مدیر ارشد نرم‌افزار اپل از «هم‌زیستی» تبلیغات آنلاین و حریم خصوصی می‌گوید

{title limit=50}

کریگ فدریگی، قائم‌مقام ارشد مهندسی نرم‌افزار در اپل و یکی از سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های این شرکت،‌ در مصاحبه با خبرگزاری وال‌استریت ژورنال در رویداد Tech Live 2022 گفت تولیدکننده‌ی آیفون در ابتدا درباره‌ی پیامدهای کوتاه‌مدت سیستم جدید iOS برای جلوگیری از پایش داده‌های کاربران اطمینان کافی نداشت.

منظور فدریگی، App Tracking Transparency است، قابلیتی که کاربران ازطریق آن می‌توانند جلوی پایش داده‌های خود توسط شرکت‌های تبلیغاتی مثل متا را بگیرند.

فدریگی در گفت‌و‌گو با وال‌استریت ژورنال اعلام کرد: «ما حس کردیم که در بلندمدت دو مقوله‌ی تبلیغات باکیفیت و حفظ حریم خصوصی می‌توانند هم‌زیستی داشته باشند. در این زمینه نوآوری‌هایی صورت خواهد گرفت، بخشی از آن‌ها توسط ما و بخشی توسط شرکت‌های دیگر. اما [تا پیش از فعال شدن قابلیت جدید] این مسیر شروع نشده بود. ما چنین چیزی را برای خودمان، خانواده‌مان و دوستان‌مان می‌خواستیم و با خود فکر کردیم که مردم باید روی پایش داده‌هایشان کنترل داشته باشند.»

همان‌طورکه انتظار می‌رفت، بسیاری از کاربران iOS با پایش داده‌هایشان توسط شرکت‌های تبلیغاتی موافقت نکردند و درنتیجه‌ی این اتفاق شرکت‌هایی نظیر متا متحمل ضرر میلیارد دلاری شدند. حتی تا پیش از فعال شدن App Tracking Transparency تحلیلگران هشدار داده بودند که این قابلیت می‌تواند صنعت تبلیغات آنلاین را با مشکلات فراوانی مواجه کند.

میزان تسلط اپل بر کاربرانش در دنیای دیجیتال، در سال‌های اخیر به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های متفرقه از برخی سیاست‌های اپل ناراضی‌اند و می‌گویند اپل ازطریق فروشگاه آنلاین اپ استور بیش از حد بر اکوسیستم آیفون تسلط دارد.

اتحادیه‌ی اروپا و نهادهای تنظیم مقررات در بسیاری از مناطق دیگر دنیا در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند با وضع قوانین جدیدی جلوی قدرت بیش از حد شرکت‌های حوزه‌ی فناوری را بگیرند. در یکی از قوانین، اپل برای فراهم‌سازی امکان بارگیری جانبی اپلیکیشن‌ها (سایدلود) در iOS تحت فشار قرار گرفته، اما هنوز با این درخواست موافقت نکرده است.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
59