جنسن هوانگ می‌گوید احتمالا پردازنده های آرم با برند انویدیا عرضه می‌شوند

{title limit=50}

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا در کنفرانس ویدیویی چند روز پیش خود از برنامه‌های شرکتش برای دوران پس از خرید آرم صحبت کرد. طبق بخشی از صحبت‌های هوانگ، طراحی و عرضه‌ی پردازنده‌های مرکزی با برند انویدیا دور از انتظار نیست. چنین اقدامی قطعا رقابت بین انویدیا و اینتل و AMD را وارد فاز جدیدی می‌کند.

خبر فروش ۴۰ میلیارد دلاری آرم به انویدیا، موجی از واکنش‌ها را در صنعت فناوری و خصوصا حوزه‌ی نیمه‌هادی به‌همراه داشت. بسیاری از کارشناسان نگران این هستند که پس از ادغام دو شرکت، آن‌ها چگونه می‌خواهند مانع از خارج‌شدن مشتریان کنونی آرم یا رقابت مستقیم با آن‌ها شوند. خصوصا در حوزه‌ی ساخت پردازنده‌ی مرکزی، نگرانی‌های زیادی در صنعت وجود دارد. پیش‌بینی‌های متعددی احتمال می‌دادند که انویدیا، پردازنده‌های اختصاصی با برند مستقل تولید نخواهد کرد. درواقع احتمال بیشتر این بود که تیم سبز از مالکیت خود روی آرم برای توسعه‌ی بهتر اکوسیستم آرم در حوزه‌ی سرور استفاده کند. اکوسیستمی که می‌تواند از ترکیب پردازنده‌های گرافیکی انویدیا با CUDA و مجموعه‌ی شبکه‌ای Mellanox این شرکت بهره ببرد.

مدیرعامل انویدیا در کنفرانس اخیر خود در پاسخ به یکی از خبرنگاران، احتمال توسعه‌ی پردازنده‌ی مرکزی با تکیه بر Neoverse را برای دیتاسنتر دور از انتظار ندانست. او گفت که با تکیه بر ترکیب توانایی‌ها و دارایی‌های انویدیا و آرم، می‌توان تولید پردازنده در سطح سرور را با گستردگی بیشتری در جهان پیش‌بینی کرد. به‌گفته‌ی هوانگ، با ترکیب انویدیا و آرم، شرکت‌ها می‌توانند مجوز هسته‌ی پردازنده‌ها را خریداری کرده و خودشان CPU سرور تولید کنند. در سناریویی دیگر، آن‌ها تولید پردازنده را هم به انویدیا و آرم می‌سپارند.

تأثیر ادغام آرم و انویدیا بسیار عمیق و گسترده خواهد بود

به‌گفته‌ی هوانگ، ترکیب انویدیا و آرم گزینه‌های متعددی را دراختیار شرکت‌های تولیدکننده‌ی CPU قرار می‌دهد. آن‌ها می‌توانند از میان انتخاب‌های گوناگون از خرید مجوز معماری تا تولید، گزینه‌های بیشتری را در تصمیم‌های خود لحاظ کنند. 

انویدیا اکنون هم پردازنده‌هایی مبتنی بر آرم را برای کاربردهایی با مصرف توان پایین تولید می‌کند. البته دسترسی به توانایی‌ها و تیم مهندسی آرم می‌تواند سرعت طراحی تراشه‌های سفارشی را خصوصا در حوزه‌ی دیتاسنتر برای تیم سبز افزایش دهد. آن‌ها همچنین کنترل کاملی روی بخش ISA خواهند داشت. ازطرفی هنوز نمی‌دانیم که آیا انویدیا تصمیم دارد تا تمامی نوآوری‌های آتی آرم را در سطح معماری با مشتریان کنونی شرکت بریتانیایی به اشتراک بگذارد یا خیر.

هوانگ در ادامه‌ی کنفرانس خبری خود اعلام کرد که شرکتش برنامه‌هایی جدی برای سرعت بخشیدن به نقشه‌ی راه Neoverse دارد تا توآوری‌های جدید را هرچه سریع‌تر به دست خریداران مجوز آرم برساند. به‌طور طبیعی چنین رویکردی حداقل در کوتاه‌مدت به نفع آرم هم خواهد بود. آن‌ها می‌توانند اکوسیستم تراشه‌های سرور آرم را توسعه دهند و گزینه‌های متعددی را به تولیدکننده‌های متنوع تراشه ارائه کنند.

