گزارش بازار تبلت: از تحکیم جایگاه اپل در رتبه اول تا افزایش فروش محصولات هواوی به‌لطف بازار روسیه

{title limit=50}

براساس گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC، در فصل سوم سال جاری میلادی حجم عرضه‌ی تبلت در سراسر دنیا ۸٫۸ درصد درمقایسه‌با سال ۲۰۲۱ افت کرد و به مجموع ۳۸٫۶ میلیون دستگاه رسید. این پنجمین فصل متوالی است که مؤسسه‌های ناظر بر بازار از افت عرضه‌ی تبلت خبر می‌دهند.

در فصل سوم ۲۰۲۲، آمار عرضه‌ی کروم بوک نیز افت کرد و با کاهش ۳۴٫۴ درصدی درمقایسه‌با سال گذشته‌ی میلادی، به ۴٫۳ میلیون دستگاه رسید. درحالی‌که تا سال گذشته تقاضا برای دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی زیاد بود، امروزه این دستگاه‌ها با مشکل تقاضا مواجه هستند؛ چون محدودیت‌های کرونا و دورکاری به پایان رسیده و هم‌زمان مشکلات اقتصادی افزایش پیدا کرده است.

شرکت‌های چینی همچنان در بازارهای نوظهور عملکرد موفقی از خود نشان می‌دهند؛ جایی که تقاضا برای محصولات پایین‌رده مناسب است. قطع همکاری بسیاری از شرکت‌ها با روسیه باعث شده است تا شرکت‌هایی مثل هواوی بتوانند در بازار این کشور فرصت خودنمایی پیدا کنند. در همین حین، عرضه‌ی تبلت‌های خوش‌قیمت شرکت‌های چینی مثل ریلمی و شیائومی و اوپو باعث شده است تا رقابت در بازار تبلت‌های پایین‌رده تقویت شود؛ البته با وجود افزایش رقابت، همچنان تقاضای کلی برای تبلت‌ها افت کرده است.

یکی از کارشناسان مؤسسه‌ی IDC می‌گوید افت تقاضا برای تبلت در سال ۲۰۲۲ کاملاً قابل‌انتظار بود. این بازار نه‌تنها با کاهش تقاضا مواجه شده است؛ بلکه با مشکلات مربوط به اقتصاد کلان دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

اکثر تبلت‌ها و کروم‌بوک‌ها قیمت نسبتاً ارزانی دارند؛ بااین‌حال به‌گفته‌ی کارشناس IDC، مشتریان این بخش از بازار نیز با نگرانی اقتصادی مواجه هستند و کمتر به تهیه‌ی محصول جدید علاقه نشان می‌دهند.

آمار بازار تبلت در فصل سوم ۲۰۲۲ از نگاه IDC
شرکتحجم عرضه در فصل سوم ۲۰۲۲سهم بازار در فصل سوم ۲۰۲۲حجم عرضه در فصل سوم ۲۰۲۱سهم بازار در فصل سوم ۲۰۲۱رشد سالانه
اپل۱۴٫۵ میلیون دستگاه۳۷٫۵ درصد۱۴٫۷ میلیون دستگاه۳۴٫۶ درصد۱٫۱- درصد
سامسونگ۷٫۱ میلیون دستگاه۱۸٫۴ درصد۷٫۴ میلیون دستگاه۱۷٫۵ درصد۴٫۰- درصد
آمازون۴٫۳ میلیون دستگاه۱۱٫۱ درصد۴٫۷ میلیون دستگاه۱۱٫۱ درصد۸٫۱- درصد
لنوو۲٫۷ میلیون دستگاه۷٫۰ درصد۴٫۳ میلیون دستگاه۱۰٫۱ درصد۳۶٫۶- درصد
هواوی۲٫۴ میلیون دستگاه۶/۲ درصد۲٫۳ میلیون دستگاه۵٫۵ درصد۲٫۰+ درصد
شرکت‌های دیگر۷٫۶ میلیون دستگاه۱۹٫۷ درصد۹٫۰ میلیون دستگاه۲۱٫۲ درصد۱۵٫۳- درصد
مجموع۳۸٫۶ میلیون دستگاه۱۰۰ درصد۴۲٫۴ میلیون دستگاه۱۰۰ درصد۸٫۸- درصد

آمار IDC نشان می‌دهد اپل در فصل سوم سال جاری میلادی برترین تولیدکننده‌ی تبلت در دنیا بوده و ۱۴٫۵ میلیون دستگاه آیپد به‌دست مشتریان رسانده است. سامسونگ با عرضه‌ی ۷٫۱ میلیون دستگاه تبلت در رتبه‌ی دوم قرار گرفت و آمازون رتبه‌ی سوم را ازآنِ خود کرد. هواوی با رشد ۲ درصدی فروش محصولاتش درمقایسه‌با سال قبل توانست در رتبه‌ی پنجم جای بگیرد.

آمار بازار کروم‌بوک در فصل سوم ۲۰۲۲ از نگاه IDC
شرکتحجم عرضه در فصل سوم ۲۰۲۲سهم بازار در فصل سوم ۲۰۲۲حجم عرضه در فصل سوم ۲۰۲۱سهم بازار در فصل سوم ۲۰۲۱رشد سالانه
ایسر۱٫۰ میلیون دستگاه۲۳٫۹ درصد۱٫۴ میلیون دستگاه۲۰٫۶ درصد۲۳٫۸- درصد
دل۰٫۹ میلیون دستگاه۲۱٫۶ درصد۱٫۲ میلیون دستگاه۱۷٫۷ درصد۱۹٫۹- درصد
اچ‌پی۰٫۸ میلیون دستگاه۱۸٫۵ درصد۱٫۱ میلیون دستگاه۱۶٫۶ درصد۲۶٫۸- درصد
لنوو۰٫۷ میلیون دستگاه۱۶٫۵ درصد۱٫۶ میلیون دستگاه۲۴٫۰ درصد۵۴٫۸- درصد
سامسونگ۰٫۳ میلیون دستگاه۷٫۹ درصد۰٫۵ میلیون دستگاه۸٫۳ درصد۳۷٫۱- درصد
شرکت‌های دیگر۰٫۵ میلیون دستگاه۱۱٫۶ درصد۰٫۹ میلیون دستگاه۱۲٫۹ درصد۴۱٫۴- درصد
مجموع۴٫۳ میلیون دستگاه۱۰۰ درصد۶٫۶ میلیون دستگاه۱۰۰ درصد۳۴٫۴- درصد

براساس جدول IDC، ایسر در فصل اخیر برترین تولیدکننده‌ی کروم‌بوک بوده است. این شرکت ۲۳٫۹ درصد از سهم بازار را به‌دست آورد تا با اختلاف اندک بالاتر از دل قرار بگیرد. حضور سامسونگ در رتبه‌ی پنجم شرکت‌های فعال در بازار کروم‌بوک درخورتوجه است.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
18