آیفون 12 در مقایسه با آیفون 11 چه پیشرفت هایی داشته است؟

{title limit=50}

اپل آیفون ۱۲ را ساعاتی پیش رونمایی کرد. این محصول در مقایسه با آیفون ۱۱ پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به نمایشگر OLED اشاره کرد. اپل سال گذشته در آیفون ۱۱ از پنل IPS بهره گرفته بود و استفاده از OLED را به مدل‌های پرو و پرو مکس محدود کرده بود. دوربین و قابلیت شارژ بی‌سیم MagSafe از دیگر پیشرفت‌هایی هستند که در آیفون امسال شاهد هستیم.

نمایشگر

این محصول همانند نسل پیشین خود از نمایشگر ۶.۱ اینچی بهره می‌گیرد. اما پنل گوشی جدید از LCD به OLED ارتقا پیدا کرده است. آیفون جدید در اطراف نمایشگر از لبه‌های آلومینیومی برخوردار است. شاخصه‌ای که پیش از این در آیپد پرو و iPad Air و البته آیفون ۴ دیده بودیم. بریدگی بالای نمایشگر معروف آیفون‌ها همچنان به قوت خود باقی است؛ هرچند حاشیه‌ی اطراف نمایشگر به لطف ارتقا به OLED کاهش یافته است.

روشنایی نمایشگر آیفون ۱۲ از ۶۲۵ نیت در نسل قبل به ۱۲۰۰ نیت ارتقا پیدا کرده است. پشتیبانی از دالبی ویژن، HLG و HDR10 از ویژگی‌های نمایشگر آیفون ۱۲ است. اپل برای محافظت از نمایشگر محصول جدید خود از پوششی با نام سپر سرامیکی (Ceramic Shield) بهره گرفته است؛ سرامیک شیلد شاخصه‌ی جدیدی است که نه در آیفون ۱۱ و نه در هیچ‌یک از محصولات پیشین اپل وجود نداشته است.

خانواده آیفون ۱۲

پردازنده

پردازنده همواره نقطه قوت گوشی‌های آیفون بوده است؛ اما این بار با یک پردازنده‌ی فوق قدرتمند با نام A14 Bionic روبه‌رو هستیم. اساسا دلیل نگارش عبارت سلام سرعت (Hi, speed) در پوستر رویداد امشب همین پردازنده‌ی ۵ نانومتری بوده است. طبق ادعای اپل پردازنده‌ی جدید این شرکت ۵۰ درصد سریع‌تر از جدیدترین پردازنده‌های مورد استفاده در گوشی‌ها اندرویدی است. همچنین، اپل مدعی است تراشه‌ی گرافیکی به کار رفته در این محصول نیز بهترین پردازنده‌ی گرافیکی دنیای موبایل است.

در مقام  مقایسه، سال گذشته آیفون ۱۱ با پردازنده‌ی A13 Bionic رونمایی شد. این پردازنده که از لیتوگرافی هفت نانومتر پلاس بهره می‌برد، عملکرد کاملا بهینه‌ای را به نمایش گذاشت. بااین‌حال، طبق گفته‌ی اپل A14 Bionic عملکردی بهینه‌تر و سریع‌تر از نسل قبل خود خواهد داشت.

آیفون ۱۲ اولین کاوش اپل در دنیای 5G نیز محسوب می‌شود. به گفته‌ی مدیر اپل، این شرکت کیفیت عملکرد 5G در محصولات جدید خود را در ۳۰ کشور با ۱۰۰ اپراتور مورد آزمون قرار داده است تا از پایداری عملکرد آن مطمئن شود. در پاسخ به نگرانی‌های کاربران در خصوص مصرف باتری 5G، اپل در مراسم رونمایی از خانواده‌ی آیفون ۱۲ اعلام کرد که برای بهینه‌تر شدن مصرف باتری، حالتی با نام Smart Data Mode را در نظر گرفته تا در مواقعی که کاربر نیازی به 5G ندارد گوشی به‌صورت خودکار با LTE سوییچ کند.

