اینترنت رایگان؛ ۳۰ گیگ برای سایتهای منتخب و ۱۰ گیگ برای اینترنت
وزیر ارتباطات بهتازگی اعلام کرده بود حجم اینترنت رایگان سالانه ۴۰ گیگ شده است. حالا مجید حقی جزئیات بیشتری از این طرح دولت اعلام کرده که بر این اساس از ۴۰ گیگابایت اینترنت رایگانی که برای هر خانوار در نظر گرفته شده، ۳۰ گیگابایت برای استفاده از سایتهای منتخب و فقط ده گیگابایت آن برای استفاده از اینترنت در نظر گرفته میشود. اکنون بسته اینترنت ۹۴۴ هزار نفر که مشترک اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و اپراتورهای مجازی تلفن همراه شاتل موبایل، های وب، آپتل، سامان تل و منطقه آزاد کیش هستند فعال شده است.
این سازمان مشخص نکرده که منظور از سایتهای منتخب چه سایتهایی بوده و چرا نوع استفاده از اینترنت رایگان را محدود کرده است. همچنین حقی خبر داده که این طرح که با هدف حمایت از اقشار کمبرخوردار اجرا شده، قرار است در قالب مسئولیت اجتماعی اپراتورها باشد. تا پیش از این وزارت ارتباطات دربارهی محل تأمین هزینهی این طرح اطلاعرسانی نکرده بود. پرداخت هزینهی اینترنت رایگان از سوی اپراتورها پیش از این هم سابقه دارد. زمانی که دولت در اسفند ۹۸ به دلیل همهگیری کرونا خبر از اعطای۱۰۰ گیگابایت اینترنت رایگان به مردم داد، گفته میشد این هزینه را اپراتورها پرداخت خواهند کرد.
به نظر میرسد تحمیل هزینهی اینترنت رایگان که از وعدههای دولت سیزدهم بوده، به اپراتورها مسائلی بهدنبال داشته باشد و منجر به افزایش دوبارهی تعرفهها شود. سال گذشته دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران در گفتوگو با سیتنا گفته بود: «اگر اپراتورها در پیروی از دستورها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سرویسی را به صورت رایگان دراختیار دهک خاصی قرار دهند و درمقابل هزینهای دریافت نکنند، چون بخش خصوصی بهدنبال سرمایهگذاری خود در انتظار درآمد است، جبران آن هزینه از بقیه مشترکین خواهد بود.»
تعرفهی اینترنت ثابت و سیار پس از چند سال، در ماههای گذشته افزایش پیدا کرد و در کنار آن اپراتورها بستههای اینترنتی باصرفه را حذف کرده و تغییر دادند. وزارت ارتباطات درمقابل، طرح اینترنت رایگان به سه دهک پایین درآمدی را مطرح کرد.
سازمان رگولاتوری خبر داده کد ملی و شماره تلفن همراه افراد مشمول این طرح به اپراتورها اعلام شده و بستهی اینترنت برای آن دسته از مشمولانی فعال شده که مشکلی برای فعالسازی مثل قطعی سیمکارت به دلیل بدهی یا مسدودی نداشته باشند. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همچنین اعلام کرده متقاضیانی که ثبتنامشان موفقیتآمیز بوده اما بستهشان فعال نشده برای پیگیری با مراکز تماس اپراتورها تماس بگیرند و در صورتی که پاسخی دریافت نکردند با مراجعه به نشانی https://۱۹۵.cra.ir درخواست خود را برای رسیدگی ثبت کنند.