۳ قابلیت جدید iOS 11 اپل که کاربران اندروید را اصلا شگفت‌زده نکرد!

{title limit=50}

به تازگی شاهد معرفی iOS 11 بودیم، این نسخه جدید از سیستم عامل موبایل اپل دارای قابلیت‌هایی مختلفی است، اما iOS 11 سه قابلیت جدید دارد که کاربران اندرویدی را اصلا شگفت‌زده نکرده است، در این مطلب به این ۳ قابلیت خواهیم پرداخت.

اگر بخواهیم جانب انصاف را در نظر داشته باشیم باید بگوییم مقایسه بین گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها چندان هم کار منصفانه‌ای نیست چرا که سخت‌افزار به خدمت گرفته شده در این محصولات با هم تفاوت‌های زیادی دارند. اما این سکه روی دیگری نیز دارد و در کنار سخت‌افزار در گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها شاهد سیستم‌عامل متفاوتی نیز هستیم.

این امر باعث شده است تا گوگل و اپل همیشه در حال آپدیت و به‌روز نگه داشتن سیستم‌عامل موبایل خود باشند، در نتیجه در چند سال اخیر شاهد شباهت‌های زیادی بین گوشی‌های اندرویدی و آیفون‌ها به لحاظ نرم‌افزاری هستیم.

در iOS 11 نیز که به تازگی معرفی شده است شاهد قابلیت‌های جدیدی هستیم که کاربران اندروید چندان هم شگفت زده نشده‌اند. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد.

۱. دستیار هوشمند سیری با سبک و سیاق دستیار گوگل



یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در مراسم WWDC 2017، بحث فناوری یادگیری ماشینی بود. اما اگر اخبار گوگل و سایر سلاطین فناوری‌ را دنبال کنید حتما به خوبی می‌دانید که این شرکت‌ها نیز پیش از این به فکر فناوری یادگیری ماشینی بود‌ه‌اند و انصافاً پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه بدست آورده‌اند.

نمونه‌ بارزی در این زمینه را می‌توان دستیار هوشمند گوگل (Google Assistant) دانست، این دستیار هوشمند می‌تواند خود را با توجه به نیازهای کاربر منطبق کند، کاری که سیری هنوز از‌ انجام آن عاجز است. سرویس‌های Google Now و Now on Tap نیز در کنار دستیار گوگل توانسته‌اند به خوبی از فناوری یادگیری ماشینی این شرکت استفاده کنند. البته اپل نیز مدعی است که دستیار هوشمند سیری در iOS 11 رفتاری طبیعی‌تر خواهد داشت و باهوش‌تر عمل می‌کند.

دستیار سیری در iOS 11 می‌تواند با با صفحه‌کلیدِ سیستم تعامل برقرار کرده و از جانب کاربر پیام ارسال کند. به این ترتیب اگر دوستانِ یک کاربر از وی در iMessage برنامه کاری وی‌ را جویا شدند، سیری بدون دخالتِ کاربر می‌تواند زمان‌های کاری کاربر را از طریق iMessage به مخاطب انتقال دهد.

اما با تمام تعریف و تمجید‌هایی که از این ویژگی به عمل آمد، برای کاربران اندروید چیز تازه و جدیدی نیست چرا در حال حاضر از طریق Now on Tap به چنین ویژگی دسترسی دارند. از طرف دیگر اپل امکان ترجمه را نیز به دستیار هوشمند اپل اضافه کرده است، همان‌گونه که کاربران اندرویدی به خوبی می‌دانند دستیار به راحتی به ویژگی ترجمه دسترسی دارد. لازم به ذکر است که امکان ترجمه در دستیار هوشمند اپل محدود به زمان‌های چینی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی است.

۲. مدیریت فایل


همان‌گونه که از اسمش پیداست به وسیله فایل منیجر می‌توان فایل‌ها را مدیریت کرد. ابزارهایی از این دست را مدت‌های زیادی است که در دستگاه‌های اندرویدی شاهد هستیم. ابزارِ اپلی مدیریت فایل که آن‌ را با نام فایلز می‌شناسیم به کاربر اجازه دسترسی به تمامی قسمت‌های حافظه داخلی را نمی‌دهد، اما کاربر از این طریق می‌تواند به حساب‌های خود در فضای ابری متصل شده و فایل‌ها را مدیریت کند.

همان‌گونه که اشاره شد این ویژگی برای کاربران اندروید اصلا چیز جدیدی نیست و کاربران به ابزارهای مختلفی برای مدیریت فایل‌ها و دسترسی به فایل‌های ذخیره شده در حساب گوگل درایو دارند.

گوگل در اندروید برای راحت‌تر کردن کاربران، یک فایل منیجر داخلی را نیز تعبیه کرده است. از این طریق کاربر می‌تواند به راحتی به فایل‌های خود در حساب‌های رایانش ابری دسترسی داشته باشد. لازم به ذکر است که فایلز در کنار اتصال به حساب آی‌کلاود، به سایر حساب‌های رایانش ابری نظیر باکس و دراپ‌باکس متصل می‌شود.

۳. نقشه‌های اپل دربرابر نقشه‌های گوگل


از زمانی که اپل تصمیم گرفت گوگل مپس را با اپلیکیشن داخلی نقشه‌های خود جایگزین کند، شاهد کندی پیشرفت این اپلیکیشن در iOS بودیم. در مراسم WWDC امسال اپل ویژگی‌های جدیدی را برای سرویس نقشه‌های آنلاین خود اعلام کرد که البته این ویژگی‌های جدید تنها برای ایالت‌های خاصی فعال خواهد شد.

در بین این ویژگی‌های جدید امکان مشاهده مواردی که داخل مغازه‌های تجاری و فرودگاه‌ها وجود دارد را می‌توان نام برد. این ویژگی نیز با تمام کاربردی که دارد باز هم چیز چندان جدیدی نیست و کاربران سرویس گوگل مدت‌ها است که به چنین امکانی دسترسی دارند.

سایر تغییرات

انصافا باید گفت اپل و گوگل گاهی اوقات تغییرات غیرضروری را نیز در نسخه‌های جدید سیستم‌عامل موبایل خود انجام می‌دهند. در این زمینه می‌توان به قسمت میان‌برهای سریع و اعلان‌های گوشی اشاره کرد که اپل و گوگل همیشه در حال تغییر و بهینه‌سازی این ویژگی‌ها هستند. اپل برای چهارمین بار است که قسمت مرکز فرمان (Command Center) را تغییر می‌دهد، این قسمت اکنون به صورت کامل از تاچ سه‌بعدی پشتیبانی می‌کند.



منبع: androidpit,farnet




ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
4011