فناوری AMD Super Resolution متن باز و چندپلتفرمه خواهد بود

{title limit=50}

اسکات هرکلمن و فرانک آزور از ای ام دی (AMD) به‌تازگی در قسمت جدید پادکست هات‌هاردور شرکت کردند تا توضیحاتی درباره‌ی فناوری FidelityFX Super Resolution ارائه دهند. FidelityFX Super Resolution که مدتی پیش برای نخستین بار توسط ای ام دی به‌نمایش گذاشته شد، جایگزینی برای فناوری Nvidia DLSS محسوب می‌شود و مخصوص کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری RDNA 2 است.

فناوری FidelityFX Super Resolution در تلاش است وضوح اجرایی بازی‌ها را ارتقا دهد و قابلیت Anti-Aliasing را به‌صورت پیشرفته به‌ارمغان بیاورد. ای ام دی می‌گوید که می‌خواهد API فناوری جدید خود را به‌صورت متن باز (Open Source) منتشر کند تا امکان دسترسی به آن روی پلتفرم‌های متعدد وجود داشته باشد. ای ام دی پیش‌تر رویکردی مشابه برای دیگر فناوری‌‌های توسعه‌داده‌شده با مجموعه‌ابزار FidelityFX نظیر Contrast Aware Sharpening موسوم‌به CAS در پیش گرفته بود.

اسکات هرکلمن و فرانک آزور در مصاحبه با پادکست هات‌هاردور گفتند که فعلا نمی‌توانند جزئیات فنی فناوری FidelityFX Super Resolution را با هیچ رسانه‌ای در میان بگذارند، زیرا این فناوری هنوز به‌طور کامل آماده نشده است. البته هرکلمن به اهدافی که ای ام دی از توسعه‌ی FidelityFX Super Resolution در سر می‌پروراند اشاره کرد و گفت تیم قرمز ازطریق نسخه‌ی اختصاصی خود از DLSS، در پی انجام برخی کارهای به‌خصوص است.

یکی از اصلی‌ترین قواعدی که ای ام دی برای خود تعیین کرده این است که FidelityFX Super Resolution باید کاملا متن باز باشد و هیچ شرکتی به‌عنوان تنها مالک API آن شناخته نشود. تیم قرمز می‌گوید این رویکرد باعث می‌شود سازندگان بازی‌های ویدئویی برای پیاده‌سازی فناوری موردبحث در بازی خود، زمان کمتری صرف کنند و کار ساده‌تری در پیش داشته باشند.

ای ام دی می‌گوید سازنده‌ی بازی مجبور نیست شروع‌به کدنویسی برای سخت‌افزاری به‌خصوص کند، زیرا FidelityFX Super Resolution به‌طور کلی یک نوع کد خواهد داشت و توسعه‌دهنده به‌سادگی خواهد توانست آن کد را به درون بازی خود تزریق کند. طبق گفته‌ی هرکلمن، رویکرد ای ام دی برای متن بازکردن FidelityFX Super Resolution درنهایت باعث می‌شود این فناوری در انواع پلتفرم‌ها قابل‌دسترس باشد.

ای ام دی می‌گوید قصد دارد FidelityFX Super Resolution را روی کنسول‌های نسل جدید و کارت‌های گرافیک سری رادئون RX 6000 که مبتنی‌بر معماری RDNA 2 هستند ارائه دهد. تیم قرمز همچنین از ارائه‌ی قابلیت موردبحث در پردازنده‌های گرافیکی اینتل و انویدیا می‌گوید.

چندپلتفرمه بودن، خبر بسیار خوبی برای فناوری‌هایی مثل FidelityFX Super Resolution است. بزرگ‌ترین مشکلی که تحلیلگران دررابطه‌با DLSS مطرح می‌کنند، این است که فناوری موردبحث در انحصار پردازنده‌های گرافیکی انویدیا قرار دارد و API آن به‌صورت عمومی منتشر نشده است.

