فرصت طلایی برای AMD؛ انویدیا احتمالاً امسال فقط گرافیک RTX 4090 را عرضه می‌کند

{title limit=50}

حساب کاربری Greymon55 در توییتر که سابقه‌ی درخشانی در افشای اطلاعات سخت‌افزاری دارد، می‌گوید شرکت‌های فعال در این صنعت محصولات جدیدشان را حدوداً در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) معرفی یا عرضه می‌کنند. این حساب کاربری می‌گوید گرافیک‌های سری AMD Radeon 7000 (خانواده‌ی Raphael) ماه آینده معرفی می‌شوند و سپس در ماه سپتامبر دردسترس قرار می‌گیرند. پیش‌بینی می‌شود پردازنده‌های مرکزی نسل‌سیزدهمی Intel Raptor Lake نیز در ماه سپتامبر معرفی شوند و در ماه اکتبر (مهر و آبان) دردسترس مصرف‌کنندگان قرار بگیرند.

Greymon55 می‌گوید انویدیا در ماه سپتامبر گرافیک مبتنی‌بر تراشه‌ی AD102 را معرفی و یک ماه بعد آن را عرضه می‌کند. انتظار می‌رود تراشه‌ی AD102 در گرافیک پرچم‌دار Nvidia GeForce RTX 4090 استفاده شود. امکان دارد حتی گرافیک RTX 4090 Ti نیز از همین تراشه بهره بگیرد. ظاهراً انویدیا تصمیم گرفته است بقیه‌ی مدل‌های خانواده‌ی RTX 4000 را که مبتنی‌بر معماری Ada Lovelace هستند، در سال آینده‌ی میلادی عرضه کند.

تأخیر در عرضه‌ی بقیه‌ی مدل‌های RTX 4000 کمی بعید به‌نظر می‌رسد؛ اما این نخستین‌باری نیست که چنین شایعه‌ای می‌شنویم. افشاگران بارها گفته‌اند به‌دلیل افزایش بیش‌ازحد موجودی گرافیک‌های RTX 3000 در انبار خُرده‌فروشی‌ها، انویدیا ممکن است عرضه‌ی نسل جدید گرافیک‌هایش را به‌تأخیر بیندازد؛ چون می‌داند که درصورت عرضه‌ی RTX 4000، کمتر کسی حاضر می‌شود RTX 3000 را بخرد.

در چند سال اخیر، عوامل مختلف دست‌به‌دست هم دادند و قیمت کارت گرافیک را به‌شدت افزایش دادند. در همین حین، بازار با کمبود موجودی GPU دست‌و‌پنجه نرم کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کمبود گرافیک به‌پایان رسیده و اکنون قیمت این قطعات به‌شدت کاهش یافته است. گزارش‌هایی تأییدنشده می‌گویند انویدیا قصد دارد تولید مدل ۱۲ گیگابایتی RTX 3080 را به‌پایان برساند و روی مدل ۱۰ گیگابایتی متمرکز شود؛ چون قیمت این دو مدل تقریباً برابر شده است.

تک‌اسپات می‌گوید انویدیا در هفته‌های اخیر تلاش کرده است ازطریق مذاکره با مدیران TSMC، حجم سفارش تراشه‌ی پنج‌نانومتری را کاهش دهد؛ اما TSMC با این درخواست موافقت نکرده و درعوض گفته است که تولید ویفرهای پنج‌نانومتری مدنظر انویدیا را به‌تأخیر می‌اندازد. با افزایش تورم و قیمت اقلام اساسی، اکنون مردم با حساسیت بیشتری خرید می‌کنند و کمتر از قبل به قطعات سخت‌افزاری توجه نشان می‌دهند. علاوه‌براین با افت قیمت رمزارزها، بسیاری از ماینرها در حال فروش گرافیک دست‌دوم با قیمت ارزان هستند و شماری از گیمرها ترجیح می‌دهند گرافیک‌های دست گ‌دوم را بخرند.

تأخیر در عرضه‌ی گرافیک‌های RTX 4000 خبر خوشی برای AMD است. تیم قرمز در اواخر تابستان یا اوایل پاییز امسال گرافیک‌های سری Radeon RX 7000 را دردسترس قرار می‌دهد؛ گرافیک‌هایی که گفته می‌شودبسیار قوی‌تر از نسل قبل هستند. تیم قرمز اگر فرصت‌طلب باشد، می‌تواند سهم خود را در بازار GPU افزایش دهد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
108