اپل احتمالا بهزودی بازاریابی محصولات را وارد مرحلهای جدید میکند
توجه: مقالهی پیشرو از زبان یکی از تحلیلگران رسانهی سینت با نام کریس متیشچک نوشته شده است و لزوما دیدگاه زومیت را منعکس نمیکند
عقیدهای درمورد محصولات اپل وجود دارد که میگوید این محصولات خودشان در نقش بازاریاب برای شرکت کوپرتینویی ظاهر میشوند. برای سالهای متمادی شماری از کارشناسان خبره اعتقاد داشتهاند کالاهایی که اهالی کوپرتینو تولید میکنند کیفیت پایینی دارند؛ اما بازاریابی برای آنها بهشکلی هوشمندانه انجام میشود. این عقیده تا حد زیادی غیرمنطقی بهنظر میرسد. خود محصولات تولیدشده از سوی اپل نظیر آیمک، آیفون و آیپد در نقش ابزاری برای بازاریابی ظاهر شدهاند. این دستگاهها توانستهاند در زمینهی بازاریابی برای اپل، قدرتمندتر از هر تبلیغ دیگری ظاهر شوند.
امروزه تنوع بالایی از محصولات اپل را در دنیا میبینید. محصولاتی که اپل تولید میکند همواره در تلاش هستند خودشان را از بقیه جدا کنند و استایلی منحصربهفرد داشته باشند. این موضوع امروزه نیز صدق میکند. نگاهی به ایرپادز بهشما میفهماند این هدفون توگوشی میتواند بهتر از هر تبلیغ دیگری قابلیتها و سبک متفاوتش را بهرخ بکشد. درواقع جالب است بدانید بسیاری از ویدئوهای تبلیغاتی ایرپادز ایدهی جالبی در بر نداشتند و چندان مورداستقبال قرار نگرفتند.
پس از مدتها اکنون شایعههای مبنیبر عرضهی هدفون دورگوشی از سوی اپل به بیشترین حد ممکن رسیدهاند. منظورمان هدفون دورگوشی تحت برند بیتس نیست؛ بلکه درمورد محصولی حرف میزنیم که لوگوی اپل را یدک میکشد و بهصورت اختصاصی توسط این شرکت توسعه داده شده است. هدفونی که جان پراسر، از افشاگران شناختهشده، از آن با نام ایرپادز استودیو یاد میکند. برخی رسانهها میگویند ایرپادز استودیو مجهزبه قابلیتهای متنوعی است تا تجربهی موسیقیگوشدادن را بسیار لذتبخش کند.
گفته میشود ایرپادز استودیو مجهزبه حسگرهایی خاص است که بهلطف وجود آنها اگر هدفون را از روی گوش خارج کنید و دور گردن قرار دهید، پخش موسیقی متوقف میشود و اگر هدفون را مجددا روی گوش قرار دهید شاهد ادامهی پخش موسیقی خواهید بود.
ایرپادز استودیو همچنین قرار است مجهزبه قابلیتی دیگر باشد که با استفاده از آن توانایی تشخیص گوش چپ و راست را خواهد داشت؛ بدین ترتیب هدفون خواهد توانست بهشکلی خودکار کانالهای صوتی را هدایت کند. هدفونهای دورگوشی امروزی دارای کانالهای صوتی ثابت هستند؛ با اینحال ایرپادز استودیو را به هر سمتی که روی گوش قرار دهید خودش را سازگار میکند. این یعنی عملا چیزی تحت عنوان سَریِ مختصبه گوش راست یا سَریِ مختصبه گوش چپ در ایرپادز استودیو مطرح نمیشود.
یکی از نکات جالب درمورد هدفون دورگوشی اپل به نامگذاری آن مربوط است. کاربران بهطور معمول وقتی نام ایرپادز را میشنوند بهیاد گجتهای کوچکی میافتند که از یکدیگر جدا هستند. ایرپادز میتواند چه ارتباطی به یک هدفون دورگوشی بزرگ داشته باشد که شدیدا جلب توجه میکند؟ برای فهمیدن دلیل استفاده از این نام، باید به بررسی قواعد نامگذاری اپل بپردازیم. قبول داریم که واژهی «ایرپادز» باعث میشود محصولی کوچک و دوستداشتنی در ذهن کاربران تداعی شود. اما هومپاد را در نظر بگیرید؛ نامگذاری محصول بهشیوهای است که شنیدنش ما را یاد محصولی کوچک نمیاندازد (مگر اینکه آن را با اندازهی خانه مقایسه کنید!)، اما در هر صورت دوستداشتنیبودن آن در ذهن تداعی میشود.