این حقیقت را نباید فراموش کنید که فناوری DLSS امروزه در انواع موتورهای باز‌ی‌سازی نظیر آنریل انجین (Unreal Engine) وارد شده و به‌صورت گسترده قابل‌دسترس است؛ اما توسعه‌دهندگانی که موتور بازی‌سازی اختصاصی خودشان را توسعه می‌دهند مجبور هستند وقت و تلاش بیشتری را صرف پیاده‌سازی DLSS انویدیا در موتور خود بکنند. تمامی این تلاش‌ها برای ارائه‌ی قابلیتی است که صرفا در کارت‌های گرافیک RTX کار می‌کند.

دو سؤال مهم و بزرگ درباره‌ی فناوری موردانتظار FidelityFX Super Resolution مطرح می‌شود. سؤال اول ساده است: آیا این فناوری به‌خوبی کار خواهد کرد؟‌ می‌دانیم که نسخه‌ی دوم DLSS نتایج چشم‌گیری به‌دنبال دارد و گاهی اوقات حتی از رندر اصلی نیز عملکرد بهتری نشان می‌دهد. حذف کردن TAA و استفاده از DLSS برای انجام Anti-Aliasing و آپ‌اسکیل کردن فریم تصویر باعث می‌شود به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. ای ام دی تمام تلاش خود را به‌کار خواهد بست تا سوپر رزولوشن به‌خوبی کار کند. 

سؤال دیگر این است که فناوری جدید ای ام دی چگونه کار خواهد کرد؟ آیا Super Resolution قرار است از شبکه‌ی تعلیم‌داده‌شده با هوش مصنوعی برای یافتن بهترین روش‌ها به‌منظور آپ‌اسکیل کردن تصویر و Anti-Aliasing استفاده می‌کند؟‌ آیا این فناوری خواهد توانست از قابلیت‌هایی که بر سخت‌افزار متکی می‌شوند (نظیر هسته‌های تنسور انویدیا) استفاده کند؟‌ فعلا جواب دقیق ای ام دی را نمی‌دانیم، بااین‌حال احتمال دارد که پاسخ سؤال،‌ منفی باشد.

در نظر داشته باشید که Super Resolution قرار است روی تمامی پلتفرم‌ها کار کند و صرفا محصولات انویدیا هسته‌ی تنسور دارند. این یعنی ای ام دی عملا هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای نمی‌بیند تا فناوری جدیدی را برپایه‌ی قابلیتی که محصولات خودش از آن بی‌بهره هستند توسعه دهد. بااین‌حال وقتی بحث به تعلیم ازطریق هوش مصنوعی می‌رسد، انجام این کار، شدنی است؛ حداقل مایکروسافت قدرت پردازشی بسیار زیادی را ازطریق زیرساخت‌های پلتفرم آژور ارائه می‌دهد.

الگوریتمی که با هوش مصنوعی تعلیم داده می‌شود باید بتواند به‌خوبی روی هسته‌های استاندارد پردازنده‌های گرافیکی کار کند. به‌لطف قدرت FP16، پردازنده‌های گرافیکی RDNA 2 خواهند توانست چنین شبکه‌ی پیچیده‌ای را بدون چالش زیاد اجرا کنند. 

شرکای تجاری کنسول‌ساز ای ام دی به قابلیت‌هایی نظیر Super Resolution نیاز دارند. پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس ازلحاظ تئوری می‌توانند بازی‌های ویدئویی را با وضوح 4K و نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه اجرا کنند؛ اما دستیابی به این هدف ازطریق کارت گرافیکی که قدرت کمتری نسبت‌به Radeon RX 6800 دارد، بدون انجام برخی ترفندها برای پایین آوردن کیفیت نهایی تصویر ممکن نیست. Super Resolution تلاش می‌کند کاهش کیفیت تصویر را جبران کند. 






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
81