Priority و Aperture Priority و Custom می‌شوند؛ درحالی‌که دوربین R6 تنها در دو حالت Program یا دستی فیلم‌برداری می‌کند. باوجوداین، دوربین R6 به‌شما امکان می‌دهد در حالت فیلم‌برداری دستی از Auto ISO استفاده کنید؛ به‌علاوه امکان تنظیم دیافراگم برای کاربر فراهم می‌شود. درکنار تفاوت‌های وضوح حسگر و فیلم‌برداری Raw، کانن تصمیم گرفته است نسبت تصویر وسیع‌تر DCI و انکُدینگ All-I را صرفا در مدل R5 قرار دهد.

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از کنار بدون لنز

بدنه

بدنه‌ی دو دوربین EOS R5 و EOS R6 در نگاه اول شبیه به یکدیگر هستند، بااین‌حال اگر دقیق‌تر به آن‌ها نگاه کنید متوجه برخی تفاوت‌ها خواهید شد. قابل‌رؤیت‌ترین تفاوت بین بدنه‌ی دو دوربین این است که مدل R5 از صفحه‌نمایش کوچک تنظیمات در بخش بالایی بهره می‌برد؛ اما مدل R6 از دکمه‌ی چرخان سنتی استفاده می‌کند. در R5 از سوکت سه‌پین N3 فول‌سایز استفاده شده است؛ اما R6 از سوکت E3 استفاده می‌کند. در آن بخش از بدنه‌ی R6 که از سوکت موردبحث استفاده شده، دوربین R5 از درگاه همگام‌سازی با فلش استفاده می‌کند.

کیفیت ساخت بدنه‌ی دو دوربین نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. در بدنه‌ی R5 به‌طور عمده از فلز استفاده شده و پنل پشتی دوربین از جنس پلی‌کربنات است؛ در بدنه‌ی دوربین R6 به‌میزان بیشتری از پلی‌کربانتِ تقویت‌شده بهره گرفته شده است. بدنه‌ی R5 در برخی نقاط، زاویه‌ای‌تر به‌نظر می‌رسد و این دوربین به‌طور کلی وزن بیشتری نسبت‌به مدل R6 دارد. کانن می‌گوید بدنه‌ی R5 استانداردی شبیه به دوربین‌های DSLR سری 5D دارد. ازطرفی ضد آب بودن R6 باعث می‌شود این دوربین شبیه به خانواده‌ی 6D باشد.

کانن EOS R6 در جلو و کانن EOS R5 در عقب

فوکوس خودکار

فوکوس خودکار یکی دیگر از مشخصه‌هایی است که در آن، دو دوربین جدید کانن با یکدیگر شباهت دارند. در دو دوربین EOS R5 و R6 از جدیدترین نسخه‌ی سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل کانن با نام Dual Pixel CMOS AF II استفاده شده است که می‌تواند به‌صورت افقی و عمودی ۱۰۰ درصد فریم را پوشش دهد. این سیستمِ فوکوس خودکار برپایه‌ی فناوری یادگیری ماشین توسعه داده شده است و به‌همین دلیل می‌تواند عملکردی بسیار دقیق از خود نشان دهد. سیستم موردبحث نه‌تنها با انسان‌ها بلکه با حیوانات هم کار می‌کند. 

فوکوس خودکار EOS R5 و EOS R6 با حیوانات هم کار می‌کند

سیستم فوکوس خودکار کانن که از آن با نام EOS iTR AF X هم یاد می‌شود توانایی تشخیص چشم، صورت و سر انسان و همچنین چشم، صورت، سر و بدن حیواناتی مثل گربه، سگ و پرنده را دارد.

می‌توانید در بخش تنظیمات مشخص کنید که دوربین فوکوس روی انسان‌ها را در اولویت قرار دهد یا روی حیوانات. حتی می‌توانید کاری کنید دوربین به‌صورت خودکار بنابه شرایط مختلف فوکوس روی سوژه‌های مختلف را در اولویت قرار دهد و همیشه ثابت نباشد. با فعال‌سازی این قابلیت، دوربین می‌تواند حتی درصورتی‌که فرد نگاهش را به سمت دیگری خیره کند به فوکوس روی او ادامه دهد. اگر حیوانی کم‌کم به‌سمت دوربین بیاید، سیستم فوکوس خودکار از حالت تشخیص بدن به حالت تشخیص چشم تغییر پیدا می‌کند تا همچنان روی سوژه فوکوس داشته باشد. سیستم فوکوس خودکار R6 و R5 حتی در محیط‌های بسیار کم‌نور هم کار می‌کند.