انویدیا / Nvidia

انویدیا در روند ادغام آرم می‌تواند بهینه‌سازی‌های مخصوص پردازنده‌های گرافیکی خود را در معماری آرم پیاده‌سازی کند. به‌عنوان مثال، انسجام حافظه‌ی CPU/GPU با تمرکز بیشتر روی GPU انویدیا در معماری آرم پیاده‌سازی خواهد شد که درنهایت، تولیدکننده‌های دیگر تراشه را به استفاده از GPU انویدیا تشویق می‌کند. چنین روندی می‌تواند انویدیا را به تنها ارائه‌دهنده‌ی راهکارهای هوش مصنوعی در بازار دیتا سنتر تبدیل کند.

برنامه‌های انویدیا برای آینده‌ای که درکنار آرم رقم می‌خورد، احتمالا فراتر از «تنها» ساختن پردازنده‌ی اختصاصی خواهد بود. اگر با نگاهی کلی‌تر به مسئله نگاه کنیم، انویدیا پس از دریافت مجوزها از مراکز تنظیم‌گری قانونی می‌تواند ساختاری یکپارچه شامل CPU و GPU و FPU را به‌همراه محصولات مرتبط با شبکه زیر یک سقف داشته باشد. این بخش‌ها، جزئیات حساسی هستند که برای ساخت سرورها نیاز خواهند بود. درنتیجه به‌راحتی می‌توان تصور کرد که انویدیا با دراختیار گرفتن آرم، در مسیر ساخت سرورهای یکپارچه‌ با ساختار عمودی حرکت می‌کند. درواقع آن‌ها برای ساخت آینده‌ای تلاش می‌کنند که روزی هوانگ، آن را «واحد پردازش حرفه‌ای در سطح دیتاسنتر» نامیده بود.

درحال‌حاضر، تراشه‌های متعدد سروری مبتنی بر ARM Neoverse در بازار وجود دارند که از میان مهم‌ترین‌ها می‌توان به Graviton 2 از AWS و Altra از Ampere و Cavium ThunderX از Marvell اشاره کرد. هنوز مشخص نیست که آن مشتریان آرم، چه واکنشی به ادغام آرم و انویدیا خواهند داشت. به‌هرحال چنین اتفاقی، شرکت‌های مذکور را تاحدودی به رقیب مستقیم شرکتی تبدیل می‌کند که از آن، مجوز معماری خریداری می‌کنند. فرایند ادغام، تأثیری اجتناب‌ناپذیر هم روی استارتاپ‌هایی همچون Nuvia خواهد داشت.

نکته‌ی مهم و حتمی اینکه درصورت تأیید ادغام ازسوی تنظیم‌گران قانونی، بازار سرور دچار تغییرات شدیدی خواهد شد. اینتل امروز به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی تراشه‌ی سرور در بازار شناخته می‌شود. ازطرفی مشکلات اخیر در هر دو سمت مصرف‌کننده (ازسوی اپل) و سرور (ازسوی AWS) ضعف ساختاری را در آن شرکت نشان داد که قبلا هیچ‌گاه ندیده بودیم. درنهایت، سرعت بالا در نوآوری‌های معماری آرم، تهدیدی جدی برای موقعیت اینتل Xeon در بازار ایجاد می‌کند. فراموش نکنید که تیم آبی در بخش دیگر این بازار یعنی توسعه‌ی محصولات Habana و Nervana در حوزه‌ی هوش مصنوعی هم چالش‌هایی جدی داشته است.

در سمت دیگر بازار سرور، AMD با تراشه‌های EPUC Rome سهم بازار خود را افزایش می‌دهد. محصولات بیشتر مبتنی بر آرم، بر AMD هم فشار وارد می‌کنند. ازطرفی AMD به‌عنوان یکی دیگر از ارائه‌کننده‌های معماری x86 نقش مهمی در کاهش سرعت استفاده از پردازنده‌های سرور مبتنی بر آرم داشته است. دلیل اصلی آن را هم می‌توان اکوسیستم نرم‌افزاری آسان و سریع x86 دانست. درمقابل، تمرکز انویدیا روی توسعه‌ی اکوسیستم نرم‌افزاری (تعداد مهندسان نرم‌‌افزار انویدیا بیش از مهندسان سخت‌افزار شرکت است) و دسترسی به اکوسیستم گسترده‌ی توسعه‌دهنده های آرم می‌تواند برخی از برتری‌های x86 را از بین ببرد.

درنهایت، AMD خانواده‌ای بالغ و حرفه‌ای از پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنتر دارد و اینتل هم مراحل پایانی عرضه‌ی GPU به بازار را سپری می‌کند. دو شرکت مذکور، با دراختیار داشتن هر دو بخش CPU و GPU در ساختار خود، نسبت به انویدیا برتری دارند. البته تیم سبز نیز که تاکنون تنها به ساخت پردازنده‌ی مرکزی شناخته می‌شد، با خرید آرم جبهه‌ی سوم را به نبرد اضافه می‌کند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
344