فناوری رقیب DLSS انویدیا با تأخیر در کارت های گرافیک بیگ نوی آغازبه‌کار می‌کند

{title limit=50}

انویدیا فناوری‌های اختصاصی متعددی دارد و از آن‌ها در کارت‌های گرافیک خود به ‌منظور بهبود عملکرد استفاده می‌کند. یکی از این فناوری‌ها که با کمک هوش مصنوعی کیفیت تصویر را بهبود می‌دهد، DLSS (اَبَرنمونه‌برداری یادگیری عمیق) است که در هنگام روی کار آمدن با برخی مشکلات مواجه شد؛ اما به‌ مرور زمان بهبود پیدا کرد. انویدیا حتی نسخه‌ی دوم آن را در ششم فروردین‌ماه امسال معرفی کرد.

AMD (AMD) به‌تازگی به‌منظور رقابت مستقیم با DLSS انویدیا، فناوری مشابهی معرفی کرده است که ظاهرا برای فهمیدن نحوه‌ی عملکرد آن باید فعلا صبر کنیم. با وجود اینکه نسل بعدی کارت‌های گرافیک AMD یعنی خانواده‌ی Radeon RX 6000 (ملقب ‌به بیگ نوی) برای عرضه در ماه جاری میلادی برنامه‌ریزی شده‌اند، AMD قصد ندارد فناوری جدیدش را هم‌زمان با عرضه‌ی کارت‌های گرافیگ بیگ نوی دردسترس قرار دهد.

این خبر ممکن است باعث ناامیدی طرفداران AMD شود؛ بااین‌حال فراموش نکنید فناوری ابرنمونه‌برداری انویدیا نیز برای آغازبه‌کار مناسب، به چند ماه زمان نیاز داشت. نخستین کارت‌های گرافیک سری RTX در سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور و مهر ۱۳۹۷) از راه رسیدند؛ اما فناوری DLSS 1.0 تا فوریه‌ی ۲۰۱۹ (بهمن و اسفند ۱۳۹۷) در هیچ یک از بازی‌های ویدئویی پیاده‌سازی نشد.

با وجود افزایش زمان توسعه‌ی نسخه‌ی اول DLSS، در نهایت این فناوری نتوانست در روزهای اول توجهات خاصی را به ‌خود جلب کند و عملکردی بسیار عالی نشان دهد. ممکن است اوضاع برای AMD به گونه‌ی دیگری رقم بخورد. مزیت اصلی AMD این است که پس از انویدیا فناوری ابرنمونه‌برداری تولید می‌کند و این یعنی می‌تواند از اشتباهات تیم سبز درس بگیرد. 

در هر صورت فناوری جدید AMD که با نام سوپر رزولوشن (Super Resolution) شناخته می‌شود، قرار است برای مشتریان عمومی، بسیار قابل‌دسترس‌تر از DLSS باشد. فناوری DLSS صرفا در کارت‌های گرافیک سری RTX ارائه می‌شود؛ اما طبق اعلام AMD، سوپر رزولوشون قرار است «باز» و «کراس‌پلتفرم» باشد. درحال‌حاضر به‌طور دقیق نمی‌دانیم این عبارت‌ها در عمل چه مفهومی دارند؛ بااین‌حال در نگاه اول ذهن‌مان به‌سمت نسل بعدی کنسول‌های بازی معطوف می‌شود. ایکس باکس سری ایکس و پلی استیشن 5 مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی AMD هستند و احتمال دارد قابلیت سوپر رزولوشن را در آینده دریافت کنند. 

حتی بدون دردسترس ‌بودن قابلیت سوپر رزولوشن در روز اول، کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 بسیار امیدوارکننده به‌ نظر می‌رسند. بنچمارک‌های جدیدی که AMD به‌صورت اختصاصی منتشر کرده است، نشان می‌دهند کارت‌های سری بیگ نوی به‌طور معمول به ‌هنگام اجرای شماری از بازی‌ها عملکردی بهتر از خانواده‌ی امپر انویدیا دارند.

به‌‌طور مشخص‌تر، بنچمارک‌های AMD نشان می‌دهند در وضوح 4K، کارت‌‌های Radeon RX 6900 XT و Nvidia GeForce RTX 3090 عملکردی مشابه هم دارند (این دو کارت گرافیک به ترتیب با قیمت ۱۴۹۹ و ۹۹۹ دلار به بازار عرضه می‌شوند). از طرفی کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT عملکرد بهتری از GeForce RTX 3080 نشان داد و Radeon RX 6800 نیز رقیبش را قاطعانه شکست داد.

AMD رسما اعلام کرده است که کارت‌های گرافیک Radeon RX 6800 XT و RX 6800 در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰ (۲۹ آبان ۱۳۹۹) و Radeon RX 6900 XT در ۸ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۸ آذر ۱۳۹۹) به بازار عرضه می‌شوند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی فناوری سوپر رزولوشن دارید؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
208