تماشا کنید: آزمایش iFixit درمورد ایمنی باتری‌ گوشی‌های هوشمند

{title limit=50}

متخصصان iFixit ویدیوی جدیدی به‌اشتراک گذاشته‌اند که در آن با چاقو‌زدن به چند باتری، اطلاعاتی درمورد ایمنی آن‌ها ارائه می‌دهند. گاهی‌اوقات اخباری درمورد انفجار باتری‌ لوازم الکترونیکی مختلف منتشر می‌شود؛ اما تا زمانی‌که برخی اصول مهم را درنظر بگیرید، نمونه‌های لیتیوم-یونی مدرن، معمولاً ایمنی بالایی دارند.

مهم‌ترین توصیه‌ی تیم iFixit هنگام کار با باتری محصولات الکترونیکی این است که همیشه ظرفیت آن را تا ۲۵ درصد یا کم‌تر تخلیه کنید. باد کردن باتری‌ها واضح‌ترین نشانه‌ی خرابی احتمالی آن‌ها به‌شمار می‌آید؛ اما درواقع میزان شارژ باتری تعیین می‌کند آیا یک اتصال کوتاه می‌تواند گرمای کافی برای ایجاد فرایند «فرار حرارتی» یا همان انفجار را ایجاد کند یا خیر.

تماشا در آپارات

iFixit برای بررسی موضوع، با شیء نوک‌تیز روی سطح تعدادی باتری ضربه زدند تا مشخص شود کدام‌یک از آن‌ها مفنجر خواهد شد. هنگامی‌که ضرباتی با پیچ‌گوشتی فلزی به‌سطح باتری آیفون ۱۲ پرو مکس (که شارژ آن تا ۲۵ درصد تخلیه شده بود) زده شد، کمی دود و جرقه‌های کوچک از آن بیرون آمد، اما در شرایطی‌که باتری کاملاً شارژ باشد و ضرباتی با نوک پیچ‌گوشتی به آن زده شود، احتمال انفجار و آتش‌سوزی وجود دارد. به‌یاد داشته باشید که باتری‌های مورد آزمایش در این ویدیو کاملاً یکسان و تنها تفاوت در میزان شارژ آن‌ها بود.

توصیه‌های دیگر iFixit هنگام کار با باتری‌ها، استفاده از ابزار پلاستیکی غیررسانا به‌جای فلز است تا بدین‌ترتیب خطر سوراخ‌شدن و ایجاد اتصال کوتاه هنگام خارج‌کردن آن از دستگاه کاهش یابد. در ویدیوی iFixit به‌طور مستقیم از سازندگان محصولات الکترونیکی درخواست می‌شود که از به‌کار بردن چسب‌های قوی در دستگاه‌های خود، خودداری کنند تا در وهله‌ی اول، جداسازی این قطعه امنیت بالاتری داشته باشد.

ویدیوی iFixit مدتی پس از انتشار تصویری در کانال یوتیوب Mrwhosetheboss منتشر شده است که نشان می‌داد تعدادی از گوشی‌های سامسونگ، چند سال بعد از بی‌استفاده‌ماندن، متورم شده‌اند. ویدیوی iFixit به‌طور مستقیم به گزارش Mrwhosetheboss نمی‌پردازد اما به‌طور تلویحی نشان می‌دهد تا زمانی‌که به‌درستی و با درنظر گرفتن اصول ایمنی با این باتری‌ها کار کنید، با خطری جدی مواجه نخواهید بود.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
80