نمایش پشت و جلو آیفون ۱۲ اپل / iPhone 12 با رنگ سرمه‌ای

دوربین

چینش دوربین پشت آیفون ۱۲ هرچند تا حدود بسیار زیادی مشابه دوربین پشت آیفون ۱۱ است؛ در بخش عملکرد تفاوت‌هایی با آن دارد. اپل در آیفون ۱۱ از دو حسگر ۱۲ مگاپیکسلی واید و اولتراواید برای دوربین اصلی استفاده کرده بود. همین ترکیب در آیفون ۱۲ نیز به کار رفته است؛ با این تفاوت که لنز واید پیشرفت جالب‌توجهی داشته است. اپل با وجود ثابت نگه داشتن حسگر اولتراواید، در حسگر واید از لنز ۷ المانی استفاده کرده است. همچنین، این اولین‌بار در تمامی محصولات اپل است که از دریچه‌ی دیافراگم با گشودگی f/1.6 استفاده می‌شود. باتوجه‌به نکات یادشده پیش‌بینی می‌شود آیفون ۱۲ بتواند تصاویری به نسبت باکیفیت‌تر از آیفون ۱۱ ثبت کند.

در بخش دوربین سلفی با اینکه ازلحاظ سخت‌افزاری تفاوتی مشاهده نمی‌شود، اپل حالت شب یا نایت مود را به سلفی آیفون ۱۲ اضافه کرده است تا از این جهت نیز شاهد پیشرفت نسبت به نسخه‌ی پیشین باشیم.

شارژر MagSafe آیفون

باتری و قیمت

در بخش باتری از آن‌جایی که هنوز ظرفیت باتری آیفون‌های جدید مشخص نشده است نمی‌تواند از نظر ظرفیت دو گوشی مورد بحث را مقایسه کرد؛ اما با نگاهی به روند سال‌های پیش اپل می‌توان حدس زد که باتری ۳۱۱۰ میلی‌آمپری به کار رفته در آیفون ۱۱ در آیفون ۱۲ کمی افزایش ظرفیت را تجربه کرده باشد. انتظار می‌رود به دلیل بهره‌مندی نسخه‌ی جدیدتر از پردازنده‌ی بهینه‌تر، شاهد عملکرد بهتر باتری در آیفون ۱۲ باشیم.

شاخصه‌ی ویژه‌ای که آیفون‌های امسال از جمله آیفون ۱۲ به آن مجهز شده‌اند، قابلیت شارژ بی‌سیم جدیدی به‌نام MagSafe است. این قابلیت پیش از این نه در آیفون ۱۱ نه در هیچ‌یک از محصولات اپل وجود نداشت. کاربران آیفون ۱۲ می‌توانند از شارژرهای بی‌سیم Qi برای شارژ دستگاه خود استفاده کنند. در این‌صورت شارژ بی‌سیم ۷/۵ واتی را تجربه خواهند کرد؛ اما اگر از شارژرهای MagSafe استفاده کنند توان شارژ به دو برابر یعنی ۱۵ وات افزایش پیدا خواهد کرد.

گفتنی است اپل در سری جدید آیفون، شارژر را از جعبه گوشی حذف کرد. دلیل این کار از سوی شرکت آمریکایی دغدغه‌های محیط زیستی عنوان شد. با وجود این، قیمت پایه آیفون ۱۲ از قیمت پایه آیفون ۱۱ در زمان معرفی ۱۰۰ دلار بیشتر است. آیفون ۱۱ سال گذشته با برچسب ۶۹۹ دلاری رونمایی شد؛ درحالی‌که نسل جدید این محصول در پایین‌ترین مدل قیمتی برابر با ۷۹۹ دلار دارد.


جمع‌بندی

آیفون‌ها سال به سال دست‌خوش پیشرفت می‌شوند و این اصل امسال نیز پابرجا بود. آیفون ۱۲ در مقایسه با آیفون ۱۱ شاید ازلحاظ ظاهری تفاوت عمده‌ای پیدا نکرده باشد؛ اما در چند بخش مهم پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. استفاده از نمایشگر OLED به‌جای IPS LCD، ارتقا پردازنده به A14 Bionic با فناوری ساخت پنج نانومتری، بهبود سخت‌افزاری دوربین اصلی و نرم‌افزاری دوربین سلفی و اضافه شدن قابلیت شارژ سریع بی‌سیم MagSafe از جمله پیشرفت‌ها آیفون ۱۲ نسبت به نسل پیشین آن بوده است.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
263