اینتل بنچمارک جدیدی از پردازنده گرافیکی ۴۲ ترافلاپسی Arctic Sound منتشر کرد

{title limit=50}

پس از گذشت چند ماه از انتشار اولین اخبار و بررسی‌ها پیرامون پردازنده‌ی گرافیکی غول‌پیکر اینتل، اکنون شرکت سازنده اطلاعات تکمیلی پیرامون آن را منتشر کرده است. این پردازنده به‌نام Arctic Sound معرفی شد که از معماری با چهار تراشه‌ی همسان موازی، موسوم به کاشی (Tile) بهره می‌برد و تا ۱۶،۲۸۴ هسته‌ی پردازشی دارند. اینتل ادعا می‌کند که تراشه‌ی مذکور اکنون در مراحل نهایی آزمایش در آزمایشگاه‌های شرکت قرار دارد. در رویداد اخیر Architecture Day، بنچمارک‌هایی از پردازنده‌ی در دست آزمایش منتشر شد که قدرت پردازشی آن را با جزئیات نشان می‌دهد.

حدود ۶ ماه پیش بود که اولین گزارش‌ها از طراحی و تولید پردازنده‌‌ای موسوم به Arctic Sound در اینتل منتشر شد. کارشناسان سخت‌افزار، طراحی مبتنی بر چهار کاشی را برای پردازنده‌ی گرافیکی غول‌پیکر اینتل پیش‌بینی کرده بودند که تا ۲،۰۴۸ واحد پردازشی (EU) و ۳۶ ترافلاپس قدرت پردازشی را ارائه می‌کرد. در پیش‌بینی‌‌های اولیه، سرعت کلاک ۱/۱ گیگاهرتز برای این پردازنده در نظر گرفته شده بود. ازآنجاکه هر EU تقریبا شامل هشت هسته‌ی پردازشی می‌شود،‌می‌توان ادعا کرد که پردازنده‌ی جدید اینتل دارای ۱۶،۳۸۴ هسته خواهد بود. اطلاعات اخیر رسمی از اینتل نشان می‌دهد که سرعت کلاک، ۱/۳ گیگاهرتز خواهد بود ۴۳ ترافلاپس قدرت پردازشی را به‌همراه خواهد داشت. این پردازنده‌ی گرافیکی،‌ از روش طراحی MCM بهره می‌برد.

راجا کادوری در رویداد اخیر اینتل اعلام کرد که شرکت، طراحی و تولید پردازنده‌ی گرافیکی Arctic Sound را مبتنی بر معماری HP در سه حالت با یک، دو و چهار کاشی در دستور کار دارد. با افزایش تعداد کاشی‌ها، تعداد واحد‌های پردازشی و همچنین هسته‌ها افزایش پیدا می‌کند. در طراحی با یک کاشی، شاهد ۵۱۲ واحد EU و ۴،۰۹۶ هسته‌ی پردازشی هستیم. با استفاده از طراحی با دو کاشی، ۸،۱۹۲ و با پیاده‌سازی طراحی با چهار کاشی، ۱۶،۳۸۴ هسته‌ی پردازشی خواهیم داشت.

طراحی چهار کاشی Intel Xe HP

درحال‌حاضر طراحی نهایی درایورها و نسخه‌های گوناگون پردازنده‌ی گرافیکی جدید مشخص نیست، اما اینتل به‌هرحال بنچمارک‌هایی از قدرت پردازشی آن را برای مخاطبان رویداد Architecrure Day به نمایش گذاشت. یک کاشی تکی از پردازنده‌ی گرافیکی Xe HP توانایی تبدیل ۱۰ ورودی مجزای محتوای 4K 60 HEVC را دارد که قدرت بسیار بالای آن را نشان می‌دهد. ازآنجاکه مقیاس‌دهی با اضافه کردن کاشی‌ها با تقریب و دقت خوبی رخ می‌دهد، می‌توان انتظار داشت که در پردازنده با چهار کاشی، امکان تبدیل و رمزگشایی ۴۰ ورودی محتوایی وجود داشته باشد.

