iMac Pro برای بازگشت پرقدرت و تسلط به بازار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

{title limit=50}

اپل درحال حاضر تمام عناصر لازم برای تولید سیستم دسکتاپ All in One پرچم‌دار Mac را دراختیار دارد تا محصولی عرضه کند که محور اصلی مجموعه سیستم‌های دسکتاپ این شرکت باشد.

سری کامپیوترهای iMac اپل در سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۴۰۰ خورشیدی) با طراحی زیباتر و استفاده از پردازنده جدید M1 جان تازه‌ای گرفت. در آن زمان، چنین ارتقائی برای خط تولید کامپیوترهای نمادین اپل ضروری بود؛ اما، اکنون بعداز گذشت ۱۶ ماه وقت آن رسیده است که شاهد مدل جدیدی باشیم که قطعاً با اختلاف بهتر از مدل قبلی ظاهر شود.

با‌ توجه به ویژگی‌هایی که درحال حاضر طرفدار و کاربرد بیشتری دارند، به‌نظر می‌رسد امکان گردآوری آن‌ها در مدل جدید آی‌مک ممکن نباشد؛ بنابراین شاید بهتر است که اپل فرایند بازگشت خط تولید کامپیوترهای آی‌مک پرو که سال‌ها از به‌روزرسانی آن می‌گذر را مجدداً ازسر بگیرد.

آی‌مک پرو ۲۰۱۷ / iMac Pro 2017

زمانی‌که برای اولین بار تولید سری کامپیوترهای All in One آی‌مک پرو در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ شمسی) آغاز شد بسیاری بر این باور بودند که این دستگاه پلی بین مدل‌های مختلف دستگاه‌های مک پرو (Mac Pro) و آی‌مک (iMac) خواهد بود. اما، آی‌مک پرو درواقع به محصول مهمی بدل شد که سری کامپیوترهای آل‌این‌وان آی‌مک را در بخش‌های مختلف طبقه‌بندی کرد. بدین ترتیب، آی‌مک ۲۱/۵ اینچی به‌عنوان مدلی مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی دراختیار کاربرانی که نمی‌خواهند هزینه‌ی آنچنانی بپردازند، قرار گرفت و آی‌مک ۲۷ اینچی با توان بیشتر و نمایشگر بزرگ‌تر مورد توجه عده‌ای دیگر از کاربران قرار گرفت و مدل آی‌مک پرو نیز برای آن گروه از کاربران خوشایند بود که نیاز به منابع وسیع‌تری داشتند.

با‌این‌حال، امروزه تنها آی‌مک اپلی که به‌فروش می‌رسد مدل معمولی آن است که تقریباً نیاز عموم کاربران را پوشش می‌دهد؛ اما متأسفانه کاربران حرفه‌ای با نیاز پردازشی سنگین همچنان از داشتن محصولی قدرتمند بی‌بهره هستند. در ژوئن ۲۰۲۲ میلادی (خرداد ۱۴۰۱ خ.) شایعاتی پراکنده مبنی‌بر طراحی آی‌مک پرو جدید توسط اپل به‌گوش رسید؛ اما مدت طولانی است که دیگر اطلاعاتی از آن خبر دیده نشده است.

به‌هرحال، امیدواریم وقتی سری آی‌مک بعدی (احتمالاً در بهار سال آینده) رونمایی می‌شود، اپل مدل جدید آی‌مک پرو را نیز رونمایی کند و دوباره سیستم آل‌این‌وان قدرتمند خود را روانه‌ی بازار کند. اما، مسئله این است که مشخصات فنی آی‌مک پرو جدید اپل چگونه خواهد بود؟ درادامه قصد داریم با استفاده از عناصر و ویژگی‌های موجود و درنظر گرفتن انتظارات کاربران از یک سیستم آل‌این‌وان پرچم‌دار امروزی، مشخصات فنی آی‌مک پرو بعدی اپل را پیش‌بینی کنیم.

آی‌مک پرو با پردازنده‌های قوی‌تر

بدون شک کامپیوتری که قرار است نام «آی‌مک پرو» را روی آن بگذارند باید پردازنده‌ای در سطح حرفه‌ای داشته باشد. اما پرسش این است که کدام پردازنده مناسب‌ترین گزینه خواهد بود؟ گزارش‌های سال گذشته حاکی از آن است که اپل می‌تواند از تراشه‌های M1 Pro و Max در آی‌مک پرو استفاده کند و با توجه به اینکه آی‌مک فعلی به M1 مجهز شده است، این موضوع منطقی به‌نظر می‌رسد.

پردازنده اپل M2 و M1

بنابراین، در مدل بعدی آی‌مک می‌توان انتظار داشت که شاهد استفاده از تراشه M2 باشیم که متعاقباً انتظار می‌رود آی‌مک پرو نیز با پیروی از الگوی پیش‌رو مجهز به M2 Pro و Max شود. البته، این حدس و گمان‌ها زمانی مطرح شد که تصور می‌شد آی‌مک پرو امسال معرفی شود. علاوه‌براین، با توجه به فروکش کردن شایعات و نبود اخبار غیررسمی در این‌باره، به‌نظر می‌رسد مدل جدید آی‌مک زودتر از ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ میلادی (۱۴۰۲ یا ۱۴۰۳ خ) وارد بازار نشود.