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بخش پایین

عمر باتری

تفاوت‌های بین قطعات داخلی EOS R5 و EOS R6 آثار مهمی روی عمر باتری این محصولات می‌گذارد. هر دو دوربین از باتری ۱۶ وات‌ساعتی جدید LP-E6NH بهره می‌گیرند؛ درضمن درصورت تمایل می‌توانید در آن‌ها به استفاده از باتری‌های قدیمی‌تر نوع LP-E6 بپردازید. کانن می‌گوید دوربین R5 در تنظیمات پیش‌فرض، با یک‌بار شارژ تا ۳۲۰ شات ازطریق منظره‌یاب و ۴۹۰ شات ازطریق صفحه‌نمایش LCD ارائه می‌دهد. اگر به استفاده از نرخ نوسازی بیشتر روی بیاورید این عددها به‌میزان تقریا ۳۰ درصد افت می‌کنند و به‌ترتیب به ۲۲۰ و ۳۲۰ شات می‌رسند.

دوربین R6 در زمینه‌ی عمر باتری عملکرد تقریبا بهتری دارد. ازطریق این دوربین و هنگام فعال‌بودن حالت استاندارد می‌توان با یک‌بار شارژ ۳۸۰ شات ازطریق منظره‌یاب و ۵۱۰ شات ازطریق صفحه‌نمایش LCD ثبت کرد. به‌علاوه هنگام استفاده از نرخ نوسازی بیشتر در این دوربین نیز شاهد افت ۳۰ درصدی عددهای یادشده خواهید بود. بنابه‌گفته‌ی کانن اگر از حالت‌‌های دارای نرخ نوسازی بیشتر استفاده کنید، دوربین R6 با یک‌بار شارژ ۲۵۰ شات ازطریق منظره‌یاب و ۳۵۰ شات ازطریق صفحه‌نمایش LCD ارائه می‌دهد. هر دو دوربین ازطریق درگاه USB-C شارژ می‌شوند.

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 اسلات کارت حافظه

کارت حافظه

ویدئوهای 8K دوربین EOS R5 و البته تصاویر ۴۵ مگاپیکسلی آن، حافظه‌ی بسیار بیشتری نسبت‌به فایل‌های R6 اشغال می‌کنند. به‌همین دلیل کانن ترجیح داده است امکان استفاده از کارت حافظه‌ی CFexpress را در پرچم‌دار جدید خود فراهم کند. این دوربین یک درگاه کارت حافظه‌ی UHS-II SD هم دارد. همان‌طور که پیش‌تر دیده‌ایم، کارت حافظه‌ی UHS-II SD نمی‌تواند هنگام عکاسی متوالی سریع در زمینه‌ی پاک‌کردن بافر عملکردی شبیه به کارت CFexpress از خود برجای بگذارد. همچنین کارت SD موردبحث صرفا می‌تواند ویدئوهای 8K انکُدشده‌ی IPB را ضبط کند. بنابراین اگر به‌دنبال استفاده‌ی کامل از قابلیت‌های متنوع دوربین EOS R5 هستید بهتر است به فکر خرید کارت حافظه‌ی CFexpress باشید.

همان‌طور که اشاره کردیم، حسگر دوربین R6 دارای پیکسل‌های کمتری است. این موضوع بدین معنی است که کارت حافظه‌ی UHS-II برای ثبت عکس و ویدئو ازطریق این دوربین، کاملا کافی به‌نظر می‌رسد. امروزه افراد زیادی کارت حافظه‌ی SD دارند، بنابراین احتمالا عمده‌ی دارندگان EOS R6 به تهیه‌ی کارت حافظه‌ی جدید نیاز پیدا نمی‌کنند. 