پردازنده گرافیکی جدید با چهار تراشه همسان موازی، مخصوص دیتاسنتر ساخته می‌شود

پردازنده‌ی گرافیکی جدید اینتل مخصوص دیتاسنترها طراحی شده است و گیمرها از رونمایی جدید آن‌چنان خوشحال نخواهند شد. به‌نظر هم نمی‌رسد که اینتل تصمیمی برای عرضه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی غول‌پیکر جدید برای بازار مصرف‌کننده داشته باشد. البته اینتل برای راضی کردن بازار مصرف‌کننده هم پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی موسوم به Intel HPG معرفی کرد که مخصوص بازار گیمینگ طراحی و ساخته می‌شود (Intel High-Performance XE architecture for Gaming).

غول دنیای پردازنده در رویداد Architecture Day 2020 درکنار نمایش بنچمارکی از پردازنده‌ی گرافیکی جدید خود، اطلاعات جزئی بیشتری از آن را به مخاطبان اعلام کرد. در بخشی رویداد گفته شد: «ما از نوآوری‌های منحصربه‌فرد شرکت در بخش پکیجینگ برای توسعه‌ی یک معماری در سطح بالای صنعتی بهره بردیم که ساختاری با چند کاشی پردازشی و بهره‌وری و قدرت بسیار بالا را به‌همراه داشت. این معماری Xe HP است که مانند یک ابرکامپیوتر متمرکز بر محتوای رسانه‌ای روی یک کارت PCIe عمل می‌کند. پردازنده‌ی جدید قابلیت تبدیل و انکد کردن یک ویدیوی 4K را به‌صورت زنده و تا ۶۰ فریم‌برثانیه و تنها در یک جریان پردازشی دارد. البته قابلیت‌های نهایی بسیار بیشتر هستند».

اینتل در ادامه‌ی رویداد نحوه‌ی تبدیل ۱۰ جریان ورودی محتوای 4K را به نمایش گذاشت تا برتری خود را در طراحی یک معماری قدرتمند با چگالی بالا و بهره‌برداری از فناوری ffmpeg نشان دهد. تیم آبی ادعا می‌کند که قدرت بالا در جریان پردازشی را در اولویت اول طراحی Xe قرار می‌دهد. آن‌ها در ادامه به افزایش تعداد واحدهای اجرایی پردازنده تا ۱۰۰ برابر نسبت به Xe LP اشاره می‌کنند.

رونمایی‌ها و بنچمارک‌های اخیر ثابت کرد که اینتل برنامه‌هایی جدی برای آزمایش و توسعه‌ی یک تراشه‌ی بزرگ در آزمایشگاه‌های خود دارد. اگرچه پیش‌بینی می‌شود که آن‌ها بهره‌وری بیشتری را از تراشه‌ی کرافیکی در دست ساخت استخراج کنند، رسیدن به قدرت ۴۲ ترافلاپس هم بسیار عالی است. پردازنده‌ی گرافیکی جدید اینتل با چنین قدرتی به‌عنوان سریع‌ترین پردازنده‌ی گرافیکی تکی جهان شناخته می‌شود. AMD با پردازنده‌های Zen نشان داد که رویکرد MCM در طراحی پردازنده‌ها، مسیر پیش‌رو برای توسعه‌ی قانون مور را ترسیم می‌کند. ازطرفی هنوز AMD و انویدیا توانایی استفاده از رویکرد مذکور را در پردازنده‌های گرافیکی پیدا نکرده‌اند. ظاهرا اینتل اولین شرکتی خواهد بود که با پیاده‌سازی MCM، اولین محصولات گرافیکی را عرضه می‌کند. اینتل اعلام کرد که پردازنده‌های گرافیکی Xe HP به‌زودی در Dev Cloud دردسترس قرار می‌گیرند و توسعه‌دهنده‌ها می‌توانند ساخت محصول روی آن‌ها را شروع کنند.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
18