شرکت SK Hynix اولین حافظه‌ی SSD جهان با ۱۲۸ لایه NAND را تولید کرد

{title limit=50}

در سال‌های گذشته، همه‌ی شرکت‌های تولیدکننده‌‌ی حافظه‌ی NAND به‌دنبال راه‌هایی برای ساختن حافظه‌ با لایه‌های بیشتر بوده‌اند. ظاهرا اس‌کی هاینیکس دستاوردهای مهمی در این رقابت کسب کرده است و برای ایجاد موج جدید در بازار آماده می‌شود. غول کره‌ای دنیای حافظه ادعا می‌کند که به‌زودی حافظه‌های Gold P31 SSD خود را به بازار مصرف‌کننده عرضه خواهد کرد. با عرضه‌ی این حافظه‌ها، اس‌کی هاینیکس به اولین شرکتی تبدیل می‌شود که حافظه‌های ۱۲۸ لایه‌ی NAND را دردسترس مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

حافظه‌های Gold P31 با درایوهای M.2 NVMe عرضه می‌شوند که از رابط PCIe 3.0 بهره می‌برند. حافظه‌های جدید در ظرفیت‌های ۵۰۰ گیگابایت یا یک ترابایت عرضه خواهند شد. هر دو ظرفیت، سرعت خواندن تا ۳،۵۰۰ مگابایت‌برثانیه را به‌همراه سرعت نوشتن تا ۳،۲۰۰ مگابایت‌برثانیه به کاربر نهایی ارائه می‌کنند. بهترین درایوهای مبتنی بر NVMe و PCIe 3.0 بازار، چنین سرعت‌هایی دارند و از پهنای باند PCI-Express حداکثر بهره‌برداری را می‌کنند.

اس‌کی هاینیکس ادعا می‌کند که حافظه‌های جدید را با کیفیتی برابر با حافظه‌های Samsung 970 Evo به بازار عرضه می‌کند. البته آن‌ها مدعی هستند که ارزش افزوده‌ای بالاتر از رقیب هم‌وطن را به کاربر نهایی عرضه می‌کنند.

ساخت حافظه‌های ذخیره‌سازی با لایه‌های بیشتر، به تولیدکننده‌های NAND امکان می‌دهد که داده‌های بیشتری را در یک قالب ثابت ذخیره‌ کنند. درنتیجه، برای هر گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی، سیلیکون کمتری مصرف می‌شود که درنهایت به کاهش هزینه‌های تولید می‌انجامد. تمامی این موارد در مجموع باعث می‌شوند که هزینه‌ی نهایی برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه‌تر شود. فراموش نکنید که در شرایط کنونی، قیمت حافظه‌های NAND رو به کاهش است و اس‌کی هاینیکس نیز همیشه در مسیر کاهش قیمت‌ها رقابت می‌کند. درحال‌حاضر، شرکت‌های رقیب هم برای تولید حافظه‌هایی با لایه‌های NAND بیشتر تلاش می‌کنند. سامسونگ و اینتل و YMTC به ترتیب تولید حافظه‌هایی با ۱۶۰ و ۱۴۴ و ۱۲۸ لایه را در دستور کار دارند، اما هیچ‌‌کدام هنوز موفق به تولید محصول نهایی برای مصرف‌کننده نشده‌اند.

حافظه‌های جدید ۱۲۸ لایه‌ی اس‌کی هاینیکس اکنون دردسترس مصرف‌‌کننده‌ها قرار دارند. حافظه‌ی یک ترابایتی Gold P31 باقیمت ۱۳۵ و نمونه‌ی ۵۰۰ گیگابایتی با قیمت ۷۵ دلاری در آمازون به فروش می‌رسد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
174