آیپاد را در نظر بگیرید. آیپاد محصولی بزرگ نبود، اما نمیشد از آن بهعنوان دستگاهی کوچک یاد کرد. در روزهای نخست تولد آیپاد کاربران از اینکه چگونه دستگاهی در این ابعاد میتواند شمار درخورتوجهی از موسیقیها را در خود جای دهد، شگفتزده شده بودند.
اهالی کوپرتینو طی سالهای اخیر نشان دادهاند که سعی میکنند در بسیاری از اوقات برای نامگذاری محصولات به قواعدی خاص پایبند باشند. اپل هر بار از واژهی پاد (Pod) استفاده کند، بهمنظور تولید محصولی موسیقیمحور است (برای نمونه اِیرپادز، ایِرپادز، آیپاد و هومپاد را در نظر بگیرید)؛ درواقع واژهی پاد در سیاستهای نامگذاری اپل، معادل موسیقی است. همچنین اپل هنگامی به استفاده از واژهی ایر (Air) روی میآورد که در پی تولید محصولی بیسیم باشد. با کنار هم قرار دادن اینها، بهنام ایرپادز استودیو میرسیم؛ نامی که میتوانیم از آن بهعنوان معرف نوعی محصول موسیقیمحور بیسیم یاد کنیم. البته موردی نظیر Apple Podcast تا حدی قانون «پاد=موسیقی» را نقض میکند. اما این قانون در حالت کلی برای بسیاری از محصولات برقرار است.
این موضوعات نشان میدهند اپل همواره تلاش میکند با اتکا بر جنبههای روانشناختی، نامهایی را برای محصولاتش برگزیند که حس خوبی به کاربر منتقل میکنند، حتی اگر این نامها در نگاه اول چندان منطقی بهنظر نیایند. این موضوع خودش اصلیترین دلیل جذابیت بازاریابی است. اگر از دید منطق به مبحث بازاریابی بنگرید، تنها چیزی که پیدا میکنید یکسری شعار و نام بهنسبت بیاساس است. اما هنگام بحث درمورد بازاریابی باید احساساتتان را نیز درگیر ماجرا کنید. در همین حین است که میتوانید درک کنید تکنیکهای صحیح بازاریابی میتوانند تا چه حد روی مخاطب اثرگذار باشند.
فهمیدن فلسلفهی انتخاب نام «ایرپادز استودیو» نیز نمیتواند کاری سخت باشد. نباید انتخاب این نام را از دریچهی منطق بنگریم. هدفونهای معمولی سری ایرپادز در خیابان یا هنگام حضور در کنفرانسهای ویدئویی، جذابیت زیادی دارند. هدفونهای دورگوشی، بیشتر در استودیوها زیبا بهنظر میرسند. این عبارتها را در کنار گفتههای بالا قرار دهید تا بتوانید تا حد زیادی دلیل استفاده از نام ایرپادز استودیو را درک کنید. گفته میشود ایرپادز استودیو اپل ۳۴۹ دلار قیمت دارد؛ بنابراین انتظار داریم کوپرتینوییها وسواس زیادی روی طراحی ظاهری آن بهخرج داده باشند تا ایرپادز استودیو حداقل از لحاظ ظاهری محصولی پریمیوم تلقی شود.
تمامی اینها نشان میدهند روند نامگذاری محصولات اپل، بسیار موشکافانهتر از آنچیزی است که فکرش را میکنید. قوانین نامگذاری محصولات جدید واقعا عمیق و حسابشده هستند.
با اینحال مبحث یادشده برای تمامی محصولات صدق نمیکند. اگر طی سالهای اخیر اخبار گوشیها را بهطور منظم دنبال کرده باشید، دوران معرفی آیفون XR را بهخاطر دارید. بهدنبال معرفی گوشی، بسیاری از افراد تئوریهای متنوعی برای فهمیدن این که حرف R در نام گوشی چه معنایی دارد، مطرح کردند. با اینحال درنهایت فیل شیلر، قائممقام ارشد بخش بازاریابی جهانی اپل در مصاحبهای اعلام کرد این حرف هیچ مفهوم خاصی ندارد.
دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