تصاویر جدیدی از پردازنده Ryzen 7 4700G رویت شد

{title limit=50}

پردازنده‌های یکپارچه (APU) شرکت AMD یکی از نقاط قوت مهم این شرکت در دنیای پردازنده‌های موبایل محسوب می‌شوند. از محصولات مهم این دسته که کاربران و کارشناسان زیادی منتظر عرضه‌ی آن‌ها به بازار هستند، می‌توان به Ryzen 7 4700G Renoir اشاره کرد. تصاویر جدیدی از پردازنده‌ی مذکور به دست رسانه‌‌های سخت‌افزاری رسید که آماده بودن آن‌ها را برای عرضه به بازار خرده‌فروشی نشان می‌دهد. درنتیجه می‌توان در آینده انتظار افشاسازی‌های بیشتر و انتشار اطلاعات جزئی بیشتری را از این پردازنده‌ها داشت.

پردازنده‌ی Ryzen 7 4700G Renoir، محصول پرچم‌دار خانواده‌ی رایزن ۴۰۰۰ رنوا خواهد بود. منبع افشاساز تصاویر جدید، ITCooker، ادعا می‌کند که تصاویر منتشرشده، مربوط به نمونه‌ی نهایی و آماد‌ی نمونه‌سازی برای عرضه به بازار است. درواقع او می‌‌‌گوید در این اخبار، خبری از نمونه‌ی مهندسی یا آزمایشی اولیه نیست و می‌توان با تقریب زیاد، طراحی را مرتبط با تراشه‌ی نهایی دانست. اسکرین‌شات او از CPU-Z استخراج شده است و پردازنده‌ی Ryzen 7 4700G مبتنی بر معماری Zen 2 و روش تولید هفت نانومتری را نمایش می‌دهد.

پردازنده‌ی Ryzen 7 4700G از هشت هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی بهره می‌برد. شرکت سازنده در این پردازنده از چهار مگابایت حافظه‌ی کش L2 و هشت مگابایت حافظه‌ی کش L3 استفاده می‌کند که مجموع حافظه‌ی ۱۲ مگابایتی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. این مقدار حافظه‌ی کش، بسیار کمتر از حافظه‌ی ۳۲ مگابایتی L3 است که در پردازنده‌ی هشت هسته‌ای Ryzen 7 3800X دیده‌ایم. البته فراموش نکنید که پردازنده‌ی رنوا از طراحی یکپارچه بهره می‌برد و پکیج تکی دارد. درمقابل، پردازنده‌های سری رایزن ۳۰۰۰ طراحی مبتنی بر چیپلت دارند و طبق معماری Matisse، مخصوص کامپیوترهای شخصی رومیزی طراحی می‌شوند.

تصاویر فاش شده Ryzen 7 4700G

تراشه‌ی پرچم‌دار AMD سرعت کلاک پایه‌ی ۳/۶ گیگاهرتز دارد که در حالت تقویت‌شده به ۴/۴۵ گیگاهرتز می‌رسد. این مشخصات، با اطلاعاتی که قبلا در منابع رسانه‌ای فاش شده بود، هم‌خوانی دارد. Ryzen 7 4700G Renoir توان طراحی گرمایی ۶۵ وات دارد و با سوکت AM4 هماهنگ خواهد بود. در بخش پردازنده‌ی گرافیکی این APU، شاهد تراشه‌ی هفت نانومتری Vega هستیم که با هشت واحد پردازشی، ۵۱۲ هسته را تشکیل می‌دهد. این پردازنده، سرعت ۲۱۰۰ مگاهرتز را در بخش پردازش گرافیکی ارائه می‌کند که آن را در بین سریع‌ترین تراشه‌های گرافیکی یکپارچه قرار می‌دهد.

تصاویر فاش شده AMD Ryzen 7 4700G

در تصاویر فاش شده، Ryzen 7 4700G Renoir روی مادربرد ASRock B550 Taichi دیده می‌شود که بایوس P1.00 دارد. منبع اخبار ادعا می‌کند که مادربردهای B450 و B550 با جدیدترین بایوس به‌صورت پیش‌فرض از رایزن ۴۰۰۰ رنوا پشتیبانی می‌کنند، اما برای پشتیبانی کامل، نیاز به به‌روزرسانی درایور گرافیکی خواهد بود. منبع مذکور، علاوه بر این پردازنده، احتمالا به پردازنده‌های Ryzen 5 4400G و Ryzen 3 4300G هم دسترسی دارد که در تصاویر دیگر، آن‌ها را نیز مشاهده می‌کنیم.

تصویر احتمالی Ryzen 7 4700G

AMD به احتمال زیادی نمونه‌های متعددی از APUهای خود را با توان‌های طراحی گرمایی گوناگون برای عرضه به بازار آماده می‌کند. از توان‌های مهم مدنظر می‌توان به ۳۵ و ۶۵ وات اشاره کرد. پردازنده‌های یکپارچه‌ی رایزن ۴۰۰۰ مجهز به ۴ یا ۶ یا ۸ هسته در برنامه‌ی عرضه به بازار قرار دارند. تمام پردازنده‌های یکپارچه‌ی خانواده‌ی رایزن ۴۰۰۰ رنوا از حافظه‌‌ی رم DDR4 با سرعت ۳،۲۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. البته برای بهره‌مندی از تمامی قابلیت‌ها و حداکثر قدرت پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی، باید حافظه‌ی رم سریع‌تر را در ترکیب با APU استفاده کنید که حداکثر پهنای باند ممکن را دراختیار GPU قرار دهد.

پردازنده‌های AMD با هسته‌های بیشتر، قطعا قیمت بالاتر قابل‌توجهی خواهند داشت. درحال‌حاضر پردازنده‌های رایزن ۳۰۰۰ با هشت هسته‌ی پردازشی با حداقل قیمت ۲۷۹ دلار به بازار عرضه می‌شوند (Ryzen 7 3700X). نسل چهارم پردازنده‌های APU شرکت هم احتمالا همین سبک قیمت‌گذاری را در دسته‌ی چهار هسته‌ای رعایت خواهند کرد، اما در دسته‌ی حرفه‌ای و هشت هسته‌ای، با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود. چنین پیش‌بینی را می‌توان با کاهش سرعت کلاک پردازنده نسبت به نسخه‌های دسکتاپ هماهنگ دانست، اما باز هم می‌توان تراشه‌هایی با هشت هسته را در بازه‌ی قیمتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار پیش‌بینی کرد. پردازنده‌های چهار هسته‌ای هم احتمالا در بازه‌ی ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار به بازار عرضه خواهند شد.






ارسال نظر

عکس خوانده نمی‌شود
55