کانن EOS R5 درکنار EOS R6 از بخش بالا

وای‌فای

EOS R5 و EOS R6 کانن مجهز به وای‌فای داخلی هستند تا ازطریق آن بتوانند عکس‌ها و ویدئوهای ضبط‌شده را به دستگاه‌‌هایی نظیر گوشی هوشمند و رایانه انتقال دهند. دوربین R5 از باندهای ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتزی پشتیبانی می‌کند؛ درحالی‌که R6 صرفا تحت پشتیبانی باند کم‌سرعت‌تر (و در اغلب اوقات، شلوغ‌ترِ) ۲٫۴ گیگاهرتزی قرار دارد. هر دو دوربین به‌شما امکان می‌دهند که هنگام ثبت تصاویر با فرمت Raw + JPEG یا Raw + HEIF به‌صورت مجزا انتخاب کنید که کدام فایل‌ها به دستگاه مقصد منتقل شوند. بنابراین می‌توانید برای استفاده‌های معمولی تنها به انتقال فایل‌های JPEG بپردازید و در مواقع نیاز فایل‌های Raw را منتقل کنید.

دو دوربین جدید کانن افزون‌بر تفاوت‌های حوزه‌ی باندهای فرکانسی وای‌فای، تفاوتی دیگر هم دارند. براساس اطلاعات رسمی، تنها در دوربین EOS R5 می‌توان به استفاده از گریپ بی‌سیم WFT-R10A روی آورد. این وسیله قدرت دوربین را برای انتقال فایل ازطریق وای‌فای بهبود می‌بخشد و از اتصال اترنت به‌منظور انتقال فایل‌ها به‌شکلی مطمئن‌تر بهره می‌برد.

کانن EOS R5 در جلو و کانن EOS R6 در عقب

Raw دوال پیکسل

یکی از قابلیت‌های درخورتوجهی که صرفا در دوربین R5 پیدا می‌شود، Dual Pixel Raw نام دارد. این قابلیت به‌صورت مجزا داده‌های مربوط به دو نیمه‌ی هر پیکسل را حفظ می‌کند، این یعنی می‌توان در دوربین R5 به بازسازی برخی از داده‌های مربوط به عمق صحنه‌ی پرداخت؛ حتی پس از ثبت عکس از آن صحنه.

این قابلیت، گزینه‌های متنوعی را به کاربر ارائه می‌دهد؛ چه در داخل دوربین و چه در هنگام استفاده از نرم‌افزار Digital Photo Professional کانن. نرم‌افزار DPP قابلیتی ویژه دارد که با اتکا بر آن می‌توان فوکوس عکس را به بخش‌های دیگر منتقل کرد، بااین‌حال دوربین EOS R5 ازطریق حالت Portrait Relighting به‌صورت داخلی هم از این قابلیت پشتیبانی می‌کند. Portrait Relighting به‌صورت انتخابی و با اتکا بر داده‌های عمق و تشخیص چهره، بخش‌هایی از تصویر را روشن‌تر می‌کند. گزینه‌ی دیگری تحت عنوان Background Clarity وجود دارد که تاکنون کارشناسان شانس کار با آن را پیدا نکرده‌اند.

مقایسه کانن EOS R5 درکنار کانن EOS R6 بخش جلویی با لنز

قیمت

به‌غیر از تفاوت‌های حسگر تصویر، R6 دارای شباهت‌های بسیار زیادی با مدل گران‌قیمت‌تر یعنی R5 است. R5 به‌طور کلی دوربین پیشرفته‌تری است؛ اما دستیابی به قابلیت‌های بیشتری که در این دوربین جای داده شده‌اند هزینه‌ی بیشتری روی دست کاربر می‌گذارد. طبق اعلام رسمی، قیمت دوربین کانن EOS R5 برابربا ۳٬۸۹۹ دلار است؛ درحالی‌که مدل R6 با قیمت ۲٬۴۹۹ دلار عرضه می‌شود. اینکه کدام دوربین مناسب شما است، به‌نحوه‌ی عکاسی‌تان مربوط می‌شود. باید معیارهای مختلف را برای خودتان مشخص کنید. تا چه حد به فیلم‌برداری اهمیت می‌دهید؟ نحوه‌ی عکس‌گرفتن شما چگونه است؟ 

دوربین‌های جدیدی که کانن معرفی کرده است کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند و در زمینه‌ی تصویربرداری، درخشان ظاهر می‌شوند. گرچه R6 دارای حسگر کم‌وضوح‌تری است؛ اما همچنان به‌خوبی از پس ثبت عکس و ضبط ویدئو برمی‌آید. درنهایت امیدوار هستیم این مقاله بتواند به شما برای شناسایی بهتر شباهت‌ها و تفاوت‌های EOS R5 و EOS R6 کمک کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی دوربین‌های EOS R5 و EOS R6 کانن چیست؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
33