با مروری بر عرضه‌ی محصولات اپل در سال ۲۰۲۲ میلادی نشانه‌های شفاف‌تری از احتمال رونمایی از مدل جدید آی‌مک پرو در سال بعد به‌چشم می‌آیند. اپل مک‌بوک ایر M2 و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی را در اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه کرد و آی‌مک نیز قرار بود تا پایان همین سال به M2 ارتقاء یابد. اما، تعویق عرضه‌ی آن تا سال ۲۰۲۳ میلادی و صحبت از M2 می‌تواند ما را به این نتیجه برساند که اپل از M2 Pro و Max در مدل جدید iMac Pro استفاده خواهد کرد.

اما ازسویی دیگر مک استودیو (Mac Studio) نیز وجود دارد که با پردازنده‌های M1 Max و M1 Ultra در اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی روانه بازار شدند. اگر آی‌مک پرو جدید مجهز به M2 Pro و Max شود، کامپیوتر کوچک مک استودیو همچنان دارای پردازنده‌ای قدرتمندتر خواهد بود که می‌تواند طرفداران را کمی ناامید کند؛ زیرا طبق شایعات، مک استودیو نیز در سال ۲۰۲۳ با تراشه‌های جدید به‌روز خواهد شد و این شکاف بین دو محصول را غیر منطقی خواهد کرد.

طبیغتا ما در مورد آی‌مک پرو صحبت می‌کنیم که در سال‌های گذشته از تراشه‌های حرفه‌ای سری زی‌آن اینتل بهره می‌گرفتند و حتی برخی از پیکربندی‌هایشان توان رقابت با مک پرو را دشت.از این جهت، اپل ممکن است برای جلب نظر کاربران حرفه‌ای پیکربندی‌های آی‌مک پرو را با تراشه M2 Ultra نیز روانه‌ی بازار کند.

نمای روبرو مینی پی سی اپل مک استودیو / Apple Mac Studio

اپل حتی می‌تواند پا را فراتر بگذارد و کامپیوتر یادشده را با تراشه کاملاً جدید و قدرتمندتری روانه بازار کند. در ماه‌های گذشته شایعاتی مبنی‌بر توسعه تراشه‌ای معرفی‌نشده با پسوند «اکستریم» در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پخش شد که به‌نظر می‌رسد قلب تپنده مک پرو بعدی را تأمین خواهد کرد؛ اما شاید مهندسان اپل بتوانند تراشه مذکور را در آی‌مک پرو نیز استفاده کنند.

نمایشگر آی‌مک پرو

بعضی از گزارش‌هایی که در سال ۲۰۲۱ میلادی درباره‌ی آی‌مک پرو منتشر شدند، حکایت از عرضه‌ی این محصول در سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۲۲ میلادی با نمایشگری ۲۷ اینچی داشتند؛ اما به‌جای آن مانیتور استودیو دیسپلی (Display Studio) اپل عرضه شد. بنابراین، به‌نظر می‌رسد که منتشرکنندگان این گزارش‌ها مانیتور استودیو دیسپلی را با آی‌مک پرو اشتباه گرفته باشند.

نمای جلوی مانیتور اپل استودیو دیسپلی

نمایشگر استودیو دیسپلی به‌طور کلی تقریباً هم‌سطح با نمایشگر آی‌مک ۲۴ اینچی فعلی است و بنابریان اپل باید برای گران‌قیمت‌ترین آی‌مک خود نمایشگر به‌مراتب بهتری را انتخاب کند.

چندی پیش گزارشی منتشر و در آن ادعا شد که آی‌مک ۲۷ اینچی فاقد نمایشگر مینی ال‌ای‌دی با قابلیت پروموشن یا همان پشتیبانی از محتوای ۱۲۰ هرتزی خواهد بود و مانند مدل ۲۴ اینچی، برای غوطه‌ور کردن کاربران در محتوای بصری از نمایشگر LCD مبتنی بر نور پس‌زمینه ال‌ای‌دی بهره خواهد گرفت. این در حالی است که راس یانگ، تحلیلگر نام‌آشنای صنعت نمایشگر خاطرنشان کرده است که آی‌مک پرو جدید دارای پنل مینی LED و پشتیبانی از فناوری پروموشن برای پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز خواهد بود.

در هر صورت، ما انتظار داریم که اپل در این محصول از نمایشگر‌های جدید Mini-LED استفاده کند و تقریباً پس از ۷ سال به‌روزرسانی درخورتوجهی را در این زمینه ارائه دهد.

