روزنامه تندرو چینی، آمریکا را به «فریب دادن»‌ بزرگ‌ترین شرکت تراشه‌ساز دنیا متهم کرد

{title limit=50}

به‌گزارش تک‌اسپات، روزنامه‌ی ملی‌گرای گلوبال‌ تایمز چین انتقادی تند به احداث کارخانه‌ی TSMC در آمریکا وارد کرده و آن را اتفاقی منفی برای صنعت جهانی قطعات نیمه‌هادی قلمداد کرده است.

TSMC هفته‌ی گذشته با برگزاری مراسمی در آریزونا گفت دو کارخانه‌ی پیشرفته در این ایالت احداث می‌کند. اپل، انویدیا و AMD جزو نخستین مشتریان این کارخانه‌های جدید خواهند بود. کارخانه‌های موردبحث، به تجهیزات ساخت تراشه‌ی چهار نانومتری و سه نانومتری مجهز می‌شوند.

روزنامه‌ی گلوبال تایمز می‌گوید تصمیم TSMC برای انتقال خط تولید لیتوگرافی‌های مدرن چهار و سه نانومتری به آمریکا نشان می‌دهد دولت ایالات متحده TSMC را «فریب داده است.» این روزنامه می‌گوید آمریکا ازطریق کارخانه‌های TSMC جدیدترین فناوری‌های «منطقه‌ی تایوان را که متعلق به ما است» به سرقت می‌برد. دولت چین بارها به‌طور علنی اعلام کرده که جزیره‌ی تایوان را بخشی از خاک خودش می‌داند.

گلوبال تایمز به People's Daily (روزنامه‌ی رسمی کمیته‌ی مرکزی حزب کمونیست چین) وابسته است و احتمالاً دولت پکن مقاله‌ی جدید گلوبال تایمز را تأیید کرده است. چین تاکنون به‌طور رسمی به احداث کارخانه‌ی TSMC در ایالت آریزونا واکنش نشان نداده است. این کشور مدتی پیش در واکنش به تصویب لایحه‌ی CHIPS در آمریکا،‌ این اقدام را «تبعیض‌آمیز» خوانده بود.

گلوبال تایمز در بخشی از مقاله‌ی انتقادی‌اش می‌نویسد: «باید صدای زنگ هشدار را بلندتر کنیم... ایالات متحده ممکن است سایر تراشه‌سازان در کشورهای دیگر را همچون TSMC تحت فشار بگذارد.» این روزنامه، آمریکا را به «گاوی نر در داخل یک فروشگاه چینی» تشبیه کرده است که آنجا (صنعت تراشه‌ی چین) را به‌طور کامل به هم می‌ریزد.

به موجب تحریم‌های جدید آمریکا که از دو ماه پیش اعمال شده‌اند، چین اجازه ندارد به تجهیزات پیشرفته‌ی تراشه‌سازی دسترسی پیدا کند. دولت واشینگتن می‌گوید چین از این تجهیزات برای ساخت تراشه‌هایی استفاده می‌کند که کاربرد نظامی دارند. آمریکا در تحریم‌های جدیدش شهروندان خود را مجبور کرده است از صنعت تراشه‌ی چین جدا شوند.

TSMC هفته‌ی گذشته گفت سرمایه‌گذاری‌اش در کارخانه‌های آریزونا را از ۱۲ به ۴۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد. این سایت تولید تراشه هزاران شغل جدید ایجاد می‌کند و پس از ورود به مرحله‌ی عملیاتی، سالانه ۶۰۰٬۰۰۰ ویفر تراشه تولید خواهد کرد.

TSMC که بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا محسوب می‌شود، برخلاف اکثر شرکت‌های دیگر، روزهای خوبی سپری می‌کند. ماه گذشته‌ی میلادی درآمد این شرکت ۵۰٫۲ درصد رشد کرد تا رکورد جدیدی به ثبت برسد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
229