طراحی تمام مشکی بدون حاشیه عریض پایینی

اپل علاقه دارد تفاوت طراحی دستگاه‌های سری پرو و معمولی کاملاً واضح باشد. بنابراین، می‌توان انتظار داشت که اپل برای ایجاد تفاوت واضح میان آی‌مک و آی‌مک پرو (به‌غیر از اندازه)، دستگاه آی‌مک پرو را در رنگ Space Grey مانند مدل اولیه طراحی کند. البته، بد نیست که اپل چیزی فراتر از امکان انتخاب رنگ‌های در سطح دستگاه‌های پرو را ارائه کند.

علاوه‌براین، با توجه به کالبدشکافی‌های موجود از آی‌مک، استودیو دیسپلی و همچنین کاهش توان مصرفی و گرمای تراشه اپل، شاید بتوان امیدوار بود که عرضه‌ی آی‌مک پرو بدون حاشیه عریض پایینی که به آن چانه‌ی مانیتور می‌گویند نیز ممکن شود. البته، پرداختن به این موضوع نیاز به تخصص دارد ولی ما در حال ترسیم طراحی فرضی هستیم. ازسویی دیگر، اپل شاید بخواهد کاری کند که آی‌مک پرو را از مانیتور استودیو دیسپلی متمایز کند. برای مثال، لوگوی نقره‌ای رنگ اپل را روی حاشیه‌ی پایینی قرار دهد.

صحبت از حاشیه‌های صفحه‌نمایش شد، شاید بهتر باشد که به‌جای حاشیه‌های سفید برگرفته از آی‌مک، اپل حاشیه‌های آی‌مک پرو را با رنگ مشکی جذاب‌تر کند. حاشیه‌های سفید رنگ شاید روی سری معمولی خوب باشد؛ اما ماهیت آی‌مک پرو به‌گونه‌ای است که حاشیه‌های مشکی می‌تواند شکوه و ابهت بیشتری را در بیننده القاء کند.

حاشیه مانیتور Display Studio

افزون‌براین، می‌توان حدس زد که اغلب یا همه‌ی کاربران پرو ترجیح می‌دهند که گزینه‌ی گلس صفحه‌نمایش با بافت نانو که در استودیو دیسپلی و پرو دیسپلی XDR اپل دردسترس است و در آی‌مک ۲۷ اینچی برپایه اینتل قدیمی نیز پیش‌از این وجود داشت، در میان گزینه‌های آی‌مک پرو بعدی قرار بگیرد. گلس با بافت نانو، روکش مات مانندی دارد که در مقایسه‌با گلس براق آی‌مک تابش بسیار کمتری را منعکس می‌کند؛ بنابراین، امیدواریم که اپل این ویژگی را درمیان گزینه‌های خریداران آی‌مک پروی بعدی قرار دهد.

سایر مشخصات فنی

تا به اینجای کار طراحی خارجی آی‌مک پرو جدید با دقت به‌سرانجام رسانده شد و اکنون وقت آن رسیده است که از مشخصات فنی آی‌مک پرو صحبت کنیم. با توجه به ظرفیت‌های موجود و عناصر آشنا مشخصات فنی آی‌مک پرو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حافظه‌ی رم ۳۲ گیگ در نسخه‌ی استاندارد و تا ۱۲۸ گیگابایت در سایر مدل‌ها
  • حافظه ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایت از نوع SSD تا ظرفیت ۸ ترابایت در مدل‌های گران‌تر
  • درگاه USB-C و تاندر بولت ۴
  • یک درگاه USB-A
  • دو اسلات کارت حافظه SDXC
  • دوربین وب‌کم ۱۲ مگاپیکسلی
  • پشتیبانی از قابلیت Saptial Audio
  • درگاه HDMI 2.1

قیمت‌گذاری

ارائه‌ی تمام این قابلیت‌ها و امکانات در آی‌مک پرو بدون شک می‌تواند آن را تبدیل به سیستم مکی کند که با اختلاف در صدر بالاترین قیمت‌ها قرار بگیرد که البته طبیعی است، زیرا مدل اولیه آی‌مک پرو ۴٬۹۹۹ دلار قیمت داشت. اما، درنظر داشته باشید تراشه‌ی اختصاصی اپل معادلات تعیین قیمت را تغییر داده است.

برای مثال، اگر مدل پایه‌ی مک استودیو را با قیمت ۱٬۹۹۹ دلار خریداری کنید و مدل پایه مانتیور استودیو دیسپلی را به مبلغ ۱٬۵۹۹ دلار خریداری کنید بازهم حدود ۱٬۴۰۰ دلار درمقایسه‌با خرید آی‌مک پروی اصلی صرفه‌جویی می‌شود. با‌این‌حال، اپل احتمالاً برای آل‌این‌وان همه‌کاره هزینه‌ای بیشتر دریافت کند که شروع قیمت آن احتمالاً از ۳٬۹۹۹ دلار آغاز شود. درهر صورت، این دسته از محصولات اپل طرفداران و بازار کار خود را داشته است.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی آی‌مک پرو بعدی چیست؟ به‌نظر شما مشخصات فنی آی‌مک پرو چگونه خواهد بود؟






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
290